Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

D2X högfartsläge

Produkter
(logga in för att koppla)
Beror lite på hur man använder kameran.

När jag fotar fåglar eller vad det kan vara för kryp med mitt 70-200VR (+TC-17) så är det kanon med det beskurna läget. Använder det mycket ofta faktiskt.

Är det någon D2X-ägare som upplever något direkt negativt med högfartsläget? (bortsett från att det ger en mindre bildfil och mindre möjlighet att beskära bilden i efterhand)

Nix. Funkar finfint. Ok en liten negativ sak då kanske.

Det är lite svårt i brådskan att se de pyttesmå markeringarna i sökaren som markerar HSC (High speed crop) området. Det är ju löst med D2Xs men detta är ju en av de ytterst få skaerna som inte ingår i den firmware uppgradering som finns till D2X

Jag tycket inte heller att det finns problem med HSC läget. Denna funktion är något av D2x(s) verkliga finess.

Upplever det inte speciellt svårt att ha koll på det beskurna fältet. Däremot är det lite svårt, krävs träning att komponera bilder på detta begränsade fält.

Jag har lagt HSC på Func.-knappen för att snabbt kunna gå ur eller i beroende på motiv/avstånd.

Ola Rockberg skrev:
Ni som har en D2X använder ni ofta högfartsläge?
Är det en användbar eller onödig funktion ?

Jag använder den aldrig. Jag behöver stora bilden så att jag har att skära i. Vet inte när det skulle vara bra med 8 b/s. Det är lite svårt att se var kanterna är för HSC i sökaren.

ANNONS
Götaplatsens Foto