Annons

D300s för 9990kr med batterigrepp

Produkter
(logga in för att koppla)

Istvan84

Aktiv medlem
Såg precis annonsen här jämte på fotosidan från cyperphoto om d300s med batterigrepp för 9990kr.
Det är ju sjukt bra pris. Jag tänkte väl vänta med att uppgradera min D90 tills efterföljaren till d300s kom. Men man blir ju sjukt sugen då det är ett väldigt bra pris i mina ögon. Tror ni kanske detta kan betyda att en efterföljare är på G?

Känns ju dock som att steget upp från min d90 bildmässigt inte är särskilt stort mot en d300s. Det jag vill ha är lite mer semi-pro kamerahus samt mer mpx då jag gärna vill börja printa tavlor.

Om detta ev betyder att en ny modell snart är på G så blir jag glad med. Vad tror ni? Vänta eller slå till?

MVH István

Efterföljare är ALLTID på G i den digitala kameravärlden ;)

Nej...steget upp i bildkvalitet är obefintligt från D90.

D300s har helt andra kvaliteter utöver bildkvalitet jämfört med D90.

Tror du att du har behov av fler pixlar för dina stora tavlor skall du helt klart vänta...fanns ju dock folk som för några år sedan klarade att skriva ut fina tavlor med "bara" 12 Mpix... ;)

Vänta! Bilderna från D90 är bättre än D300s. Nya D7000 är 16MP och ger bättre bilder. Annars vänta på D400 eller D800.

Haha, joo de är väl det. Men Nikon kan va lite sega kan jag tycka om man jämnför med t.ex. Canon som säkert hunnit med 3st efterföljare av deras dåvarande konkurent mot D90:n.

Ja klart D300s har andra kvaliteter också, därför jag ens funderar på att byta upp =)

Men känns ändå som en ganska gammal kamera i dagsläget, för den är ju i grund fortfarande en D300 som har några år på nacken. Mer MPX är underbart att ha om man vill kunna skriva hyffsat stora tavlor och framförallt kunna beskära bilderna endel och fortfarande kunna göra utskrifter.

Blir ju somsagt väldigt sugen då jag även velat köpa ett batterigrepp till min d90, vilket jag hade sluppit i detta fall. Haha, vilket resonemang. Men vad är det för batterigrepp som medföljer, kan inte vara Nikons egna va? Iom det "bara" är värt 895kr? Och isåfall, någon som har erfarenhet om det greppet?

MVH
István

Jonas, tack så mkt, Hittade det själv sedan.

Hmm, kikade snabbt på prisjakt nu om D300s, nästan alla andra stora kedjor har droppat priset till strax under 10tusen kr. Känns nästan som att något är på G. Hoppas hoppas på en d400 snart då! :D

MVH
István

Jonas, tack så mkt, Hittade det själv sedan.

Hmm, kikade snabbt på prisjakt nu om D300s, nästan alla andra stora kedjor har droppat priset till strax under 10tusen kr. Känns nästan som att något är på G. Hoppas hoppas på en d400 snart då! :D

MVH
István

Å den kommer kosta 16.995 kr för bara huset...vad väljer du ;)

Både D200 och D300 låg på den prisnivån när de lanserades. Enligt rykten på Nikonrumors.com så lanseras uppföljaren någon gång nästa år :).

Matti, är det något du vet eller chansar? Isåfall vet du när den kommer? =)

MVH

Chansning...dock baserat på iakttagande av den digitala DSLR-marknaden ända sedan den startade för 10-talet år sedan. Tro gränsande till vetande skulle man kanske kunna säga ;)

Bara att börja spara pengar. Det värsta att om du då köper D400 direkt när den kommer ut får du ägna ett ½ år att uppgradera mjukvara för att den skall prestera optimalt och inte ha heta pixlar och bandning vid filmning osv osv. Vid den tiden du får den optimal och fullt fungerande säljs dom för 14.995 kr nya. När sedan ytterligare ½ år gått kostar de 11.995 kr från nån billig internetbutik. Välkommen med i rejset ;)

Citat /Bara att börja spara pengar. Det värsta att om du då köper D400 direkt när den kommer ut får du ägna ett ½ år att uppgradera mjukvara för att den skall prestera optimalt och inte ha heta pixlar och bandning vid filmning osv osv.

