Annons

D2x blå i autovitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

Kpl

Aktiv medlem
Nu har jag lessnat ur på den, jag har inte orkat böka så mycket med vitbalansinställningar så mycket utan kör nästan uteslutande på auto-läget.
Men bilderna får ofta en blå ton och jag får fixa till det med att dra ur cyan i efterhand vilket jag nu har lessnat på.

Nej jag kör inte raw utan plåtar uteslutande jpeg. Raw är jättebra men inget alternativ för mig och mina användningsområden.

Har ni andra d2x-ägare också en blåaktig ton i bilderna när ni kör autoläget?

Ska försöka få in en rutin vad det gäller pre-läget så jag kan köra det ibland.

Är den blåa tonen nåt som kan åtgärdas via service?

D200:an har istället en något varmare ton åt det röda hållet på sin vitbalans. Roligt!

Du kan ju göra autoläget varmare eller kallare, tror det är genom att hålla ner WB-knappen och snurra på pekfingerhjulet. Bör stå något i stil med Auto (-/+).

Jag får testa mig fram, men det vore ju smutt om det kunde funka klockrent utan en massa pill. Jag gillar när saker bara funkar.
Jag får kolla med lasses kameraservice och se ifall de har koll på detta.

Ingen annan som har liknande problem?

l-malmqvist skrev:
Du kan ju göra autoläget varmare eller kallare, tror det är genom att hålla ner WB-knappen och snurra på pekfingerhjulet. Bör stå något i stil med Auto (-/+).

Precis som Love skriver så fungerar det utmärkt att hålla ned WB knappen och vrida på främre ratten ett steg minus, då får man en lagom varmare ton i Auto WB läget. Men testa dig fram till ditt ideal läge!
Lycka till :)

//Mattias

Jag har en kompis vars D200 helt plötsligt ger mycket blåa bilder i läge sol, alltså även ute i solsken. Jag tror det har blivit något fel på kameran. Min D2x har inte tillstymmelse till blå bilder i solläget.

Funkar likadant på D200. Genom att hålla nere WB knappen och samtidigt snurra på främre hjulet så kan man minska eller öka vitbalansen och det gäller på alla vitbalanslägena , även sol. Har du fel på vitbalansen så kolla om du av misstag rattat in fel inställning med + - ratten.

Ah funkade ju finfint det där att sjystera autovitbalansen. Men om jag känner mig själv rätt så kommer jag ju ändå glömma att ändra tillbaka den sen beroende på ifall ljusförhållandena förändras.
Jaja, det får vara en temporär lösning så länge.

Tack för tipset!

jag får överlag alltid en neutral ton på bilderna. displayen är däremot väldigt blå.
däremot tycker jag att bilderna från både d100 och d200 har på tok för mycket magentastick. det känns inte trevligt alls i porträtt.
5D har ofta starka magentastick men bara i vissa detaljer (fingernaglar och ögonlockens kanter) och ger överlag lite för röda bilder. det blir en massa meck i inställningarna.
d2x tycker jag har den bästa autovitbalansen per default av de kameror jag fotat jpg med.

dumma frågor kanske, men har du kört ut några av bilderna på labbkopior? har du kalibrerad skärm? vilka ljussituationer ger mest blåa bilder?

Så är det för mig med, att displayen är blåare än jpg rakt ur kameran.
Men bilderna har ofta mycket blått/cyan i sig när det gäller bilder tagna inomhus i naturligt infallande ljus.
Vad det gäller utomhusbilder, skuggpartier blir oftast blåare. Snöbilder får jag ordentligt blå/cyanstick med autoläget.
Vad mer, hm en molnig dag så har saker som är vita en tendens att bli rätt blåa/cyaniga.
Jag plåtar mest utomhus så det händer rätt ofta, trist och det gör att jag får böka lite extra med bilden i efterhand.

