Annons

D300(s), varför snabbare med batterigrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)
En liten reflektion bara, i bruksanvisningen till min Canon 7D står det att seriebildshastigheten sjunker när batteriet har lite kraft kvar. Så sambandet mellan spänning och hastighet verkar finnas även där. :)

Med batterigrepp använder den bara ett batteri åt gången. Det är säkert inte effektuttaget som är problemet utan att spänningen inte räcker till.

Det hade nog gett för hög spänning att seriekoppla två EL3, det hade ju som sagt gett 14,4 V medan ett EL4 ger 11,1 V.

Sex st AA borde ge någonstans runt 9 V.

Men Rickard, nu sitter det väl ändå 8st AA i MB-D10....? 6st i MB-D80....

Detta medför ju att spänningen ligger nånstans kring 11-12V beroende på batterityp.

Som jag ser detta så är det enbart en relä-funktion som ligger inlagd på kretskortet. "Reläet" drar vid spänningar över ca 8- 9V och ger tillgång till högre fps. När batterispänningen sjunker ner under 9V så släpper reläet och du tappar hastighet. Isf så är det inte alls omöjligt att få högre fps med ett överladdat orginalbatteri under en kortare stund.
Observera att jag inte vet, jag gör bara ett antagande utifrån tidigare erfarenheter kring styrsystem och reläfunktioner.

Tittar man på batterier så ligger tex Sanyo Eneloop på ca 1.45V i nyladdat skick och utan belastning. 8st blir ju då 11.6V i ett MB-D10. Ta sen Energizer Lithium, dom ligger på ca 1.7V obelastat och i fräscht skick. Totalt då 13.6V i ovan nämda BG.
Detta borde ju rimligtvis medföra att det finns nån form av överspänningsskydd med i kretsen eller så är allt helt enkelt överspecat vilket då medför lägre slitage och längre drift på de mekaniska funktionerna. Det är ju inte helt ovanligt...

Ok, hade jag tagit fel på antalet AA? Sorry, då låter det ju mycket vettigare på en gång!

Tack för klargörandet!

Förresten, tyckte väl jag kände igen namnet! Kul att se dig här :)

Men Rickard, nu sitter det väl ändå 8st AA i MB-D10....? 6st i MB-D80....

Detta medför ju att spänningen ligger nånstans kring 11-12V beroende på batterityp.
Då borde det bli ca. 9,6 - 10V

Som jag ser detta så är det enbart en relä-funktion som ligger inlagd på kretskortet. "Reläet" drar vid spänningar över ca 8- 9V och ger tillgång till högre fps. När batterispänningen sjunker ner under 9V så släpper reläet och du tappar hastighet. Isf så är det inte alls omöjligt att få högre fps med ett överladdat orginalbatteri under en kortare stund.
Observera att jag inte vet, jag gör bara ett antagande utifrån tidigare erfarenheter kring styrsystem och reläfunktioner.
Några relän kan vi ju vara säkra på att det finns men visst en styrkrets som känner av detta. Om det nu är spänningen den känner av eller om den på annat sätt kan identifiera batterityp. Kan ju också vara så att det har med den inre resistansen att göra.

Jag trodde också att det var ren försäljnings funktion, men efter att ha läst denna tråd har jag bytt åsikt (tror jag).

/Andreas

Ar 100% saker pa att det ar en marknadsanpassning och inget annat. Nar D300 kom var 50D den stora konkurrenten. Da rackte det med 6 bps som standard och 8 med ratt batteri i greppet. Nu nar kartan ser lite annorlunda ut sa racker det inte langre. D300S har 7 bps utan grepp och 8 med om jag minns ratt. 7D klarar val 8bps utan nagot extra batteripack men enligt de tester jag sjalv gjort och enligt nagra jag sett i tidningar sa ar de faktiskt mer lika i verkligheten an pa pappret. Dvs D300/D300S klarar i praktiken lika manga bps om kameran samtidigt skall kunna fokusera korrekt, och mer specifikt pa rorliga motiv. Faktiskt ofta tom ett litet litet overtag for Nikonkameran. Lite fler keepers helt enkelt nar motiven ror sig. Dock inte alltid och definitivt inte med alla motiv men som sagt inte alls ovanligt trots den pa pappret lagre frekvensen

I borjan sa upplevde jag dessutom att kameran blev rappare med ratt celler i greppet. Inte bara bps saledes utan aven AF men ratt snabbt sa markte jag att det inte stamde. Det ar alltsa bara nagon mjukvaruinstalning som tillater fler bps......

om jag ser till min egen anvandning av greppet sa har jag oftast NiMh celler i det. Enbart av kostnadsskal. EL4an hade varit ett mer attraktivt val pga den stora tyngden med NiMh celler men det kostar for mycket for det jag anvander greppet till. Mitt grepp sitter i princip bara pa nar jag platar snabb sport. Annars ar det alltid hemma. Vid vissa fa tillfallen anvander jag greppet vid portrattsessioner men da utan batterier/celler pga vikten.

Ursakta avsaknaden av svenska tecken. Sitter och skriver dessa ord vid en dator i Bukarest hos mina svarforaldrar...... Kan meddela att vi hade 30 grader och solsken igar. 20-25 och vaxlande idag :)

Senast ändrad:
Kan meddela att vi hade 30 grader och solsken igar. 20-25 och vaxlande idag :)
Hade ju kunat klara mig utan den kommentaren.....

Annars är jag nog beredd att hålla med. 6 eller 8 bps känns inte som några jättekliv. Det gäller ju som sagt att den ska hinna fokusera också, vilket jag märkt att min gamla D50(enda dslr jag har) inte alltid grejjar med sina 2,5 bps...
Men jag hoppas köpa en D7000 under hösten, klarar dom 6bps så ska dom ju kunna fokusera okså. D3 klarar väll 9bps om jag inte missminner mig.

/Andreas

Hade ju kunat klara mig utan den kommentaren.....

Annars är jag nog beredd att hålla med. 6 eller 8 bps känns inte som några jättekliv. Det gäller ju som sagt att den ska hinna fokusera också, vilket jag märkt att min gamla D50(enda dslr jag har) inte alltid grejjar med sina 2,5 bps...
Men jag hoppas köpa en D7000 under hösten, klarar dom 6bps så ska dom ju kunna fokusera okså. D3 klarar väll 9bps om jag inte missminner mig.

/Andreas

Skillnaden mellan 6 och 8 bps ar mycket storre an vad manga tror i vissa sammanhang. Nar jag skjuter motocrossbilder sa ar skillnaden ofta helt avgorande......

Dock ar den i de flesta andra fall helt ointressant. Sa till vardags ligger mitt grepp hemma.

Även ofta i naturen, ex flygande fåglar. Då är det guld värt att skjuta i 8 bps, dels för att autofokus kan tappa i någon bild dels för att vingarna står lite annorlunda i varje ruta. Nej, skillnaden tycker jag faktiskt märks och ibland behövs.
JB

ANNONS
Götaplatsens Foto