Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

d-76

Produkter
(logga in för att koppla)

david_eng

Aktiv medlem
måste bara veta. vad är så magiskt med d-76? har en massa burkar stående i labbet men aldrig testat det.. Vad har det för karaktär? kornighet etc.. Vad menas med att blanda det 1+1? Antar att det är hälften vatten hälften pulver.. men pulverburkarna är ju stora. blir det inte inorma mängder färdig vätska?

lite förvirrat kanske, lite stressad. bara lite nyfiken.

Magiskt vet jag inte om det är. Det är en framkalare som alltid har funnits.

Att späda 1:1 innebär att du tar en del färdigblandad D76 (enligt receptet på påsen) och tillsättter en del vatten.

D-76 har väl funnits sedan 1920-talet, och är en bra framkallare som ger fint korn och bra skärpa. "Allroundframkallare" kan man säga.

Man blandar pulvret i varmt vatten enligt beskrivningen på burken för att få förrådslösning. Förrådslösningen häller du sedan i flaskor.

För att få 1+1 så tar du en del förrådslösning plus en del vatten.

Precis. Ingen magi, den har bara hängt med ett tag. En "vaniljframkallare" helt enkelt.

Umm, var står det egentligen att man ska blanda 1+1? Har alltid blandat upp pulvret med vatten och fått 5 liter lösning, sen har jag kört den lösningen rätt av.. inte blandat ut den något... kikade just på burken, och där står inget om det iaf..

Björn, det är frivilligt att blanda. En Tri-x med D76 framkallas 6:45 och med spädning 1:1 i 9:45 enligt Kodak vid 20 grader. Nån finess är det säkert.

En icke-teknisk finess är att det ger god ekonomi och jämnare resultat eftersom man inte återanvänder. D76 i 1+1 använd som engångsframkallare framkallar fler filmer än om man återanvänder fullstyrkelösningen.

är det inte så att man använder tumregeln att ju längre framkallningstid destu finare korn!? läste det någonstans..

så då blandar man bara efter "vanliga" anvisningen, och blandar sedan den med en del vatten..!? nu är jag med på noterna..

är det någon fara att ha den första blandingen stående i plastdunk under en tid? jag tänker då på oxidation och så..

Jag råkar ha så mkt D76 att jag inte gärna snålar, framkallar oftast bara en film även när jag kör outspädd lösning..

Men nu har jag blivit lite konfunderad, på D76-burken står det t.ex att en T-MAX 100 Professional ska framkallas i 9 minuter i 20 grader.. eller 6 minuter i 24 grader..

Men på www.digitaltruth.com står det att T-MAX 100 Professional ska framkallas 6.5 minuter vid 20 grader... ospädd..

För den gamla tmax (KODAK TMax 100 [TMX]) så står det dock 9 minuter i 20 grader..

david_eng skrev:
är det inte så att man använder tumregeln att ju längre framkallningstid destu finare korn!? läste det någonstans..

så då blandar man bara efter "vanliga" anvisningen, och blandar sedan den med en del vatten..!? nu är jag med på noterna..

är det någon fara att ha den första blandingen stående i plastdunk under en tid? jag tänker då på oxidation och så..

Nej, längre framkallningstid ger grövre korn, men med D-76 1+1 späder man ju ut framkallaren vilket gör den mindre aktiv, därav den längre tiden. Kornet blir inte märkbart grövre.

Däremot är det många som anser att utspädd D-76 ger bättre skärpa. Jag blandar själv mina framkallare från råkemikalier, och skärpeförbättringen vid utspädning av förrådslösningen är mycket märkbar med en metol-framkallare som Agfa 14. Outspädd ger den ett luddigt korn, men skarpare med 1+1 spädning.

En del späder D-76 till 1+2 eller 1+3 för bättre skärpa. Dock måste man ha i mer framkallare i framkallningsdosan för att inte framkallningsämnena ska förbrukas innan filmen är färdigframkallad. Så istället för 300 ml för en småbildsfilm häller man i 600 ml. Tiden måste förstås förlängas.

Förvara helst inte framkallaren i plastdunk mer än i ett par dagar. Plastdunkar ger en mycket stor yta av luft på vätskan, och dessutom "andas" plast, vilket påskyndar oxidationen ännu mer. Köp helst 1-liters bruna glasflaskor och fyll dem upp till halsen.

Sedan kan man använda en antioxidations-spray, som man sprutar in i flaskorna, som lägger en gas ovanpå ytan på vätskan vilket förhindrar att luft kommer åt framkallaren.

SunKi skrev:
Jag råkar ha så mkt D76 att jag inte gärna snålar, framkallar oftast bara en film även när jag kör outspädd lösning..

Att använda 1+1 är inte bara för ekonomins skull. Du kan även vinna på skärpan, och du får ingen kvalitetsförlust på negativen. Jag vill inte kalla det "slöseri" att köra outspätt, då du trots allt sparar några minuter. ;-)

J. Patric skrev:

Dock måste man ha i mer framkallare i framkallningsdosan för att inte framkallningsämnena ska förbrukas innan filmen är färdigframkallad.

men det är inget problem när man blandar 1+1, eller? är det 300ml som gäller för en rulle?

tack för alla svar. vad skulle man göra utan fotosidan!?

david_eng skrev:
men det är inget problem när man blandar 1+1, eller? är det 300ml som gäller för en rulle?

Nej, det är inget problem i det fallet med 1+1.

300ml var bara ett exempel.Vätskan ska täcka sprialen med filmen och lite till. Mängden kan variera beroende på vilken dosa man använder. För Patersondosa och en småbildsfilm går det åt ca 300ml. För en 120-film går det åt 500ml.

Är det någon som har förslag på bra framkallningstider för D76 utspädd 1+2 & 1+3 för Tri-X Plus-X. Vore kul att jämföra med det mer vanliga sättet 1+1.

/Peter

petwal skrev:
Är det någon som har förslag på bra framkallningstider för D76 utspädd 1+2 & 1+3 för Tri-X Plus-X. Vore kul att jämföra med det mer vanliga sättet 1+1.

Ingen aning faktiskt, men testa att öka tiden med en tredjedel för 1+2. Det borde fungera. Testa gärna med olika exponeringar, typ -2, -1, normal, +1, +2, och se hur det blir. Då kan du lättare justera framkallningstiden sedan.

ANNONS
Götaplatsens Foto