Annons

D200, stort bekymmer med färger

Produkter
(logga in för att koppla)

subuotis

Medlem
ja alltså jag har en d200 som jag köpte för några veckor sedan.
problemet är att när jag har konverterat om till jpeg för uppladdning på internet eller annat så blir bilderna helt värdelösa. Det är som att hälften av färginformationen har tappats nånstans. När jag sitter i Lightroom eller Photoshop så ser bilderna ut som dom ska, även en jpeg ser bra ut i photoshop, men överallt annars ser det skitdåligt ut.
Är det någon som begriper hur jag menar och sitter inne på info om vad det kan vara för problem? jag har haft ett par d70s och d80 förr och aldrig haft detta problemet, är djupt olycklig att bilderna som först ser bra ut blir helt kass!

tackar på förhand för all hjälp!

vet inte hur väl det syns på denna bilden men:

Bilagor

• DSC_2004.jpg
    DSC_2004.jpg
    19 KB · Visningar: 391
Eftersom bilderna blir bra efter konvertering i PS och Lightrrom så kan du ju utesluta att det är något fel på kameran. Kolla dina inställningar för färghantering och kalibrera din bildskärm. sRGB är bäst för webben och då blir färgerna lite fylligare.

Du tilldelar dom nog sRGB som färgprofil. Rätt sätt är att välja konvertera med svartpunktskompensation så förlorar du inte så mycket. Hur man gör i Lightroom ver jag inte, använder Photoshop och Aperture själv.

ok tack för svaren, jag har precis nu märkt att om jag sparar genom camera raw så blir slutresultatet närmare "sanningen" iallafall, ska kika på färgprofilerna med! mycket märkligt dock med tanke på att jag aldrig haft dethär problemet förr även om jag haft olika kameror och olika datorer.

Om du själv "Framkallar" i Adobe Camera Raw så kan du ju ställa vilka färger du vill. Om det är .jpg direkt från kameran så kan det ju vara lite hur som helst beroende på inställningar i kameran. Tryck på "Reset" i din kamera så att du får tillbaka fabriksinställningarna. Det brukar funka riktigt bra, sen kan man själv justera till efter tycke och smak. Med tanke på att du köpt kameran begagnad så kan förre ägaren gjort sina personliga inställningar. Det finns ett par små gröna prickar vid två knappar på din kamera... Tryck in båda knapparna samtidigt och du har strax återställt till original. Du kan även göra det från en meny.

Jag fotar en del modellbilder och har ställt in att få bilderna i RAW+jpg.
Modellen får jpg filerna som förhandsvisningar i RGB. Jag retuscherar sedan från RAW filerna till TIFF. Utskrift och skärmbild stämmer bra överens för mig och det tycker jag är viktigast. Hur bilden ser ut på internet är av underordnad betydelse då "alla" har olika inställningar på sina bildskärmar.

jag fotar ogärna i jpeg, därmed fixar jag ju till bilderna i CR eller lightroom. jag drar i reglagen och fixar skärpan->bilden blir fin som snus, enligt mitt tycke. sedan när jag öppnar bilden i valfritt bildvisningsprogram så verkar det som som det har antingen hänt massvis som jag inte ser vid min redigering i cr/lightroom alternativt så har bilden tappat allting. konstiga artefakter i svärtan och urvattnade färger och konstiga färgstick överallt. jag har micklat lite nu och ska ut på en runda nu i eftermiddag så får jag se resultatet sedan. Anledningen att jag vill konvertera till jpeg är ju att det är gångbart överallt samt tar lite plats, jobbigt att flytta runt på 40 mb stora TIFF filer om man har några bilder.

tack för alla svar hittils :)

Hej!
Du kan ju prova med Nikons egna program för att se om det blir någon skillnad. Det går att ladda ned en testversion av Nikon Capture NX 2 som är gratis under 30 - 60 dagar.
Jag har själv haft D200 och bytte till D300, för att senare ångra mig och byta tillbaka till D200 just bara för dess fina återgivning av ljus och färger. Jag använder N C NX2 och är jättenöjd med resultaten.

Använder du egna inställningar för att optimera bilden? Där kan du göra egna val för skärpning, färgtonskompensation, färgläge och mättnad. Då kan du styra rätt mycket själv, särskilt om du dessutom gör manuella inställningar på vitbalansen allt efter de ljusförhållanden som råder.
Hoppas att det ordnar sig för dig.
Vänligen
Nonno

Ser detta mer ut som det du tycker är rätt?

Om så är fallet så har du förmodligen sparat bilden med en annan färgprofil än sRGB och då ser bilden dassig ut i program som inte hanterar färgprofiler (eller om färgprofilen är strippad).

Bilagor

• fs.jpg
    fs.jpg
    57.1 KB · Visningar: 228
ja alltså jag har en d200 som jag köpte för några veckor sedan.
problemet är att när jag har konverterat om till jpeg för uppladdning på internet eller annat så blir bilderna helt värdelösa. Det är som att hälften av färginformationen har tappats nånstans. När jag sitter i Lightroom eller Photoshop så ser bilderna ut som dom ska, även en jpeg ser bra ut i photoshop, men överallt annars ser det skitdåligt ut.
Är det någon som begriper hur jag menar och sitter inne på info om vad det kan vara för problem? jag har haft ett par d70s och d80 förr och aldrig haft detta problemet, är djupt olycklig att bilderna som först ser bra ut blir helt kass!

tackar på förhand för all hjälp!

vet inte hur väl det syns på denna bilden men:

Bilden är kraftigt underexponerad (vilket alltid ger problem med färgerna), saknar tilldelad färgprofil och behöver färgkorrigeras. Se mitt förslag:

Bilagor

• Färgkorrigering.jpg
    Färgkorrigering.jpg
    73.3 KB · Visningar: 150
ANNONS
Götaplatsens Foto