Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ilford Delta 3200

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen en rulle Ilford Delta 3200, 135-36, och är nyfiken på vad den presterar. Inte bara hur den hanteras vid fotograferingen m a p exponeringsdata t ex är av intresse för mig.

Dessutom era kunskaper om hur mycket exponering och olika framkallningsvariabler som tider och temperaturer praktiskt kan varieras, tänkbara framkallare är erfarenheter hos andra som jag vill gärna ta del av!

Ni som har fotat med just den här filmen, vilka t ex motivkategorier kan jag lämpligen testa - konsertfoto, porträtt, nude, street…mm? Jag har ju fotat analogt sedan länge, D-76 är ju en favorit i filmframkallningen för mig, men på tidigt 1970-tal soppade jag en hel del Tri-X, pressad till 3200 och då gärna i Rodinal, Microdol - X använde jag då också av och till. Rodinalen tycker jag mig minnas att spädningarna 1 på 100, 1 på 50 var de som jag mest använde!

Det är klart, mycket av min frågeställning är väl en fråga om tycke och smak men själv är konsertfoto (jazzbilder) nåt jag gärna vill utveckla.

Grovt korn, med efterföljande överföring/kontaktkopiering till Lith-film har jag lyckats med ganska hyfsat ”när det begav sig”.

Låt mig få höra hur ni tänker - jag har objektivbrännvidder mellan 21 och 85 mm att välja på till Leica, tyvärr f.n. inget längre tele än 85:an, men får väl då gå närmare motivet i stället!

Och scanning i min filmscanner för efterföljande digitalisering blir det, att framkalla pappersbilder i mörkrum med vätskor och förstoringsapparat är nog inte aktuellt längre, även om det tyvärr innebär en begränsning just nu.
 
Senast ändrad:

jseffel

Aktiv medlem
Har bara kört 1 rulle.
EI1600, DDX, 1:4, 8min.

Rätt trevlig. Har kopierat en på papper också - även den blev rel. trevlig. TOg lite inomhusbilder också, men dem blev dåliga. Tror jag underexponerade + att fokus satt inte riktigt så det var svårt att bedömma. Men bilderna utomhus på eftermiddagen (vintertid) tycker jag blev fina.
 

Bilagor

Canalog

Aktiv medlem
Har bara kört 1 rulle.
EI1600, DDX, 1:4, 8min.

Rätt trevlig. Har kopierat en på papper också - även den blev rel. trevlig. TOg lite inomhusbilder också, men dem blev dåliga. Tror jag underexponerade + att fokus satt inte riktigt så det var svårt att bedömma. Men bilderna utomhus på eftermiddagen (vintertid) tycker jag blev fina.
Det vart väl inte så illa! Aningen mörkare kanske så blir den ännu bättre, enl min mening! Bra info ändå -
Ha det bra!
/B
 
ANNONS