Annons

D300 "tappar" bländaren

Produkter
(logga in för att koppla)

stadac

Medlem
Var ute och fotade idag och till min stora förvåning så känner plötsligt inte huset av bländaren. Objektivet är ett sigma 70-200/2.8

Mina resterande objektiv ligger i ett postpaket på väg hit, så jag kan därför tyvär därför inte testa med något annat objektiv.

Så nu till min fråga, är det någon annan som har upplevt samma sak?

Fick felmeddelande "err" på min d80 idag med mitt sigma 70-200/2,8 macro när jag skulle ställa om från bländarläge till P-läge! Hur skumt som helst! Har använt d80:an med kitobjektiv 18-135mm utan problem ett helt år, inga felmeddelanden eller nåt annat i den stilen.
Sigmagluggen har jag bara haft en knapp månad, har tagit knappt tvåhundra bilder med den.
Hur upplever du att objektivet fungerar annars?
Är du nöjd med gluggen?

Senast ändrad:
jaha. Nej så beter sig inte min, utan det står bara "A0" där bländartalet i vanliga fall står.
Jag har knäppt drygt 800 bilder med gluggen, tycker
den funkar riktigt bra, kanske lite soft på 2.8, men för det priset så.

Jag har varit ute för att mitt under en fotografering så blir ett par bilder mycket överexponerade, och sedan är det som vanligt igen. Har hänt mig vid 3 tillfällen, med 2 olika objektiv.

Det är inte nåt glapp i låsningen till bländarringen då? Det råkade jag ut för idag, fattade först inte vad som var galet. Då står det ju fEE ist för f2,8 t.ex. Men AO vet jag inte vad det innebär?

Fick något liknande för ett par månader sedan med min d200 och 17-55 och blev kallsvettig. Tog av objektivet och satte dit det igen och felet försvann. Vet inte om jag hade slarvat när jag satte dit objektivet första gången.

Nej något "fEE" har jag inte fått upp, utan det står ett kursivt A sedan en 0:a. Men jag var och fotade hockey igår, innan matchen så gjorde jag som
ni sa och tog av och satte fast objektivet igen, och nu har jag inte märkt av det något mer.

Men man skulle kanske för säkerthetskull ringa på cyberphoto imorgon och prata med någon tekniker..

ANNONS
Götaplatsens Foto