Annons

D300 rödstick

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
Tog några bilder igår med min D300 och såg ett mycket uppenbart rödstick. Visserligen står solen ganska lågt nu men detta var kl. 13. Körde auto WB med justering b2 och då borde det ju mer gå åt det blå hållet eller hur? Blev orolig att det kanske var något fel på kameran. Någon som vet?

Bilagor

• picture-007.jpg
    picture-007.jpg
    59.3 KB · Visningar: 518
Det var som jag skrev att jag har använt auto WB men med justering b2 och då borde det ju gå åt blått eller hur?

Det är i sig ointressant vilka inställningar du har på vitbalansen - AWB eller något annat läge och om du kompenserat tex som du skriver till B2. Du måste titta på RGB-histogrammen och se om dessa är i balans. Justera sedan i färgmatrisen inte bara blått-gult (färgtemperaturen) utan också grönt-magenta tills du blir nöjd med resultatet.

Det är även möjligt att i efterhand justera färgbalansen i retucheringsmenyn. Det går att spara obegränsat med nya kopior av originalbilden med varierande färgbalans. Dessa kan sedan enkelt jämföras på lcd-skärmen för att man skall kunna bilda sig en uppfattning om vilken färgbalans som är mest "rätt".

Ja, tyvärr räcker det inte alltid med att ändra färgtemperaturen för att få bort färgstick. Nikon D300 och D3 har fantastiska möjligheter att få till rätt vitbalans med sin färgmatris och utmärkta manuella vitbalans som även den går att finjustera. Jag tycker att fler D300/D3-fotografer mycket oftare skulle använda sig av manuell vitbalans istället för att slentrianmässigt använda AWB.

ANNONS
Götaplatsens Foto