Annons

Dåligt ljud vid inspelning på konsert

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Var precis på en konsert som jag skulle filma lite ifrån, jag har en Canon 550d. Fick jättebra filmsekvenser men eftersom jag tryckte mig längst fram för att få bra scen närvaro av artisterna blev ljudet otroligt högt och på inspelningen slog ljudet över fruktansvärt och det mest skorrade. Hade detta avhälpts med en extern mikrofon med bättre kvalité eller hade inte en sådan klarat av detta heller? lite tips på detta vore super. Kunde ju gått längre ifrån men då hade jag ju inte alls fått samma känsla i filmen.

Tacksam för svar //Tony
 
Var precis på en konsert som jag skulle filma lite ifrån, jag har en Canon 550d. Fick jättebra filmsekvenser men eftersom jag tryckte mig längst fram för att få bra scen närvaro av artisterna blev ljudet otroligt högt och på inspelningen slog ljudet över fruktansvärt och det mest skorrade. Hade detta avhälpts med en extern mikrofon med bättre kvalité eller hade inte en sådan klarat av detta heller? lite tips på detta vore super. Kunde ju gått längre ifrån men då hade jag ju inte alls fått samma känsla i filmen.

Tacksam för svar //Tony

Kan du inte dra ner inspelningsnivån manuellt i menyn? Går på andra modeller.
 
Kan du inte dra ner inspelningsnivån manuellt i menyn? Går på andra modeller.

Det är inte säkert att det hjälper! Den nivå som gäller på en del rockkonserter(*) gör att micksignalen klipper ens innan den når volymkontrollen! Dessutom drog säkert den automatiska nivåkontrollen ned nivån själv, vilket uppenbarligen inte hjälpte.

En extern mick med egen förstärkare är nog det säkraste i lägen som denna.

Per.

*) Jag utgår ifrån att det var rock som gäller.
 
Det är inte säkert att det hjälper! Den nivå som gäller på en del rockkonserter(*) gör att micksignalen klipper ens innan den når volymkontrollen! Dessutom drog säkert den automatiska nivåkontrollen ned nivån själv, vilket uppenbarligen inte hjälpte.

En extern mick med egen förstärkare är nog det säkraste i lägen som denna.

Per.

*) Jag utgår ifrån att det var rock som gäller.

Ja bottnar membranet kan det ju vara lite problematiskt :)

Funkar dock med 5D's inbyggda mic på Reggaespelningar(mycket bas).
 
Det är inte säkert att det hjälper! Den nivå som gäller på en del rockkonserter(*) gör att micksignalen klipper ens innan den når volymkontrollen! Dessutom drog säkert den automatiska nivåkontrollen ned nivån själv, vilket uppenbarligen inte hjälpte.

En extern mick med egen förstärkare är nog det säkraste i lägen som denna.

Per.

*) Jag utgår ifrån att det var rock som gäller.

Tack för svaret, ja det var en rockkonsert... vart hittar man en sådan mick som du beskrev här? Har du någon länk?
 
Tack för svaret, ja det var en rockkonsert... vart hittar man en sådan mick som du beskrev här? Har du någon länk?

Jag menade inte en mikrofon med inbyggd förstäkare, vilket det kanske såg ut som av min text. Vilken mikrofon som helst plus en separat mikrofonförstärkare var vad jag avsåg.

Om du är seriös tycker jag att du ska kosta på dig separat ljudupptagning, t.ex. med Zoom H1/H2/h4.

Per.
 
ANNONS