Det tror jag nog Nikon lärt sig då efter alla problem med D7000 !

Oh ja...oändligt mycket bättre...syns direkt! Skillnaden är så stor att det definitivt skall påverka ditt beslut ;)

Ibland måste man vara tydligare än tydlig.

Trådskaparen skrev "steget upp från min d90 bildmässigt inte är särskilt stort mot en d300s... och jag vill bara, med all tydlighet, få honom att förstå att D300s inte är bättre än D90 vad gäller sensorns prestanda.

Jag har följt flera trådar där folk har bytt från D90 till D300s och blivit förvånade när bildena är typ identiska.

Matti, jo det är ju det. Tänker ju inte köpa direkt direkt när de kommer ut på marknaden, för jag vet att inom nån månad så har den droppat ca 2000kr i pris. Så jag kan nog hålla mig någon månad, om jag klarat mig tills dess så klarar jag mig ett litet tag till =)

Hoppas dock på att de hamnar på något lägre pris än 17k ändå. Med tanke på att man får en fullformatskamera säg en 5d MKII med 21mpx för runt 19k i dagsläget. Tycker Nikon är lite dumma om de lanserar en kamera i klassen under för nästan samma peng. Fast å andra sidan, det har ju hänt innan..

Men då är frågan, för det priset då kan man säkert nästan köpa d700, för priset lär droppa på dem när d400 dyker upp. För strax därefter tycker man ju att även d700 borde uppdateras.

Och då är det ju fullformat, jag hade mer än gärna velat byta upp till fullformat, men känner då att man måste byta ett par gluggar också pga det. Vilket i sin tur medför en massa merkostnader då jag ganska nyligen köpt rätt fina objektiv till min D90. Därav tänkte jag steget upp till eventuella D400 passat mig bättre, plus att man kan ha d90:n som backup kamera med alla objektiv fullt fungerande på den med.

MVH
István

Eller så kan man ju fortsätta vänta... För det kommer ju alltid en ny 'bättre' kamera...
;-)
Hade jag inte köpt min D300 förra våren hade jag absolut slagit till på en D300s för under 10.000. Mycket kamera för pengarna är det!

Hoppas dock på att de hamnar på något lägre pris än 17k ändå. Med tanke på att man får en fullformatskamera säg en 5d MKII med 21mpx för runt 19k i dagsläget. Tycker Nikon är lite dumma om de lanserar en kamera i klassen under för nästan samma peng. Fast å andra sidan, det har ju hänt innan..

Men då är frågan, för det priset då kan man säkert nästan köpa d700, för priset lär droppa på dem när d400 dyker upp. För strax därefter tycker man ju att även d700 borde uppdateras.

Ja...men då dyker D800:an upp...å den hamnar på 24.995 kr initialt.

D700 finns redan nu att köpa nya för dryga 15.000 kr. Det kanske vore nåt att fundera på...FX är roligare :)

Att "det har hänt innan"...ja...ha ha...det är så kommersialismen fungerar :D

Usch, denna tråden gjorde mig bara ännu mer förvirrad. Hahaha.

Somsagt, det är ju väldigt bra pris på D300s, men den känns ju lite gammal nu ändå när konkurrenterna uppdaterar sina modeller titt som tätt. Är uppe på 18mpx osv. Hmm..

Och D700 för 15k låter ju inte alls fel faktiskt. Kanske om någon månad så är den nere på runt 13k till och med då?

Istvan...jag tror du måste släppa utrustningstankarna och primärt tänka foto...annas kommer du aldrig få ro i själen ;) Satsa på att köpa riktigt bra tidlösa objektiv...sen må det vara DX eller FX...därefter byter du kamerahus med ca 3 års intervall och köper då lämpligen ett hus som varit på marknaden ca 1 år. På sånt sätt tar du åtminstone till viss del makten över hysterin och är inte helt i tillverkarnas klor ;)

Mitt blygsamma förslag till strategi: Du står vid ett vägskäl...DX eller FX. Välj! Skaffa objektiv därefter. Vill du fortsätta med Nikon köper du, i fallet du bestämmer dig för DX, ett billigt D300s idag (eller fortsätter med din D90)...eller en D700:a om du satsar på FX. Om 2-3 år kommer D400 och D800 ha fallit till mycket bra priser...då är det kanske läge att byta.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto