Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D40 Energiförsöjningsaltiernativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Hej, förhoppningsvis ska jag snart kunna köpa en d40 men vad jag undrar nu är hur de olika eneriförsöjningalternativen ser ut.

Batteriet är väl inte så mycket att orda om utad då undrar jag framförallt mer om det finns batterigrepp (har inte kunnat hitta nått) och vad man har för batterialternativ i det isf och hur nätförsöjningen fungerar?
Jag är gillande inställd till att den är så liten och nätt att få med sig men är samtigigt van vid att greppa om en FE+MD12 och vill kunna koppla på någonting för att få ökad vikt och bättre grepp när jag kommer fota mer än bära. Möjligheten att vid behov köpa batterier ute på fältet om jag får batteribrist är givetvis en mycket stor fördel som jag inte heller vill vara utan.

Anledningarna till att jag satsar på en d40 är framförallt tre:
1. Priset

2. Format/vikt (speciellt som jag ofta nog kommer köra med manuella gluggar spelar tex den obefintliga autofokusmotorn mycket liten roll)

3. Bättre vid höga isotal än D40x

Dina tre anledningar till att köpa en D40 låter som bra skäl i mina öron. Vad jag vet, finns det dock inget batterigrepp (ens som pirat) att skaffa.
Standardbatteriet varar i min användning några hundra bilder i råformat (vilket räcker för mina behov).
Piratbatterier motsvarande EN-EL9 (men med t o m högre kapacitet!) finns för en billig penning att fynda via nätet.

Jag antar att anslutningarna (blir väl ett instickselement som går in på ordinarie batteriplats tyvärr?) är desamma på både d40 och d40x så ett sådant tillbehör skulle passa båda...då torde det väl inte dröja för länge?

Då dom flesta batterigrepp (har inte kunnat hitta nått) motsvarar 2 batterier bara, så köp ett extra att ha i fickan. Enklare o billigare men inte så "fräckt" kanske...

Min fru har en D40 och det är en mycket liten kamera. Vissa kan uppleva det som negativt. Något batterigrepp lär väl knappast komma till D40-modellerna då de är instegsmodeller.

D40 har mycket bra batterikapacitet. Med två batterier kan jag inte se att du skulle kunna bli "strömlös" på fältet.

Tänk på att sökaren i D40-modellerna är ganska liten och att det skulle kunna vara till nackdel om du skall använda objektiv med manuellt fokus.

I absoluta termer må D40 ha lägre brusnivåer än D40X. Tänk dock på att D40X har högre upplösning och framförallt betydligt bättre dynamiskt omfång. Du kan exponera upp till ett halvt steg rikligare med D40X än med D40 med tanke på högdagrarna. Kanhända har D40X också lite bättre färgmättnad än D40 på höga känsligheter. Dessutom skulle jag vilja sticka ut hakan (nåja det stöds av brustestet på dpreview) och säga att på Hi-1 dvs motsvarande ISO 3200 är D40X bättre än D40.

Fabian.Gafvelin skrev:
Jag antar att anslutningarna (blir väl ett instickselement som går in på ordinarie batteriplats tyvärr?) är desamma på både d40 och d40x så ett sådant tillbehör skulle passa båda...då torde det väl inte dröja för länge?

Undrar varför jag inte fan denna på min första sökning men det finns ett, pirat av märket hänhel. Hn-d40 som tar både ett eller två an d40n standardbatterier alternativt AA batterier, hur många kunde jag inte hitta nått om dock.
Pris var ochså svårt att hitta konstigt nog.
Om någon har bättre sökfärdigheter än jag får ni gärna rycka in!

hehe oki
Hoppas länken e till användning för nån annan då =)
Beställde själv ett sånt paket å väntar med spänning =)
Skönt å få lite mer vikt i kameran å slippa att den tippar framåt så fort man kör med blixten på kameran.

Detta är ju ett annat baterigrepp än det som jag hittade, detta har ett vertikalavtryck och en "af-knapp" vad fan nu det är, menar de en AF-lock? Hade ju varit kul om den varit kopplad så man kund programera vad man ville ha på den knappen, inte sant?

ANNONS
Götaplatsens Foto