Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300(s), varför snabbare med batterigrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Som sagt, jag har funderat lite på varför D300 och D300s tar 8 bps tillsammans med ett EL4 eller 6 st AA i batterigreppet?

Att det handlar om att kamerorna har mer effekt tillgänglig förstår jag ju såklart, men är det någon som har koll på vad det är som snabbas upp? Är det helt enkelt slutarmekanismen och de mekaniska grejerna eller är det elektroniken som blir snabbbare?

Matar den undan bilderna i bufferten till kortet snabbare också?

Som sagt, jag har funderat lite på varför D300 och D300s tar 8 bps tillsammans med ett EL4 eller 6 st AA i batterigreppet?

Att det handlar om att kamerorna har mer effekt tillgänglig förstår jag ju såklart, men är det någon som har koll på vad det är som snabbas upp? Är det helt enkelt slutarmekanismen och de mekaniska grejerna eller är det elektroniken som blir snabbbare?

Matar den undan bilderna i bufferten till kortet snabbare också?

Jag tror att det enbart är en mjukvaruinställning som ska få dig att köpa greppet :)
Det är en relativt enkel pryl som de tar ut mycket pengar för. Nikon tjänar förmodligen nästan lika mycket pengar på greppet som på huset.

Tror du?

Jag skulle kunnat ha hållit med dig om det inte var så att med ett EN-EL4 (från D3-serien) eller med 6 st AA-batterier ger batterigreppet snabbare serietagning medan med ett EN-EL3 (D300 original) får man ingen ökning av hastigheten.

Hade det bara varit en mjukvarubegränsning för att få sälja batterigrepp hade det ju kvittat vilket batteri som satt i.

Till skillnad från exempelvis Canons 7D har inte Nikon gjort en mekanism för spegel och slutarspänning som klarar toppfart med kamerans eget, mindre batteri. I Canonkamerorna sitter det samma sorts batteri i greppet som det annars gör i kameran.

Tror du?

Jag skulle kunnat ha hållit med dig om det inte var så att med ett EN-EL4 (från D3-serien) eller med 6 st AA-batterier ger batterigreppet snabbare serietagning medan med ett EN-EL3 (D300 original) får man ingen ökning av hastigheten.

Hade det bara varit en mjukvarubegränsning för att få sälja batterigrepp hade det ju kvittat vilket batteri som satt i.

Kontrollenheten i kameran definitivt tänkas känna av vilket batteri som sitter i och anpassa fps därefter.

Kontrollenheten i kameran mycket väl känna av vilket batteri som sitter i och anpassa fps därefter.

Jo absolut, det gör den.

Den jag menade var att om det var batterigrepp de ville sälja, varför skulle de ha kvar hastighetsbegränsningen med EL3 i batterigreppet men ta bort den med EL4 eller AA om det inte var spänningen som hade betydelse

Tror du?

Tja, det sätter ju en spricka i min konspirationsteori :)

Fast en digital kamera har ju egentligen inte så mycket som drar ström, en analog kamera som drar fram film också, med ofta samma mängd batterier. F5:an tar väl 8st AA och petar 8bps om jag inte minns fel.
(Eller också underskattar jag strömförbrukningen i en sensor)

Sensor, CPU, Minne, Display, Fokusjusteringar, ... det blir en hel del hantering som skall gå fortare. Kanske kan inte det mindre batteriet ge ifrån sig tillräckligt mkt ström nog fort??

Sensor, CPU, Minne, Display, Fokusjusteringar, ... det blir en hel del hantering som skall gå fortare. Kanske kan inte det mindre batteriet ge ifrån sig tillräckligt mkt ström nog fort??

Jo, det är ju det jag har sagt hela tiden, det jag funderade på var om det var så att det som gjorde att hastighetsökningen var möjlig var att man ökade datahastigheten eller om det var själva slutarmekanismen och de delarna som begränsade.

Men cirkulerade det inte uppgifter på webben om att det gick att "lura" D300 att den hade batterigrepp för att få den högre hastigheten också utan batterigreppet? Således i huvudsak en mjukvaruspärr. Är rätt säker på att jag har läst det någonstans.

Men cirkulerade det inte uppgifter på webben om att det gick att "lura" D300 att den hade batterigrepp för att få den högre hastigheten också utan batterigreppet? Således i huvudsak en mjukvaruspärr. Är rätt säker på att jag har läst det någonstans.

Hmm, det känner jag oxo igen. Fasiken jag kanske inte hittade på min idé själv utan läste den någonstans.

Mystiken tätnar.......

Tack för tipset Sara! Får kolla upp detta! Hade ju varit kul att kunna mjölka ur en extra bps ur D300s:en även om den är toksnabb som den är :)

Jo absolut, det gör den.

Den jag menade var att om det var batterigrepp de ville sälja, varför skulle de ha kvar hastighetsbegränsningen med EL3 i batterigreppet men ta bort den med EL4 eller AA om det inte var spänningen som hade betydelse

Visst har spänningen betydelse för hastigheten. När min kamera var ny (och således batteriet) blev batteriet överladdat på något sätt så kameran dundrade på i högsta hastighet de första ca 50 bilderna. Enligt Nikon så skulle den lugna ner sig efter några laddningar - och det gjorde den också.

/K

Men cirkulerade det inte uppgifter på webben om att det gick att "lura" D300 att den hade batterigrepp för att få den högre hastigheten också utan batterigreppet? Således i huvudsak en mjukvaruspärr.
Naturligtvis är spärren i mjukvaran. Det är orsaken till spärren som inte är känd. Även om det går att lura kameran med något "hack" kan det finnas en rimlig orsak till spärren, t.ex. att det lilla batteriet blir överhettat efter en stund. En användare som tar bort spärren kan då tro att det fungerar, men batteriet kan bli överhettat om omständigheterna är "fel".

Visst gick det att lura kameran, jag testade själv detta med hjälp via youtube.
Det smattrade på som bara den, tror det var 8 bps
Ska se om jag kan hitta länken igen.

Här är länken
http://www.youtube.com/watch?v=QIGUmmYVYko&feature=related

Senast ändrad:
Naturligtvis är spärren i mjukvaran. Det är orsaken till spärren som inte är känd. Även om det går att lura kameran med något "hack" kan det finnas en rimlig orsak till spärren, t.ex. att det lilla batteriet blir överhettat efter en stund. En användare som tar bort spärren kan då tro att det fungerar, men batteriet kan bli överhettat om omständigheterna är "fel".

Fast det är då lite märkligt att två små batterier inte räcker, parallellt vilket borde ge att dubbla effektuttaget blir möjligt med samma värmeutveckling.
(14bps borde alltså två små räcka till)

Med batterigrepp använder den bara ett batteri åt gången. Det är säkert inte effektuttaget som är problemet utan att spänningen inte räcker till.

Det hade nog gett för hög spänning att seriekoppla två EL3, det hade ju som sagt gett 14,4 V medan ett EL4 ger 11,1 V.

Sex st AA borde ge någonstans runt 9 V.

Nu är jag bara ett analogt fossil som inte vet så mycket om hur digitalkameror fungerar, men skulle det i kunna ha med batteriernas inre resistans att göra? Med blixtaggregat får man ju olika snabb uppladdning beroende på vilken typ av batterier som används, därför att de har olika inre resistans. Trots den låga inre resistansen i batterier har den betydelse vid höga strömmar.

Men i digitalkameror kanske det inte förekommer höga strömmar, ens momentant?
Förutom när den inbyggda blixten laddas då förstås ;-)

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto