david_eng skrev:
är det inte så att man använder tumregeln att ju längre framkallningstid destu finare korn!? läste det någonstans..
så då blandar man bara efter "vanliga" anvisningen, och blandar sedan den med en del vatten..!? nu är jag med på noterna..
är det någon fara att ha den första blandingen stående i plastdunk under en tid? jag tänker då på oxidation och så..
Nej, längre framkallningstid ger grövre korn, men med D-76 1+1 späder man ju ut framkallaren vilket gör den mindre aktiv, därav den längre tiden. Kornet blir inte märkbart grövre.
Däremot är det många som anser att utspädd D-76 ger bättre skärpa. Jag blandar själv mina framkallare från råkemikalier, och skärpeförbättringen vid utspädning av förrådslösningen är mycket märkbar med en metol-framkallare som Agfa 14. Outspädd ger den ett luddigt korn, men skarpare med 1+1 spädning.
En del späder D-76 till 1+2 eller 1+3 för bättre skärpa. Dock måste man ha i mer framkallare i framkallningsdosan för att inte framkallningsämnena ska förbrukas innan filmen är färdigframkallad. Så istället för 300 ml för en småbildsfilm häller man i 600 ml. Tiden måste förstås förlängas.
Förvara helst inte framkallaren i plastdunk mer än i ett par dagar. Plastdunkar ger en mycket stor yta av luft på vätskan, och dessutom "andas" plast, vilket påskyndar oxidationen ännu mer. Köp helst 1-liters bruna glasflaskor och fyll dem upp till halsen.
Sedan kan man använda en antioxidations-spray, som man sprutar in i flaskorna, som lägger en gas ovanpå ytan på vätskan vilket förhindrar att luft kommer åt framkallaren.