Annons

D300, inlärning

Produkter
(logga in för att koppla)

dokido

Aktiv medlem
Har några frågor om D300. Jag är ganska grön som användare kan jag säga.

1. Ofta överexponerar kameran. Eller på gränsen. När jag tar fåglar med tele blir de suddiga eftersom den lägger extra krut på att få bilden onödigt ljus. i D80 kunde jag köra ev -1 men det fungerar inget bra på d300. iofs kan jag köra S-läget och begränsa där men jag tycker man kunde få bra bilder på P läget också. Har ni några tips.

2. Den här frågan innefattar mer objektivet 70-300. Eftersom den inte har så bra skärpa på 300mm är det bättre då att köra på 280mm?

3. Jag hittar inte inställningen för att se flera AF punkter i synfältet. Om jag vill komponera och ha fokus lite till vänster hur gör jag då?

4. Jag har testat 3d tracking med svalor och jag lyckades få några skarpa. läste att det inte var optimalt med 3d tracking och fåglar i flykt men vad ska man annnars ha för inställning?

1. Fattar inte frågan, vad är det som hindrar dig från att ratta in -1 i P-läget? Funkar alldeles utmärkt för mig...
2. Det är väl ingen större skillnad på 280 och 300mm i praktiken, själv har jag inte använt just det objektivet, men om dina fåglar blir skarpa nog är det väl bara att köra?
3. Se bara till att styrplattan inte är låst (ringen runt den ska inte stå på L), så kan du flytta fokuspunkten med den.
4. Du kan ju alltid förfokusera där du "vet" att svalan kommer att passera och hoppas på det bästa.

1. Jo, det fungerar men inte med lika bra resultat som på d80. Verkar som -1 på d80 motsvarar -2 på d300? Har pluggat lite info nu och har läst att det är matrix + s fokusläget tror jag som överexponerar. Och har också fått rekomendationer att köra på s eller a lägena istället för p.

2. A, Jag får försöka testa helt enkelt, förut har jag alltid plåtat på 300, men sen läste jag att 70-300 vr inte var så skarpt på 300.

3. Å fan, guld, tack ska du ha. Har alltid undrat vad den där L knappen gör.

4. Jo kanske det, har hittat lite action inställningar jag ska testa, då var det 51p men inte 3d tracking. Svalorna flyger lite hipp som happ tycker jag. Fast nu har de iofs ett bo som de flyger in till. så det var därför jag lyckades få några skarpa öht.

Tack för svar.

Jag tycker IOFS att min D300 exponerar rätt bra i matrixläget, men eftersom jag plåtar en del i mörka miljöer får jag ofta gå över till centrumvägt eller spotläge, för att få det jag vill ska synas rätt exponerat. Du kan ju alltid spotmäta det du vill ska vara mitt i tonomfånget (typ ett gråkort eller något i motsvarande nyans) och låsa exponeringen där, om inte ljuset förändras så mycket. Eller som sagt ställa ner exponeringskompenseringen lite och matrixmäta :).

Hej Lennart. Du har en rolig tid framför dig när du provar fram hur just du vill ha det. D300:an har en uppsjö varianter som passar oss alla lite olika. Just nu har jag fastnat för följande:
Sätt fast "fokusratten" på L, det vill säga den står bara i mitten. Att fibbla runt med tummen för att ändra "rutorna" på rörliga motiva är dömt att misslyckas. Ställ kameran så att du BARA kan fokusera med ON/OF knappen. På det viset vet du att kameran söker skärpan när du trycker med tummen och är fast när du släpper. Sätt fokuskommandot på C och låt den stå där. Använd för guds skulle inte 3D läget när du är ute i naturen, dömt att misslyckas. Sätt på 9 eller högst 21 punkter. Använd Matrixläget och sätt på Active Dlightning på minst normal. Kameran kommer nu att exponera betydligt jämnare och du kommer inte att missa någon skärpa när du "kommer åt" avtryckaren och "rutan" råkar ligga utanför motivet. Kommer det en fågel....fånga upp den i sökaren håll tummen på skärpeknappen, kameran låser på fågeln så länge du håller in den. Tryck av den dusch med bilder, högsta fart bara det kommer ändå att bli bilder som inte blir bra och det är gratis att plåta. Ställ in kamerna på A bländare 8 och du skall se att det inte är något fel på objektivet ditt. Ja, naturligtvis använder du auto ISO. Lycka till, men kom ihåg att detta var hur jag för närvarande använder kameran. Detta kanske inte passar dig.
Mvh
JB

