Annons

D300, Bildkontrollen och RAW

Produkter
(logga in för att koppla)
[email protected] skrev:
Hej,

Har bildkontrollen i en D300 någon betydelse när man fotograferar i RAW ?

/ Niclas

Om du efterbehandlar i Capture NX så kan du i och för sig ändra inställningarna i programmet men samtidigt är det väl ur flödessynpunkt bra om bilderna direkt ur kameran också är så bra som möjligt. Om du efterbehandlar i andra program vet jag inte vad som händer eftersom jag själv använder NX. Det jag läst tyder emellertid på att convertering genom NX ger bättre resultat.

Inte på annat sätt än att inställningarna sparas som information i rawfilen så att bilden kan visas som inställt i Capture NX. Där kan du även ändra dem i efterhand. Själva bilddatan påverkas dock inte.

Edit
Ser att vi var flera som svarade.

[email protected] skrev:
Tack!

Någon som vet om inställningarna följer med till andra program t.ex Lightroom?

Någonstans i D3 tråden finns en jämförelse mellan Capture NX, CS3 och Lightroom vill jag minnas. Vad som sägs där är tillämpligt även på D300. Jag vill också minnas att det var en del skillnader i resultat, sedan är det väl en smaksak vad man tycker är bäst. Själva bildkontrollerna i sig är inte med i Lightroom men däremot kan du väl justera samma saker - skärpa, kontrast, mättnad etc - i rådatan.

[email protected] skrev:
Tack!

Någon som vet om inställningarna följer med till andra program t.ex Lightroom?

Inställningarna i bildkontrollen i D300 och D3 följer bara med till NX-programmen där dessa inställningar sedan kan ändras och sparas. Bildkontrollen kan likställas med de presets du kan göra i Lightroom. Du kan således snabbt ändra utseendet på din NEF-fil och se vad det medför. Skillnaden är att du vet hur filen kommer att se ut när du öppnar den i NX men inte i Lightroom eller andra rawprogram. Dessa ger i utgångsläget tex andra värden på kontrast och färger än NX. Öppna en och samma fil i NX och Lightroom får du se.

Se vidare här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=89620

ANNONS
Götaplatsens Foto