Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 - programläge?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludwig100_1

Aktiv medlem
Då tänker ni kanske.. vad är det för en amatör som kör sin D200 i programläge... men ibland kan det vara bekvämt tycker jag. Vad jag däremot inte riktigt fattar är hur programläget på D200 funkar?? På D70 finns det "tydliga" figurer som talar om vilket programläge man kör. Hur vet jag vilket läge på D200? Jag har förstått att exponeringen är densamma oavsett läge, men finns det någon "tabell" motvarande D70-symbolerna?

D 200;an har inga speciella modes med gröna symboler som D70:an har. P läge ställer in slutare och bländare automatiskt. Sedan kan du förändra kombinationen genom att rotera huvudhjulet. Om du t ex vill ha korta slutartider eller stort skärpedjup så väljer du kombination av slutare och bländare med hjälp av huvudhjulet/ratten på baksidan av kameran. Om kameran autoläser bländare 8 och 1/125 så kan du förändra till 1/500 om det behövs och då ökar bländaröppningen 2 steg också (om objektivet tillåter) för att få samma exponering totalt sett. Om du vill ha typ porträtt mode eller landskapsmode så jobbar du också med inställningarna under Optimera bild i menyerna.

D200'an är ju ingen kamera riktad till nybörjare, så därför finns det (tack och lov) inga förinställda program, dom behövs helt enkelt inte eftersom användaren förväntas kunna ställa in kameran i dom lägena själv.

Själv har jag kameran oftast inställd på A-läget (Slutartidsautomatik) samt Auto ISO, vill jag ha snabbare slutartid öppnar jag gluggen till jag får den tid jag önskar, fotar jag tex. landskapsbilder stänger jag den till mellan f8 och 11, i standbyläge (för snapshots) har jag den ställd på f4 det funkar oftast väldigt snabbt och bra.

Men skärpedjupstänkandet är mest primärt för mig när jag fotar så jag justerar bländaren efter hur jag vill ha skärpedjupet.

/kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto