Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300s för 9990kr med batterigrepp

Produkter
(logga in för att koppla)
d300s för 9990 är ett RIKTIGT bra pris. Det är mycket kamera för pengarna!
Jag tror prissänkningen beror på att kameran säljer så mycket mindre sedan d7000 släpptes, och lagerna är svåra att tömma på kameran.

Kameran blir ju inte sämre bara för att nya släpps. Kameran kommer ta grymma bilder även om tre år!

Hade den sålts till det här priset innan d7000 släpptes är jag tveksam till om valet hade hamnat på d7000 faktiskt!

Matti, tack för de visa orden. Får nog tänka igenom detta och bestämma mig. Nu är det ju så att jag är utomlands fortfarande, tror du att när jag kommer hem i mitten av februari, att D300s fortfarande kommer ha samma bra pris som nu? (Jag tror nog det iaf, blir svårt att höja nu igen efter detta tror jag när nästan alla sänkt priserna) Eller tror du att man borde lägga en order på en kamera nu isåfall från utlandet? Kanske till och med blir ännu lägre priser lite längre fram? Men det sjuka är att inte ens i nederländerna hittar jag d300s för lika bra pris som i sverige.

MVH
István

Det är stor skillnad på D90 och D300s. Bara att skillnaden inte är i ISO prestanda och absolut bildkvalité.

Tar man i båda två finns det ingen tvekan om vilken skillnaden är. Vikt, grepp, autofokus, hastighet och lite annat är bättre på D300s. Det ger bättre bilder i många lägen och gör det roligare att använda kameran.

Vill man inte betala för det får man ha en D90 som också är en fin kamera, men skillnaden är större i verkligheten än vad det verkar som om man tittar på ISO 3200-stillebenbilderna från testlabben.

Rickard, jo jag vet ju detta. Därför jag ens funderar på att byta upp mig ändå, för vill åt det fina rejäla kamerahuset. Fina autofokusen, känner att ja vill gå snäppet upp. Därför jag inte ens direkt funderar på en d7000, vet ju att den gör finare bilder, bättre iso osv. Men för mig känns en D300s som ett större lyft. Då jag ev vill ta min fotografering ett steg längre och försöka tjäna lite pengar på det.

Nu lite frågor då. Några bra egenskaper med min D90 tycker jag är att man kan ha de externa blixtarna synkade trådlöst. Kan man det på D300s? (borde väl gå men måste fråga) Jag kan ju även använda min lilla smidiga trådlösa fjärrkontroll som utlösare, vilket om jag fattar rätt inte går på D300s? Utan man då isåfall måste ha kabel eller massa krångel med att ställa frekvens på en köpt mottagare osv?

D300s har samma stöd för CLS, det trådlösa blixtsystemet.

Din trådlösa fjärrkontroll vet jag inte om den funkar faktiskt, jag har aldrig använt någon. Mn om du tar reda på exakt vilken modell det är och går in på tillverkarens hemsida så kanske det står vilka modeller som har stöd för den.

Om du har ambition att fota proffessionellt skulle jag helt klart gå på fullformat. Det är mindre tröttande att fota långa dagar om man har en stor skön sökare och du har större möjlighet att manipulera med skärpedjup/skärpesläpp :)

Och ja...självklart kan D300s göra allt som D90 kan med blixtar...och lite till :)

Kör på en D700...de börjar ju dyka upp för 13-14000 beggat i fint skick nu (bl.a här på Fotosidan). Då har du en utmärkt porträttkamera (skärpesläpp med FF), lågljusgenskaper som är MYCKET bra...och även bra möjlighet till sportfoto odyl om du köper batterigrepp (ger 8 bps).

Om du har ambition att fota proffessionellt skulle jag helt klart gå på fullformat. Det är mindre tröttande att fota långa dagar om man har en stor skön sökare och du har större möjlighet att manipulera med skärpedjup/skärpesläpp :)

Och ja...självklart kan D300s göra allt som D90 kan med blixtar...och lite till :)

Kör på en D700...de börjar ju dyka upp för 13-14000 beggat i fint skick nu (bl.a här på Fotosidan). Då har du en utmärkt porträttkamera (skärpesläpp med FF), lågljusgenskaper som är MYCKET bra...och även bra möjlighet till sportfoto odyl om du köper batterigrepp (ger 8 bps).