Har inte skrivit ut så många bilder från den, dock sett resultat i tryck många gånger, men då är det ju tillfixade bilder som ser finfina ut.
Japp, jag kalibrerar min mac med en eye one kalibrator.

ok. nu beskriver du ju situationer som är riktigt svåra för dagens teknik.

riktar jag kamerans vitbalansmätare mot fönstret brukar kameran klara inomhusbilder hyfsat. det beror på vilket ljus man vill ska vara dominant. det är ju en blandljussituation.

skuggpartier utomhus blir oftast blåa om himlen är klarblå eftersom det blir det enda ljus som träffar skuggorna. solen tar ju hand om högdagrarna. klart det blir skillnad.

snö är ju sen länge erkänt svårt i klart väder (blå himmel), men det kan oxå ibland vara så att snön även är blå för ögat, men vi är så vana vid det att vi inte reflekterar över det förns vi ser bilderna där det blåa naturligtvis förstärkts.
vatten blir ju tex. blått när himlen reflekterar men det verkar vara mer accepterat eftersom vi tror att vatten ska vara blått (vatten är vanligtvis ofärgat).
om man vill få snön vitare bör man vitbalansera manuellt.
personligen tycker jag blå snö är både snyggt och naturligt i klart väder.

det finns inga kameror vars autovitbalans klarar alla dessa situationer varenda gång till 100%.
det enda att göra är att lätta upp skuggpartier med samma ljus som träffar högdagrarna eller lägga på ett varmt filter/värma vitbalansen. jag personligen lägger alltid på ett varmt filter i efterhand eftersom det ofta bara är en del av bilden som blir blå och då har jag större kontroll på slutresultatet.

Jag ska villigt erkänna att jag inte har den tekniska kompetensen vad det gäller hur bra kameran kan prestera i olika knepiga situationer vad det gäller tekniken "inuti" kameran.
Jag vet bara att det är en grym kamera och den funkar i vått o torrt vilket räcker långt för mig. :)

Lägga på varmt filter får du gärna förklara. Tyvärr har jag väl inte alltid tid att redigera för mycket utan det blir oftast väldigt basic.

Kpl skrev:
Lägga på varmt filter får du gärna förklara. Tyvärr har jag väl inte alltid tid att redigera för mycket utan det blir oftast väldigt basic.
Blir lite nervös när jag ser att du gått på Nordens Fotoskola och ändå inte tycker dig ha kompetensen att avgöra när vitbalansen fungerar OK eller tiden att redigera en bild på ett vettigt sätt.

9 gånger av 10 beror detta med tidsbrist att man inte lärt sig ett vettigt arbetsflöde. Jobbar man smart är t o m det möjligt att redigera råfiler på ett snabbt sätt.

Stefan

stefohl skrev:
Blir lite nervös när jag ser att du gått på Nordens Fotoskola och ändå inte tycker dig ha kompetensen att avgöra när vitbalansen fungerar OK eller tiden att redigera en bild på ett vettigt sätt.

9 gånger av 10 beror detta med tidsbrist att man inte lärt sig ett vettigt arbetsflöde. Jobbar man smart är t o m det möjligt att redigera råfiler på ett snabbt sätt.

Stefan

Nu tror jag att du har missförstått det här lite, det jag frågar här är ju egentligen hur jag kan få autoläget att funka optimalt eftersom jag tycker min kamera ger lite väl blåa jpeg-bilder.
Men jag har fått svar på det redan, att jag inte har kunskap om allt min kamera kan tycker jag inte är ett problem.

För din information så körde vi ca 70% analogt när jag gick på skolan, visst vi körde resten digitalt men det var raw för hela slanten. Ja det är grymt med raw och jag kör det när jag gör mindre grejer.

Men oftast tar jag väldigt mycket bilder och det skulle inte funka med raw för jag skulle förmodligen missa hälften av bilderna.
Man kan inte ta lika många bilder i följd, vilket jag är väldigt beroende av.

Jag anser mig ha ett arbetsflöde som funkar bra för mig, jag använder mig av script som gör mycket år mig. .Funkar klockrent faktiskt.

Visst jag är inte fullärd ännu.

Jag har ställt justerigen på alla vitbalanslägen till -1. Det ger en varmare ton än vad 0 ger. Inte mycket men klart märkbar skillnad. Min D2X ger under naturligt (dags) ljus i stort sätt alltid perfekt vitbalansering. När bilderna väl är i datorn vill säga för lcd'n visar alltid lite felaktiga färger.

Började nästa alla fotograferingsuppdrag tidigare med att plåta av ett gråkort för att ha som referens vid efterbehandligen men det har visat sig som sagt att det inte behövs. Min D2X hittar vitbalansen förbluffande bra.

Tyvärr är det inte lika kul i konstljus men denna tråkiga egenskap delar den ju med alla andra kameror. Likaså beter vitbalanseringen lite lustigt vid användning av blixt i AutoWB läget. Sätter jag den manuellt på blixt så är allt frid o fröjd igen. Bilderna blir lite kalla men bara då blixtljuset är dominerande. I blandljus när blixten används som upplättningsljus så är det inget problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto