Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dött minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

apple

Aktiv medlem
Hej.

Jag fick hem en liten digitalkompakt nu i veckan tillsammans med ett 2Gb minne från Kingston. Problemet är att kameran inte känner av när Kingston-minnet sitter i. Istället blinkar det ”memory card error” på displayen. Det går ej heller att formatera kortet i kameran. I verktygsmenyn är alternativet ”formatera” grått och går därför inte att välja. Allt annat funkar som det ska. Jag trodde först att det var något lurt med kamerans minnseplats, men då jag satte i det minneskort som följde med kameran (med den symboliska storleken 16Mb) funkade detta utan problem. Det gick att spara bilder, radera och formatera.

Kan det vara så att minnet är dött redan vid leverans eller finns det några andra tricks att ta till? Det är faktiskt min första digitala kamera så jag är inte helt hemma på allt knep o knåp ännu.

Kameran är en Canon Powershot A710IS
Kortet (som strular) ett Kingston Elite Pro 2Gb

Tack på förhand / Joacim

Kjell och Bo

Tack för tippsen. Vad jag har förstått så skall min Powershot klara SDHC-formatet. Dessvärre har jag ingen kortläsare för de var slut när jag skaffade kameran. Skall däremot testa i en bärbar PC som har en sådan inbyggd. Annars får jag väl be om att få det urbytt (och testa det nya i butik denna gång).

/ Joacim

ANNONS
Götaplatsens Foto