Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 firmware 1.03

Produkter
(logga in för att koppla)

pojakobsson

Aktiv medlem
Efter att ha läst på dpreview att flera deltagare där upplever att D300 blev rappare i AF efter att dom installerat uppdatering 1.03 har jag försökt uppfatta om så är fallet.
Efter en del tester, främst med 70-200 + konverter 1,7 (den kombination som jag hittills upplevt lite trög), får jag en känsla av att det finns visst unns av sanning i påståendet.

Är det förhoppning/placebo eller har någon annan upplevt nån skillnad?

pojakobsson skrev:
Efter att ha läst på dpreview att flera deltagare där upplever att D300 blev rappare i AF efter att dom installerat uppdatering 1.03 har jag försökt uppfatta om så är fallet.
Efter en del tester, främst med 70-200 + konverter 1,7 (den kombination som jag hittills upplevt lite trög), får jag en känsla av att det finns visst unns av sanning i påståendet.

Är det förhoppning/placebo eller har någon annan upplevt nån skillnad?

Det enda 1.03-uppdateringen löser enligt Nikons hemsida är:

"Denna firmware löser ett problem som, i sällsynta fall, innebär att batteriindikatorn blinkar under fotograferingen oberoende av batteriets laddningsnivå."

Och jag hade inte haft ett enda av dessa fel före min uppdatering. Direkt efter uppdateringen kom det däremot, felet om tomt batteri alltså. En enda gång visserligen men ändå.......

Re: Re: D300 firmware 1.03

Teodorian skrev:

"Denna firmware löser ett problem som, i sällsynta fall, innebär att batteriindikatorn blinkar under fotograferingen oberoende av batteriets laddningsnivå."

Ja, så står det i beskrivningen. Men det utesluter ju inte att det fanns med mer.

Jämför med när du servar bilen på verkstad. Det är mycket vanligt att man där uppdaterar programvaror i dil bil för att fixa saker utan att berätta det för dig.
Det har även förekommit att man byter hårdvara i smyg när bilen ändå är inne.

Re: Re: Re: D300 firmware 1.03

pojakobsson skrev:
Ja, så står det i beskrivningen. Men det utesluter ju inte att det fanns med mer.

Jämför med när du servar bilen på verkstad. Det är mycket vanligt att man där uppdaterar programvaror i dil bil för att fixa saker utan att berätta det för dig.
Det har även förekommit att man byter hårdvara i smyg när bilen ändå är inne.

Varför skulle Nikon i sina uppdateringar undanhålla information om att AF-systemet förbättrats? Vad är logiken att inte berätta om en
sådan eftertraktad förbättring?

För Nikon D3 har flera uppdateringar gjorts. I den senaste talar Nikon tydligt om att AF-prestandan förbättrats.

Enligt rykten kommer det snart en uppdatering 2.0 även för D300 med bla förbättring av AF.

Och jag hoppas den nya uppdateringen behagar komma fram illa kvickt. Iochmed uppdateringen till v1.10 av sändaren WT4 så vill den inte lira riktigt med D300an på v1.03...

Aha, det där med batteriindikeringen har jag drabbats av många gånger. Laddas hem från Nikons hemsida eller?

F.ö. tycker jag att D300 AF inte är speciellt snabb på mina AF-objektiv men ordentligt snabb på AF-S (men det kanske mer säger nåt om objektiven då de ju funkar på olika sätt...;-) )

Re: Re: D300 firmware 1.03

Teodorian skrev:

Tack för den du, har svorit i studion idag....!
Köpte min igår och när jag skulle plåta en tidspressad plåtning tre modeller osv.. börjar kameran flippa ut med batteriindikatorn....! Måste uppgradera. har 1,02 i min.

Re: Re: Re: Re: Re: D300 firmware 1.03

pojakobsson skrev:
Det låter intressant. Var har du snappat upp dom ryktena?

Ja, du, sorry och slarvigt av mig men jag bevistar alldeles för många siter per dag för att komma ihåg detta. Antagligen på dpreview. Nåväl det är ändå logiskt tycker jag att nu när D3 fått sin 2.0-uppdatering och D700 kommit så borde även D300 få en rejäl uppdatering av sin firmware.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: D300 firmware 1.03

Teodorian skrev:
Ja, du, sorry och slarvigt av mig men jag bevistar alldeles för många siter per dag för att komma ihåg detta. Antagligen på dpreview. Nåväl det är ändå logiskt tycker jag att nu när D3 fått sin 2.0-uppdatering och D700 kommit så borde även D300 få en rejäl uppdatering av sin firmware.

Håller med om uppdatering till D300!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: D300 firmware 1.03

janne_145 skrev:
Håller med om uppdatering till D300!

Dream on!
Tror inte Nikon gör ett uns förutom alvarliga buggfixar för D300. Nu är det D700 och snart D90 (eller vad den kommer att heta) som gäller.

Fast jag hoppas såklart att jag har fel!

/Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto