Annons

D40x + blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Larsson78

Medlem
Jag är sugen på att göra en del foto experiment hemma typ fota rök och vattendroppar men även enkla stilleben och produktfoto och en del av dessa kan man inte få till utan att använda en annan blixt än den inbyggda, så jag står i kvalet att införskaffa en blixt.

Min fråga är som följer: är tex en Yongnuo YN460 en bra nybörjar blixt? om inte några tips på en relativt bra men enkel blixt att lära sig med/på? (Jag har en Nikon D40X)

Min kunskap inom blixtfoto är snällt sagt begränsad men jag vill börja lära mig och tycker att det känns fel att köpa en dyrare blixt typ sb600 tex eftersom jag inte på långa vägar kommer kunna utnyttja dennas kapacitet och funktioner. när jag lärt mig mera om både blixtfotografering och fotografering i allmänhet kommer jag satsa på att skaffa bättre utrustning.

Jag känner inte riktigt till blixten ifråga, men den verkar inte ha stöd föri-TTL. Om du enbart kommer att använda den för att fota saker som typ stilleben, vattenroppar eller rök osv så finns det ingen anledning att köpa något "avancerat", utan det räcker med i stort sett vad som helst som är externt. Du kommer förmodligen ändå att ställa styrkan manuellt.
Fördelen med att köpa en SB-600 är ju att du får blixtautomatik om du monterar den på kameran (eller använder kabel till kamerans blixtsko). Detta gör den användbar till andra typer av foto där saker "händer" lite snabbare.

JAg kollade upp den blixtmodellen för litet sedan, och om man tänker köra "strobist-stuket" kan den nog användas. YN460 har dels optisk slav inbyggd, dels kan blixtstyrkan ställas in, så u den synvinkeln är den användbar. Det finns en modell som heter YN465 (tror jag) som har i-TTL-förmåga, även om den fått varierande omdömen vad det gäller precisionen i exponeringen. De här blixtarna skall du köpa från Kina direkt (Ebay) i så fall. Poängen med de här blixtarna är priset, och det pressar du lägst genom att skicka efter.

Men... (2) En av Nikons riktigt starka sidor är blixthanteringen tillsammans med Nikons egna blixtar. Du kommer att få mycket större möjligheter med en Nikon SB-600, framförallt avseende exponeringsmätning. Sedan är SB-600 klar för att köra som Commander-slav den dag du skaffar ett kamerahus med styrning från den inbyggda blixten (jag tror inte att D40x har den, vet att D40 inte har den).

Två Kinablixtar kostar i så fall hälften av (svensk)priset för en SB-600 så jag förstår hur du tänker. Vill du öva ljussättning och produktfoto är två ljuskällor en bra början, och två Nikonblixtar kan ju bli litet saftigt.

Jag har varit i samman banor som dig, och har precis bestämt mig för att köpa en YN 460 och radiosändre för att kunna skjuta av på längre avstånd.

Detta går på ca 500 kronor från dealextreme.com och då slipper man betala fratk dessutom.

Ska bli intressant att se hur det kommer att fungera =)

/A

Jag vill inte köpa grisen i säcken och lägga ut 2000-3000kr på utrustning som är mer än jag behöver men å andra sidan är det ju så att en nikon blixt tex är en mer långsiktig investering. jag kommer ju med stor sannolikhet att lära mig använda en mer avancerad blixt så småningom och ju mer jag lär mig kommer jag, om jag köper en enkel blixt att irritera mig på att den inte har dessa funktioner....

Hittade en test på en blixt som kanske passar bättre, mer funktioner men inte så farligt dyr, den heter:
Sunpak PZ42X ca pris 1600:-

Kanske är ett vettigt alternativ? lite av båda, ett "bra" budget alternativ...

Ser en del på nätet som testat YN 460 men mest som slavblixt så men de verkar tycka det är en bra blixt "för dom pengarna" =) och här kommer en fråga som jag interiktigt får kläm på.

skulle YN 460funka med en synkkabel till kameran? hur funkar det där med radiosändare? för de ändamål jag initialt har för blixten vill jag inte styra den med min inbyggda eftersom jag inte vill använda den alls... ni ser jag har ingen större koll på detta med blixtar än, men jag lär mig!!!! =)

Det kommer att gå bra.

Radiosändaren/kabeln sitter i blixtfoten på kameran, blixtmetoden på kameran är ställd i M(anuell) och mottagaren/kabeln sitter på blixten. Sen är det bara att köra på. Du KAN använda en YN460 i automatläge (dum automat) på kameran också, men du får inte i-TTL, utan en enklare sorts ljusmätning direkt i blixten.

Jag tycker inte att du skall kompromissa. Antingen köper du billigt eller dyrt, inte mitt emellan. Om du lär dig ordentligt kommer du att få bra resultat (mycket bra) med den "enklare" blixten, men du måste veta vad du sysslar med.

Nu tror jag att jag har bestämt mig! det blir nog en billig YN460 hur det än är så är det bättre än ingen bixt alls eller den inbyggda och ca 500 spänn är ju inte så väldans mycket pengar ändå! men det blir ju lite mer om man ska ha en radiosändare eller synkkabel.
Men man måste ju börja nånstans! =)

Jag har varit i samman banor som dig, och har precis bestämt mig för att köpa en YN 460 och radiosändre för att kunna skjuta av på längre avstånd.

Detta går på ca 500 kronor från dealextreme.com och då slipper man betala fratk dessutom.

Ska bli intressant att se hur det kommer att fungera =)

/A

Jag kollade lite på dealextreme och funderar på att beställa därifrån, vilken radiosändare valde du?

Hittade även yn460 på tradera till en billig peng men om man slipper frakten så blir det billigare att köpa hela kittet från DX. Återkom gärna och berätta hur den funkade och hur det var att handla på DX.

Jag kollade lite på dealextreme och funderar på att beställa därifrån, vilken radiosändare valde du?

Hittade även yn460 på tradera till en billig peng men om man slipper frakten så blir det billigare att köpa hela kittet från DX. Återkom gärna och berätta hur den funkade och hur det var att handla på DX.

Jag beställde en som jag tror heter CTP 301p. Den sägs räcka rätt långt:) jag Hr hndlt därifrån förut och det har aldrig vrit något problem :D

/A

Jag har handlat några gånger från DX och det har inte varit några problem. Jag har aldrig behövt reklamera något, men det verkar som att de är tillmötesgående om sådant skulle uppstå åxå.

Jag beställde en som jag tror heter CTP 301p. Den sägs räcka rätt långt:) jag Hr hndlt därifrån förut och det har aldrig vrit något problem :D

/A

Okej, nu har allting kommit, tyvärr fastnade det i tullen så blev 200 kr extra plus att Posten strilade med allting, men allting funkar mkt bra, stod nyss en våning upp och i andra delen av huset och blixten löste ut :D
sen har jag fotat ca 80 bilder med olika blixtstyrka med i princip oladdade batterier :O så jag är riktigt nöjd jag :D

nemas problemas

Okej, nu har allting kommit, tyvärr fastnade det i tullen så blev 200 kr extra plus att Posten strilade med allting, men allting funkar mkt bra, stod nyss en våning upp och i andra delen av huset och blixten löste ut :D
sen har jag fotat ca 80 bilder med olika blixtstyrka med i princip oladdade batterier :O så jag är riktigt nöjd jag :D

Har nu också fått min sändning, beställde precis samma blixt och radiosändare och testat att dom fungerar, gick snabbt och smidigt att beställa från DX, leveransen gick förvånadsvärt snabbt! inga problem med tullen eller extra kostnader! =) super nöjd.
Nu ska jag rigga upp lite och börja fota med min nya utrustning! =)

ANNONS
Götaplatsens Foto