Jag tycker IOFS att min D300 exponerar rätt bra i matrixläget, men eftersom jag plåtar en del i mörka miljöer får jag ofta gå över till centrumvägt eller spotläge, för att få det jag vill ska synas rätt exponerat. Du kan ju alltid spotmäta det du vill ska vara mitt i tonomfånget (typ ett gråkort eller något i motsvarande nyans) och låsa exponeringen där, om inte ljuset förändras så mycket. Eller som sagt ställa ner exponeringskompenseringen lite och matrixmäta :).

Jao, tar väl ett tag att fundera ut hur den exponerar. Inomhus i mörker exponerar den skitbra. Utomhus med stark sol blir det grådassigt, när jag ställde ner exponeringskompensationen blev den lite mörkare men histogrammet visade sämre dynamik. Läste nåt om hur man inte skulle ha det i P-läget ivarje fall, jag får återkomma om jag hittar den infon.

Jag plåtade ett par duvor som promenerade omkring på marken och switchade om till P-läget från S-läget eftersom det inte var nån action och jag tänkte att kameran kunde få köra lite automatik men alla bilderna blev suddiga och utfrätta. Jag tror det beror på att det var ganska starka kontraster mellan ljus och skugga i skogspartiet.

Iofs håller jag på att kollar också att min kamera är ok eftersom det är ett demoex jag köpt. Men den verkar inte ha nån skada eller konstant exponeringsproblem så förmodligen är det jag som är korkad. Dessutom hade jag en d300 för 1 år sen och när jag kollade på de bilderna var de också ganska gråa. Jag tror också att d300 har större dynamik så den klarar det gråa vid datafixet, men som sagt lite irriterande att man inte kan lita på P som på D80. Det är också så att man måste vara lite snabb när man plåtar fåglar. Vet inte om det fungerar bra att ställa in med gråkort eftersom ljuset fipplar så mycket i skogsmiljöer.

Hej Lennart. Du har en rolig tid framför dig när du provar fram hur just du vill ha det. D300:an har en uppsjö varianter som passar oss alla lite olika. Just nu har jag fastnat för följande:
Sätt fast "fokusratten" på L, det vill säga den står bara i mitten. Att fibbla runt med tummen för att ändra "rutorna" på rörliga motiva är dömt att misslyckas. Ställ kameran så att du BARA kan fokusera med ON/OF knappen. På det viset vet du att kameran söker skärpan när du trycker med tummen och är fast när du släpper. Sätt fokuskommandot på C och låt den stå där. Använd för guds skulle inte 3D läget när du är ute i naturen, dömt att misslyckas. Sätt på 9 eller högst 21 punkter. Använd Matrixläget och sätt på Active Dlightning på minst normal. Kameran kommer nu att exponera betydligt jämnare och du kommer inte att missa någon skärpa när du "kommer åt" avtryckaren och "rutan" råkar ligga utanför motivet. Kommer det en fågel....fånga upp den i sökaren håll tummen på skärpeknappen, kameran låser på fågeln så länge du håller in den. Tryck av den dusch med bilder, högsta fart bara det kommer ändå att bli bilder som inte blir bra och det är gratis att plåta. Ställ in kamerna på A bländare 8 och du skall se att det inte är något fel på objektivet ditt. Ja, naturligtvis använder du auto ISO. Lycka till, men kom ihåg att detta var hur jag för närvarande använder kameran. Detta kanske inte passar dig.
Mvh
JB

å fan, hade en liknande inställning men fattade inte att den höll kvar fokus, skall testas, tack för tippsen.

ANNONS
Götaplatsens Foto