Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300: problem med exponeringskompensationen

Produkter
(logga in för att koppla)

perals

Aktiv medlem
Vet inte om detta är ett fel på just mitt exemplar av D300 eller om det är mitt handhavande. Problemet är att när jag ska börja fota och slår på kameran, eller om jag har burit den en bit medan den är på, har exponeringskompensationen ändrat sig. Händer minst 80% av gångerna. Kan vara till vilket värde som helst mellan -5.0 och +5.0. Jag måste alltså alltid börja med att kolla detta innan jag fotar, inget stort problem kanske men kompensationen verkar ändra sig av sig självt vilket jag inte gillar.

Någon annan som märkt detta? I så fall, var det ett fel i kameran eller råkar man bara komma åt knapp+ratt när man bär kameran?

Vet inte om detta är ett fel på just mitt exemplar av D300 eller om det är mitt handhavande. Problemet är att när jag ska börja fota och slår på kameran, eller om jag har burit den en bit medan den är på, har exponeringskompensationen ändrat sig. Händer minst 80% av gångerna. Kan vara till vilket värde som helst mellan -5.0 och +5.0. Jag måste alltså alltid börja med att kolla detta innan jag fotar, inget stort problem kanske men kompensationen verkar ändra sig av sig självt vilket jag inte gillar.

Någon annan som märkt detta? I så fall, var det ett fel i kameran eller råkar man bara komma åt knapp+ratt när man bär kameran?

Är det så att du ställt in kameran på enkel exponeringskompensation som inte kräver att du både trycker in knappen för exponeringskompensation, och vrider något av kommandohjulen amtidigt. Testa att använda dig av standardinställningen så undviker du problemet enkelt. Jag hade ställt in min kamera på enkel exponeringskompensation men ställde om det igen då det blev alltför mycket ofrivilliga kompensationer.

ANNONS
Götaplatsens Foto