Hmm, ja du har nog alldeles rätt Matti, men en fråga då. Jag älskar ta landskapsfoton, vilket då såklart gynnar mig mkt med FF. MEN jag har nuförtiden tänkt att jag vill ju ändå ha någon kamera med fler MPX, detta för att inom landskapsfotografering för min del, så gillar jag att göra avlånga bilder, alltså beskära dem en hel del. Min tanke är väl att i framtiden börja printa lite tavlor osv. Och en avlång bild vill man ju ändå ha lite större så att säga. Hur långt räcker då 12mpx på en D700? Tycker Nikon helt ärligt suger lite på upplösningen, enda med bättre upplösning förutom de nya D3100 och D7000 (som inte är några pro kameror) är ju D3x som kostar en mindre förmögenhet.

Jag menar alla andra kameratillverkare gör ju bättre kamera både på upplösning och allt annat när priset stiger och man går mer pro. Nikon å andra sidan har haft 12mpx på kamera från 7000kr-50000kr. Men men, kanske jag som tänker lite fel.. Om det inte vore för jag använt Nikon DSLR kameror sen nästan 6 år tillbaka så hade man nog funderat på byta..

MVH
Istvan

Börja spara nu, så har du råd med D400 när den kommer med sensor från D7000 och hus från D300 eller D800 när den kommer med vad för sensor den nu kan ha och hus från D700.

Båda väntas ju komma relativt snart och du sitter ju inte i sjön med kameran du har nu :)

Rickard, haha ja får väl göra detta. Får helt enkelt vänta och se när kamerorna kommer, vad de har för spec, pris och vilken som passar mig bäst. Jag vet hur man gör panorama, dock är det ju lättare med en bild och en fin vidvinkel-lins =) Varför nöjja sig när konkurrenterna har över 20mpx att leka med i samma FF klass, Nikon, sätt fart! ;)

Dock tror jag att D800 lär dröja, men jag spekulerar ju bara som alla andra. Tror nog att en D4 kommer komma först, sen ev blir det en d800 med sensorn från den. Men jag hoppas att den kommer tidigare =)

MVH
Istvan

Är det inte så att Nikon har, åtminstone har haft, en tradition att byta eller uppgradera sina kamerahus ca var 18 mån? I så fall om jag räknat rätt så kommer det en D3s/D300s-ersättare i februari/mars.

Kraftiga prissänkningar brukar indikera att modellbyte är på gång. Sedan får man inte glömma bort i dessa tider att kronan har stärkts rejält jämfört med de stora valutorna och att det oxå påverkar priset, särskilt på de leveranser av kameror som kommit in de senaste månaderna.

Det kanske dem har, vet jag inte riktigt, det stämmer dock inte alls in på d90 som funnits i nästan 2,5år innan efterföljare kom. Men den kanske var lite av ett undantag. Sen tycker jag inte direkt heller att man kan kalla de en ny kamera när de gör en "s" variant då de i grund och botten fortfarande är samma kamera med samma bildsensor..

Ett hopsytt panorama taget med normal eller kort telelins kontra ett beskuret vidvinkelfoto går inte alls att jämföra...dessa bildtyper ser helt olika ut i perspektiv. En bra panoramabild känns nästan som man kan "gå in i"...den effekten får du aldrig med ett beskuret vidvinkelfoto där allting bara känns distanserat och fjärran.

Så du lurar dig själv om du tror du kan göra fina avlånga landskapsbilder på det sättet ;...iallafall bilder som håller att sälja :)

Bengt, jo men canvans utskrifter är ju väldigt förlåtande mot kvalitén på bilderna. Går ju inte riktigt jämnföra mot en högkvalités utskrift på ett lika stort fotopapper.

Matti, det har du helt rätt i. Är nog bara jag som är lite lat. Dock kan man få härlig djup känsla i korten även med vidvinkel om man har rätt teknik. Med något nära framför på marken osv osv. Jag får helt enkelt även börja fota mer panorama och sy ihop dem.

MVH
István

Ett hopsytt panorama taget med normal eller kort telelins kontra ett beskuret vidvinkelfoto går inte alls att jämföra...dessa bildtyper ser helt olika ut i perspektiv. En bra panoramabild känns nästan som man kan "gå in i"...den effekten får du aldrig med ett beskuret vidvinkelfoto där allting bara känns distanserat och fjärran.

Så du lurar dig själv om du tror du kan göra fina avlånga landskapsbilder på det sättet ;...iallafall bilder som håller att sälja :)
Väljer man linjär projektion så är det ingen skillnad i perspektiv mellan ett panorama och en endaste bild tagen med vidvinkel, förutsatt att kameran står på ett och samma ställe i båda fallen. Om man däremot väljer cylindrisk projektion så ser det annorlunda ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto