nutte skrev:
Tack Hampus, jag har haft nikon 17-55 i ett år och ärligt talat tycker jag inte den var så märkvärdigt skarp (gillade 17-35an bättre) och dessutom dyr (16 på min tid..ca 13 nu) och tung och utan IS/VR. 24-120 VR är ju praktisk men saknar ljusstyrkan för rörliga motiv och är dessutom tveksam i skärpa den också. Sigmas 300 verkar bra men saknar som sagt VR så det är ofta stativ som gäller och AF är emellanåt konstig. Nya 24-70/2.8 verkar fin men tung/dyr och utan IS/VR. Ljudliga Tamrons 17-50 eller 28-75 kanske är bästa alternativen om man hittar ex som fokuserar bra.
Hoppas ingen missförstår mig - kan verkligen tänka mig en D300 om det fanns intressanta objektiv och även om de förstås duger så verkar canons objektivalternativ bättre för mig just nu när jag är såld på bildstabilisering. Det ryktas om nån typ 16-85 VR och får den typ 2.8-4 så kan det ju vara väldigt intressant men det verkar bli 3.5-5.6.
Canons 24-105 är ju inte så märkvärdig den heller egentligen så det blir väl fasta objektiv för den kräsne och då saknar nikon inbyggd fokusmotor (AF-S, USM) (utom på 105an) så även där är canons (om än dyra) snabbare & tystare på att autofokusera.
Kanske kommer det fasta nikon med AF-S och då blir det intressant igen.