Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 och Metz 54 MZ-4i

Produkter
(logga in för att koppla)

swepri

Aktiv medlem
Jag har kvar min gamla trofasta Metzblixt sedan Minoltatiden och köpte nyligen en Nikonadapter, 3402 M6 tror jag den heter, för att slippa köpa en helt ny blixt.

Det funkar hyfsat bra med iTTL och som vanligt bra även med blixtens A-läge.

Men, iTTL ger alltid underexponerade bilder, c:a ett steg. A-läget underexponerar inte riktigt så mycket.Detta enligt histogrammet i kameran.

Är det någon som har erfarenhet av den här blixten på Nikonkameror, helst D200? Brukar det bli underexponerat? Blir det perfekt med Nikons egna blixtar?

Jag tror mig minnas att exponeringarna blev mer rätt på D7D, men det är ju ett år sedan så jag kan ha glömt.

/ Paj

swepri skrev:
Är det någon som har erfarenhet av den här blixten på Nikonkameror, helst D200? Brukar det bli underexponerat? Blir det perfekt med Nikons egna blixtar?

Nej ingen erfarenhet av Metz 54:an på Nikon. Men, japp! D200:an funkar helt underbart ihop med Nikonblixten SB-800. Första blixtsystemet jag haft som exponerar bra, i alla lägen (direkt, bounce, trådlöst)!!! Jag har bla haft Metz 54:an till Minolta D7D och Canons E-TTL II system (30D och 430EX). Minoltan/Metzen överexponerade ibland grymt och när man använde Omnibounce gick det inte att använda TTL utan var tvungen att använda blixtens sensor. Kanske problemen är liknande med Nikon-modulen!? Canon-systemet underexponerade konsekvent vilket ju iof gick att kompensera för med det skall inte behöva göras på ett modernt system tycker jag.

Nej....om det nu finns något som det ena märket är bättre på än det andra så tycker jag det faktiskt gäller Nikons blixtsystem. Där sopar de faktiskt gatan med "de andra" :)

mvh / Matti

Jag får väl vänja mig vid att kompensera på blixten tills jag får råd att köpa en Nikonblixt.

Man saknar ju trådlös blixt också, det funkade kalas på D7D med Metz.

Önskelistan blir bara längre...

/ Paj

swepri skrev:
Jag har kvar min gamla trofasta Metzblixt sedan Minoltatiden och köpte nyligen en Nikonadapter, 3402 M6 tror jag den heter, för att slippa köpa en helt ny blixt.

Det funkar hyfsat bra med iTTL och som vanligt bra även med blixtens A-läge.

Men, iTTL ger alltid underexponerade bilder, c:a ett steg. A-läget underexponerar inte riktigt så mycket.Detta enligt histogrammet i kameran.

Jag tror mig minnas att exponeringarna blev mer rätt på D7D, men det är ju ett år sedan så jag kan ha glömt.

/ Paj

Jag har för mig att det har varit uppe tidigare att 3:e parts tillverkare inte har lyckats bli 100% kompatibla med i-TTL. Lite för mycket ljus eller för lite som i ditt fall.

// Maxe

ANNONS
Götaplatsens Foto