Annons

D30 - blåaktiga bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Apuman

Medlem
Hallå!
Jag är en glad amatörfotograf som använder en Canon D30 (alltså den gamla 3Mp).

Objektiv:

Sigma 28-105
Soligor 70-300 (4,0-5,6)

Nästan alla bilder jag tar blir liksom lite för mörka (underexponerade?) och alltför ofta lite blåaktiga. Detta särskilt i automatlägen.

Någon som har tips och råd?

Kan det vara gluggarna? Har ni tips på bra optik, passande optik i sådana fall?


Tack på förhand!
 

Stellann

Aktiv medlem
Sigma brukar ju alltid ge lite varmare toner, tycker jag??? Vad var det för miljö o motiv d fotade när det hände???
 

andgi

Aktiv medlem
Vilken vitbalansinställning har du? Autoläget var inte sådär vidare värst vad jag kan minnas (men jag använde enbart RAW-format efter de första veckorna).
Om du orkar pilla med bilderna på datorn så rekommenderar jag dig att använda RAW-format, då kan du finjustera vitbalans mm i efterhand (och för D30:n blir filerna inte speciellt stora).

/Anders
 

Estethia

Aktiv medlem
canons D30 är känd för grön- och framförallt blåstick så det har inget med gluggarna att göra (inte så det märks iaf).
det är nåt som är specifikt för just den här kameramodellens programvara.

digitala systemkameror ska helst underexponera något för att inte förlora teckning i ljusa detaljer. det är något man fixar i efterbehandlingen. detta eftersom digitala systemkameror inte har så bra dynamiskt omfång.
tycker du det är för mycket så prova att ställa in pluskompensation på nån tredjedel eller två.

personligen tycker jag D30'ans blåstick är ett av de snyggaste färgsticken som finns.
bilderna blir så karaktäristiska att jag brukar kunna se på en bild om den är tagen med D30 eller ej, och jag tycker inte det är negativt alls.

det går att tona ner blåsticket i efterhand genom att lägga på lite gult med tex. selektiv färgändring eller blanda kanaler.
 

Apuman

Medlem
Tack för alla svar!!
Verkligen uppskattat!


Staffan: