Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Död blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
Har en stilla undran om det är dags att kassera min ena SB800a. Har fungerat klanderfritt fram tills för ett par dagar sedan då den slutade leverera ljus;)

Det var efter ett batteribyte som den inte längre ville blixtra. Man hör hur den "laddar upp" när den startas och "ready" lampan lyser som den ska. Men skärmen är nästan helt mörk och den avfyrar inte på något sätt.

Finns det någon kunnig som har en susning om det går att fixa eller om det blir att kassera?

/Gustaf

gbjerne skrev:
Har en stilla undran om det är dags att kassera min ena SB800a. Har fungerat klanderfritt fram tills för ett par dagar sedan då den slutade leverera ljus;)

Det var efter ett batteribyte som den inte längre ville blixtra. Man hör hur den "laddar upp" när den startas och "ready" lampan lyser som den ska. Men skärmen är nästan helt mörk och den avfyrar inte på något sätt.

Finns det någon kunnig som har en susning om det går att fixa eller om det blir att kassera?

/Gustaf

Kostar en sjuhunka nånstans att laga på Lasses Kameraservice i Nacka, Stockholm. Kanske är värt det? Låter som elektronröret som gett upp.

Re: Re: Död blixt?

vox2000 skrev:
Kostar en sjuhunka nånstans att laga på Lasses Kameraservice i Nacka, Stockholm. Kanske är värt det? Låter som elektronröret som gett upp.

Tror du? Gustafs kommentar "Men skärmen är nästan helt mörk" tycker jag tyder på något annat. Men tipset om Lasses verkstad håller ju ändå, givetvis.

Per.

Re: Re: Re: Död blixt?

perstromgren skrev:
Tror du? Gustafs kommentar "Men skärmen är nästan helt mörk" tycker jag tyder på något annat. Men tipset om Lasses verkstad håller ju ändå, givetvis.

Per.

AH, selektivt läsande. Ja, det kanske är en kombination av trasiga saker. Bör fortfarande bli billigare än en ny blixt.

Verkstan blir det nog en runda i vart fall. Blixten är i bra skick i övrigt och har bara passerat garantitiden men några veckor.. :S

Skärmen är inte helmörk utan ser ut som vanligt första halvsekunden när jag startar blixten men sedan blir den nästan helmörk. Det går dock fortfarande att se vad som står på skärmen men det går inte att ändra något. Otroligt retligt..

Tack och lov finns Hegethornsfoto och lyckades rädda humöret genom att leverera en ny blixt dagen efter beställningen kl halv fem!

Hej
jag hade något liknade fel på en av min SB 800
vid ett tillfälle så var det en knapp i batterikammaren som kom i ett mellanläge (2 lägesbrytare) som gjorde att skärmen blev "blekare"
och att blixten inte funkade,
vid ett annat tillfälle så var det ett av stiften i blixtfoten som hade fastnat (fjädrande) så det inte blev kontakt
Kanske en ide att kolla , om du inte redan gjort det

Vänligen
Harry

ANNONS
Götaplatsens Foto