Annons

Död D70! HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe_K

Ny medlem
Tog fram min D70 efter att inte ha använt den på ett par månader, har laddat batteriet under dagen och satte det nyss i kameran. Problemet är att ingenting händer förutom att lampan brevid minneskortet blinkar, förövrigt är kameran helt död. Tar jag ut minneskortet slutar lampan att blinka men kameran går fortfarande inte att starta.
Trycker jag in Menu-knappen eller "play-knappen" blinkar den bakredisplayen till och visar menyn resp. senast tagen bild på kortet men den slocknar lika fort som den kommer fram, det går inte att bläddra i menyn hur snabb jag än är.
Någon som vet vad som är fel och om det går att åtgärda utan att lämna in kameran! Paniken börjar infinna sig då jag åker till Åre halv elva i kväll för att fotografera student SM i skidor och snowborad! Tack för hjälp!
//Tobbe
 
Om det är någon som upplever samma sak som mig så hittade jag det här på nikons hemsida.


"Det har kommit oss tillkänna att vissa elektroniska komponenter som är relaterade till exponeringskontrollen i vissa D70 kameror kan i vissa fall inte fungera som de ska. Om Du upplever detta problem med Din D70 kamera kommer Nikon att korrigera och byta ut de felaktiga komponenterna helt gratis, även om garantitiden för Din kamera har gått ut. Vi beklagar verkligen detta och för de eventuella problem som detta kan ha orsakat Dig. För att kontrollera om Din kameran har detta problem, läs symptom beskrivningarna nedan:

Hur kan jag identifiera om min kamera har detta problem?
Med ett minnekort insatt: den gröna minneskortslampan blinkar kontinuerligt och kameran svarar inte på några knapptryckningar eller dylikt. .
Med ett minnekort insatt: kameran startar inte även om batteri indikatorn visar att batteriet är fullt laddat"
Så var det med det! Tänk att såna här roliga saker alltid ska hända när man verkligen behöver kameran..
 
Tyvärr så har du nog (som du redan läst dig till på Nikons hemsida), råkat ur för, Green light of death. Är ett känt fel på tidiga serier av D70. Om du söker på Green light of death här, eller på Google, så hittar du många som råkat ut för det.
 
Ja!
Jag som inte tidigare varit så stort fan av nikon och velat byta system har ni också givetvis drabbats av det ökända problemet.

Himla skojj och övertygande måste jag ta och säga.
Nu är jag mer än bara bitter.

Vart vänder jag mig för att få det fixat snabbt och enkelt? Läste om någon som hade vänt sig till lasses kameraservice. Stämmer?

Jag som verkligen hade velat haft camen ikväll och imorgon och gärna framåt också.

Hejja Canon! Hata Nikon!
 
Jag antar att det är lika bra och skicka den till Nikon direkt. Min la av strax före Jul, hej o hå vad glad jag blev. Det tog 3 veckor och få den fixad. Det positiva var iofs att jag slapp betala för reparationen, min garanti gick ju ut för länge sedan...

Lycka till...
 
kul jul

Fasen också! Här befinner sig man just i thailand och ska ta vackra landskapsbilder. D70n har funkat perfekt i två år tills för en dag sedan! Jag skulle ut o plåta o så börjar lampan o blinka

Finns det alltså inget man kan göra åt problemet?

INga bilder från resan alltså. Bara att skicka in kameran eller?

hälsningar
Jörgen
 
ANNONS