Annons

Dålig skärpa med mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Bolinopsis

Medlem
Jag skaffade mig ett set med mellanringar och en ringblixt för ett tag sedan, problemet är att jag inte tycker jag får någon bra skärpa med dem, den blir alldeles för mjuk. Tycker att det är konstigt eftersom mellanringarna inte tillför annat än större avstånd mellan sensor och objektivet. Någon som har en idé om vad det kan vara för problem? Mvh David

Du kanske inte fucuserar helt rätt? Skärpdjupet blir ju ofta bara några mm på närgräns, stor bländare samt mellanringar. Prova med en bländare runt 10 och se om det blir bättre.

Ifall mellanringarna inte är plana så tappar du skärpa i delar av bilden (motsvarande en liten tiltning av objektivet). Tror dock inte det är speciellt vanligt fel, kör själv med billiga ringar (soligor, kenko eller nåt sånt) som fungerar utmärkt.

Skärpedjupet blir ju mycket kortare med mellanringar vilket gör det svårare att få till riktigt skarpa bilder. Om man kompenserar med riktigt liten bländaröppning får man i stället skärpeproblem p g a difraktion.
Kan ju kanske finnas ytterligare en förklaring. Det större avståndet mellan objektiv och sensor är ju till för att den projicerade bilden ska förstoras (jämför med att backa med en diaprojektor från projektionsduken).
Naturligtvis kompenserar man fokusförändringen som sker i och med det ökade avståndet men i och med att bilden är rejält förstorad framträder även optiska fel tydligare. Tydligast borde det märkas ifall objektivet inte är av så bra kvalitet. Det som gör den största skillnaden är hur som helst att skärpedjupet lätt blir förtvivlat kort.

Det finns en bra anledning till att objektiv har en begränsning i hur nära de kan fokusera. De är ofta helt enkelt för dåliga vid kortare avstånd än så. Därför är många objektiv direkt olämpliga att använda med mellanringar. Särskilt om de har internfokusering, där linsgrupperna flyttas i förhållande till varandra vid fokusering. Med en mellanring har man då helt sabbat detta förhållande och gjort objektivet till en helt annan konstruktion.

Tack för alla kommentarer. Att skärpedjupet blir ganska (extremt) litet är jag väl medveten om, dock inte att man tappar i skärpa vid stora bländartal. Jag ska prova lite och se hur det blir med olika bländare. Det är ingen internfokusering i objektivet (Tamron 90 mm macro). Mvh David

Det är ingen internfokusering i objektivet (Tamron 90 mm macro). Mvh David
Det där stämmer inte riktigt. Om objektivet hade fokuserats enbart genom utdrag, dvs alla linser förskjuts lika mycket vid fokusering, så skulle utdraget behövt vara ca 90 mm vid avbildningsskala 1:1, men det är endast 50-55 mm enligt vad jag läst i diverse trådar.
Det innebär att även i ditt objektiv flyttas linsgrupper i förhållande till varandra vid fokusering, som Martin skrev om innerfokuserade objektiv. Hur mycket detta sedan påverkar skärpan vid användning av mellanringar vet jag inte.

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto