Annons

dåliga utskrifter från canon ip4500

Produkter
(logga in för att koppla)

riotsurfer

Aktiv medlem
Hej, har precis skaffat mig en skrivare, valde en som enligt olika tester skulle ge riktigt bra fotoutskrifter.

Hittills har jag dock inte lyckats få till någon av godkänd kvalitet. Bilderna får en grönaktig ton (gäller även om jag skriver ut i svartvitt/gråskala). Dessutom så har bilderna inte särskilt bra dynamiskt omfång. Bilder som är fina på skärmen blir fula med skarpa övergångar och lågt kontrastomfång (på tex hudtoner). Färgerna blir onaturliga.

Jag har (givetvis) provat alla felsökningstips (rengöring etc) enligt manualen, men kan inte få till det eller hitta någon förklaring.

Någon annan som har liknande erfarenheter eller något tips?

har kontaktat Canon support men ej fått svar ännu.
 
Har försökt imitera utskriftskvaliteten i photoshop. Ungefär som nedan blir resultatet. originalet till vänster och utskrift till höger.

Ska det vara så här illa eller är jag för kräsen?
 

Bilagor

  • img_7125_good_bad.jpg
    img_7125_good_bad.jpg
    88.5 KB · Visningar: 225
Mycket hänger på vilket papper du använder och om du använder rätt utskriftsinställning/profil för det pappret och för skrivaren. Jag är ingen expert men har haft likande problem. Det finns trådar och artiklar på FS om detta. Se t ex Stefan Ohlssons artikel om Utskrift, http://www.fotosidan.se/cldoc/5956.htm

mvh
 
Fick precis svar från Canon som säger att det definitivt är ett fabrikationsfel och att jag kan reklamera skrivaren.

Snabbt agerat av Canon och inget tjafs - det är bara att beröma!
 
ANNONS