Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig kontrast

Produkter
(logga in för att koppla)

robnil

Aktiv medlem
Hej

Nu när det är vinter så blir det vissa speciella förutsättningar. Nästan alla bilder jag tar har för dålig kontrast så jag måste komprimera nivåerna en hel del i pp. Höja exponeringsvärdet med nära 1 - 2 stop i lightroom samt pressa upp svartnivån i andra änden. Det känns som ett stort slöseri med "tonal range" (vad-det-nu-heter-på-svenska).

Man skulle kunna säga att alla bilder är 1 - 2 stop underexponerade. Men eftersom även svärtan saknas så borde inte problemet ligga där.

Utrustning:
30D
17-55/2.8 IS
RAW

Exponerar jag fel?

/Robban

Snö?

Är det en del snö på bilden så underexponerar kameran för att göra snön grå, dvs 18% reflektion (gråkort)! Det låter som om det är det du råkat ut för om du inte ställer kameran på 1-2 stop överexponering alternativ spotmäter på något lagom grått.

Hej

Nu när det är vinter så blir det vissa speciella förutsättningar. Nästan alla bilder jag tar har för dålig kontrast så jag måste komprimera nivåerna en hel del i pp. Höja exponeringsvärdet med nära 1 - 2 stop i lightroom samt pressa upp svartnivån i andra änden. Det känns som ett stort slöseri med "tonal range" (vad-det-nu-heter-på-svenska).

Man skulle kunna säga att alla bilder är 1 - 2 stop underexponerade. Men eftersom även svärtan saknas så borde inte problemet ligga där.

Utrustning:
30D
17-55/2.8 IS
RAW

Exponerar jag fel?

/Robban

Jag höjer vanemässigt exponeringskompensationen till kring +1 när jag går ut en solig vinterdag (om det finns vitt på marken, alltså). Sedan brukar jag ta ett par bilder, snegla på hur histogrammet ser ut och justera efter det upp eller ned.

Trots det får jag ofta dra lite i lightroom-spakarna för att fixa vit- och svartpunkt i efterhand, men så länge bilden ser bra ut i slutänden stör det mig inte.

(Börjar faktiskt tycka det är enklare att ta några testkort med manuella inställningar i början av en fotopromenad och justera tills jag är nöjd, sedan använder jag bara automatiken om jag känner att ljuset har ändrats märkbart jämfört när jag började, eller om en plats skiljer sig mycket i ljus från det övriga landskapet.)

Jag ska testa. Men det känns ju som att om bilden bara är allmänt underexponerad så borde det finnas gått om svärta med ont om vita (säger man så, låter som ett ägg).

Men bilderna är blaskiga även i svärtan. Ska experimentera lite iallfall nu! Bra med histogrammet direkt i kameran.

Tack för svaren!

ANNONS
Götaplatsens Foto