cmyk
Aktiv medlem
hehe, oj då, här var det fart på diskussionen medan man ligger i häng-mattan å intet ont anar.
=)
Det var nån som frågade efter källor:
1) Olympus sämst i klassen på DR enligt dpreview.com:
http://www.dpreview.com/reviews/OlympusE410/page17.asp
Mätningarna av DR på av andra nämnda imaging-resource är det högst diskutabel kvalitet på, och dessa skall därför tas med en nypa salt, det säger dom till och med själva, ordagrant. Redovisningen haltar också. Dpreview gör ett betydligt bättre jobb på den punkten.
2) ISO200 RAW-filer från 5D, S5 och 1D MKIII
http://www.outbackphoto.com/reviews/equipment/canon_1d_MkIII/1d3_5D_S5.html
Bara att ladda ner för att testa själv, justera exponeringen och se till att det vita i testtavlan ligger på 255 och dra ner all brusreducering etc i RAW-konverteraren till 0. S5 visar klart bäst DR med praktiskt taget inget brus i lågdager. Imponerande.
(Såväl ACR, Lightroom som Aperture verkar klarar alla filtyperna, noteras kan att 1DMKIII numera har 14844 som max i RAW filen mot 3711 för MKIIn, vilket onekligen låter lovande i teorin.)
3) En bildsensor med Bayer-filter är ju faktiskt kvalificerat digitalt fusk, både vad gäller upplösning och färgåtergivning, och det är ju inte direkt nån nyhet. Interpolering både av färger och spatiell data. Och dom utbrända högdagrarna kan man sedan (om man vill) fortsätta att extrapolera i ACR för att fullgöra det digitala reptricket.
4) Bitdjupets påverkan på bildkvaliten, är ju också väl dokumenterad. 12-bitars AD är som bekant standard i de flesta DSLR, i praktiken motsvarar det inte mer än 9-10 bitars äkta bitdjup i RAW-filen. Utsignalen från sensorn är den svaga länken här. Fuji S5 får ut lite mer, knappt 12 bitar. Det verkliga bitdjupet motsvarar rätt bra det dynamiska omfånget i bländarsteg. 1d MKIII uppges ha 14-bitars AD, och verkar också ha 14-bitar i RAW-filen. Äkta eller inte återstår att se.
Det är ju en bra bit kvar till det "Pop" i färger/kontraster man kan få med ett Digitalt bakstycke. Även jämfört med Mamiya ZD som bara har 12-bitar i RAW-filen (14 bitars AD och intern behandling förvisso), men den har ändå synbart bättre dynamik än en "normal" DSLR. Dom större pixlarna spelar förståss in. Brus på D-MF är ju en annan femma dock, STORA pixlar har ju också nackdelar eftersom ljuskänsligheten minskar. Det är ju därför som Fujis lösning med två olika pixelstorlekar är så smart. Fick dom in 12-14MP på en FF-sensor så skulle det börja bli riktigt intressant. Själva måttet 24x36mm är väl dock inte så nyskapande i sig.
=====
Mikael: Ang. dina Killer-Snails, Norrmännen har visst funnit en nematod som avdödar dessa med 100% träffsäkerhet. Preparatet finns tydligen att köpa dessutom.
http://www.expressen.se/nyheter/1.768252/resor/resbilder/1.549780?entryId=246129&image.arcive.page=1
=)
Det var nån som frågade efter källor:
1) Olympus sämst i klassen på DR enligt dpreview.com:
http://www.dpreview.com/reviews/OlympusE410/page17.asp
Mätningarna av DR på av andra nämnda imaging-resource är det högst diskutabel kvalitet på, och dessa skall därför tas med en nypa salt, det säger dom till och med själva, ordagrant. Redovisningen haltar också. Dpreview gör ett betydligt bättre jobb på den punkten.
2) ISO200 RAW-filer från 5D, S5 och 1D MKIII
http://www.outbackphoto.com/reviews/equipment/canon_1d_MkIII/1d3_5D_S5.html
Bara att ladda ner för att testa själv, justera exponeringen och se till att det vita i testtavlan ligger på 255 och dra ner all brusreducering etc i RAW-konverteraren till 0. S5 visar klart bäst DR med praktiskt taget inget brus i lågdager. Imponerande.
(Såväl ACR, Lightroom som Aperture verkar klarar alla filtyperna, noteras kan att 1DMKIII numera har 14844 som max i RAW filen mot 3711 för MKIIn, vilket onekligen låter lovande i teorin.)
3) En bildsensor med Bayer-filter är ju faktiskt kvalificerat digitalt fusk, både vad gäller upplösning och färgåtergivning, och det är ju inte direkt nån nyhet. Interpolering både av färger och spatiell data. Och dom utbrända högdagrarna kan man sedan (om man vill) fortsätta att extrapolera i ACR för att fullgöra det digitala reptricket.
4) Bitdjupets påverkan på bildkvaliten, är ju också väl dokumenterad. 12-bitars AD är som bekant standard i de flesta DSLR, i praktiken motsvarar det inte mer än 9-10 bitars äkta bitdjup i RAW-filen. Utsignalen från sensorn är den svaga länken här. Fuji S5 får ut lite mer, knappt 12 bitar. Det verkliga bitdjupet motsvarar rätt bra det dynamiska omfånget i bländarsteg. 1d MKIII uppges ha 14-bitars AD, och verkar också ha 14-bitar i RAW-filen. Äkta eller inte återstår att se.
Det är ju en bra bit kvar till det "Pop" i färger/kontraster man kan få med ett Digitalt bakstycke. Även jämfört med Mamiya ZD som bara har 12-bitar i RAW-filen (14 bitars AD och intern behandling förvisso), men den har ändå synbart bättre dynamik än en "normal" DSLR. Dom större pixlarna spelar förståss in. Brus på D-MF är ju en annan femma dock, STORA pixlar har ju också nackdelar eftersom ljuskänsligheten minskar. Det är ju därför som Fujis lösning med två olika pixelstorlekar är så smart. Fick dom in 12-14MP på en FF-sensor så skulle det börja bli riktigt intressant. Själva måttet 24x36mm är väl dock inte så nyskapande i sig.
=====
Mikael: Ang. dina Killer-Snails, Norrmännen har visst funnit en nematod som avdödar dessa med 100% träffsäkerhet. Preparatet finns tydligen att köpa dessutom.
http://www.expressen.se/nyheter/1.768252/resor/resbilder/1.549780?entryId=246129&image.arcive.page=1







