Annons

D30 - blåaktiga bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Apuman

Medlem
Hallå!
Jag är en glad amatörfotograf som använder en Canon D30 (alltså den gamla 3Mp).

Objektiv:

Sigma 28-105
Soligor 70-300 (4,0-5,6)

Nästan alla bilder jag tar blir liksom lite för mörka (underexponerade?) och alltför ofta lite blåaktiga. Detta särskilt i automatlägen.

Någon som har tips och råd?

Kan det vara gluggarna? Har ni tips på bra optik, passande optik i sådana fall?


Tack på förhand!
 

Stellann

Aktiv medlem
Sigma brukar ju alltid ge lite varmare toner, tycker jag??? Vad var det för miljö o motiv d fotade när det hände???
 

andgi

Aktiv medlem
Vilken vitbalansinställning har du? Autoläget var inte sådär vidare värst vad jag kan minnas (men jag använde enbart RAW-format efter de första veckorna).
Om du orkar pilla med bilderna på datorn så rekommenderar jag dig att använda RAW-format, då kan du finjustera vitbalans mm i efterhand (och för D30:n blir filerna inte speciellt stora).

/Anders
 

Estethia

Aktiv medlem
canons D30 är känd för grön- och framförallt blåstick så det har inget med gluggarna att göra (inte så det märks iaf).
det är nåt som är specifikt för just den här kameramodellens programvara.

digitala systemkameror ska helst underexponera något för att inte förlora teckning i ljusa detaljer. det är något man fixar i efterbehandlingen. detta eftersom digitala systemkameror inte har så bra dynamiskt omfång.
tycker du det är för mycket så prova att ställa in pluskompensation på nån tredjedel eller två.

personligen tycker jag D30'ans blåstick är ett av de snyggaste färgsticken som finns.
bilderna blir så karaktäristiska att jag brukar kunna se på en bild om den är tagen med D30 eller ej, och jag tycker inte det är negativt alls.

det går att tona ner blåsticket i efterhand genom att lägga på lite gult med tex. selektiv färgändring eller blanda kanaler.
 

Apuman

Medlem
Tack för alla svar!!
Verkligen uppskattat!


Staffan:
Främt är det utomhusmiljöer och när det är lite molnigare.


Anders:
Jag är ju amatörentusiast och använder AUTO-läget på vitbalansen. Jag ska testa med RAW.


Thomas:
Om du menar skärmen till datorn är den inte felkalibrerad. Allt annat fungerar klockrent!


Cristel:
Härligt att höra! :)
Jag skall fota lite mer i olika miljöer och se vad som händer!

Bra att veta att blåtonen är en "del av kameran" och inte något fel. Jag tycker också att det är fint med lite blåa nyanser men det blir liksom lite för ofta...

När jag blivit lite mer vän med kameran kanske jag kan ställa in den på ett bättre sätt med!
 

Lintott

Aktiv medlem
Jag lånar denna tråden lite och säger att helt plötsligt när jag fotat med blixt på saker som står still hemma så blir bilderna liksom blåaktiga. Och jag får redigera färgvärmen till mer gulgrönt. Vad kan ha hänt? Vad har jag kommit åt för en knapp nu då? Jag fotar alltid med autofokus. Min kamera är en Canon Powershot G7X Mark II. Jag har också en följdfråga: ibland när jag suttit i bilen och vänt på kameran på kortsida för att fota så så har det ibland blivit helt blå färg så man knappt ser motivet och detta hände för länge länge sedan första gången. Vad är det för något?
Mvh Eva
 

Lintott

Aktiv medlem
Kommit åt vitbalansen. Finns ju olika inställningar där en är mer åt blå.
Bara ett tips i välmening
Åh tack för tipset! Jag kollade en video hur man ändrar vitbalans visserligen på engelska men jag fattade och hittade felet. Det var inställt på annat så nu får vi se om det blir bra. Toppentack! :) Till saken hör att jag har artros i bägge mina händer och andra delar av kroppen så det är inte lätt att hantera en lite mer avancerad kamera än jag haft tidigare. :)
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Hallå!
Jag är en glad amatörfotograf som använder en Canon D30 (alltså den gamla 3Mp).

Objektiv:

Sigma 28-105
Soligor 70-300 (4,0-5,6)

Nästan alla bilder jag tar blir liksom lite för mörka (underexponerade?) och alltför ofta lite blåaktiga. Detta särskilt i automatlägen.

Någon som har tips och råd?

Kan det vara gluggarna? Har ni tips på bra optik, passande optik i sådana fall?


Tack på förhand!

Jag var i Spanien förra veckan, fotade ca 800 bilder med en Eos 10d och EF 28-105.
Jag underexponerade medvetet för att den inte skulle överexponera för all sol som var där. Men det visade sig att nör jag fotade utan exponeringskompensationen så blev dom bilderna riktigt välexponerade iallafall.
Jag har underexponerat 10d bilder som jag har fotat i RAW format och dragit upp ljuset i Canon digital photo professional i efterhand, det har blivit riktigt bra och brusfritt. Jag är riktigt imponerad över hur drygt 20 år gamla kameror kan prestera. Man kommer långt även med dessa kameror.
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Jag var i Spanien förra veckan, fotade ca 800 bilder med en Eos 10d och EF 28-105.
Jag underexponerade medvetet för att den inte skulle överexponera för all sol som var där. Men det visade sig att nör jag fotade utan exponeringskompensationen så blev dom bilderna riktigt välexponerade iallafall.
Jag har underexponerat 10d bilder som jag har fotat i RAW format och dragit upp ljuset i Canon digital photo professional i efterhand, det har blivit riktigt bra och brusfritt. Jag är riktigt imponerad över hur drygt 20 år gamla kameror kan prestera. Man kommer långt även med dessa kameror.
Jag köpte faktiskt en Canon Eos D30 som är från år 2000, och hade med mig på min senaste resa till Rwanda, och även den imponerar. Så länge man inte vill croppa, eller pixelpeepa förstås.
 

Bilagor

Betacam_SP

Aktiv medlem
Ja, objektiven gör ju väldigt mycket. I detta fall använde jag en ef 70-200mm f/4l is usm.

Jag var lite orolig över fokusproblem som man läst mycket om, men den sätter fokus perfekt.
Ja vad underbart!
De vanligaste är att jag använder mitt EF 80-200/2.8 L. Eller min EF 17-35/2.8 L USM, eller EF 35-350/3.5-5.6 L USM.
Dom ger över lag väldigt bra bilder tillsammans med mina 10d hus. Jag har dem även ihop med min 7d och 5d mk2 mk II.
Det är verkligen inte värt att använda dåliga objektiv.
30d och eos d60 skulle jag vilja äga.. Jag har haft en d60 tidigare.
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Ja vad underbart!
De vanligaste är att jag använder mitt EF 80-200/2.8 L. Eller min EF 17-35/2.8 L USM, eller EF 35-350/3.5-5.6 L USM.
Dom ger över lag väldigt bra bilder tillsammans med mina 10d hus. Jag har dem även ihop med min 7d och 5d mk2 mk II.
Det är verkligen inte värt att använda dåliga objektiv.
30d och eos d60 skulle jag vilja äga.. Jag har haft en d60 tidigare.
Jag har en 135 mm f2.0 också, som jag köpte för några månader sedan. Fokus fungerar perfekt med den också.

Eos D30 är en mycket fin kamera, med tanke på att den är nästan 25 år gammal.
Köpte ju en 10d för något år sedan, samt en 20d för ett tag sedan.

Ska försöka få tag på en D60.

Vann för ett tag sedan en Canon Eos 1ds mark iii på Tradera som bara "gått" ca 5500 klick.

"Passade" även på att vinna en Eos 1dx också.
jag tycker väldigt mycket om tyngden i dessa kameror, och kvalitetskänslan.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag var i Spanien förra veckan, fotade ca 800 bilder med en Eos 10d och EF 28-105.
Jag underexponerade medvetet för att den inte skulle överexponera för all sol som var där. Men det visade sig att nör jag fotade utan exponeringskompensationen så blev dom bilderna riktigt välexponerade iallafall.
Jag har underexponerat 10d bilder som jag har fotat i RAW format och dragit upp ljuset i Canon digital photo professional i efterhand, det har blivit riktigt bra och brusfritt. Jag är riktigt imponerad över hur drygt 20 år gamla kameror kan prestera. Man kommer långt även med dessa kameror.
Det är ju, förenklat, mest möjligheten att ta bilder i sämre ljus som utvecklats för digitalkameror. I bra ljus blir det bra med nästan alla kameror. Jag hade ett tag en Nikon D2X som kom för sådär 20 år sedan. Väldigt bra bilder så länge man inte behövde ställa iso på mer än 200.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är ju, förenklat, mest möjligheten att ta bilder i sämre ljus som utvecklats för digitalkameror. I bra ljus blir det bra med nästan alla kameror. Jag hade ett tag en Nikon D2X som kom för sådär 20 år sedan. Väldigt bra bilder så länge man inte behövde ställa iso på mer än 200.
Så länge man inte behöver dra så mycket i bilderna, för det är stor skillnad på skuggbrus och dynamiskt omfång. Ofta är det inte bara mer brus, utan ofta fulare med bandning och jäkelskap i. Färgomfång och exakthet har också blivit bättre, även om det kanske inte alltid syns lika mycket.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag har en 135 mm f2.0 också, som jag köpte för några månader sedan. Fokus fungerar perfekt med den också.

Eos D30 är en mycket fin kamera, med tanke på att den är nästan 25 år gammal.
Köpte ju en 10d för något år sedan, samt en 20d för ett tag sedan.

Ska försöka få tag på en D60.

Vann för ett tag sedan en Canon Eos 1ds mark iii på Tradera som bara "gått" ca 5500 klick.

"Passade" även på att vinna en Eos 1dx också.
jag tycker väldigt mycket om tyngden i dessa kameror, och kvalitetskänslan.
Åh vad trevligt!! Jag håller verkligen med dig!
 
ANNONS