Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50 + 2 meter fritt fall = Skrot.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är nog inga som helst problem med försäkringsbolaget.

Har man bara allrisk är det lungt. Det är just för dom här situationerna man har allrisk till.

Så en självrisk (normalt 1500kr) och sedan kan man hämta ut nya prylar från en butik.
Ett gyllene tillfälle att ev byta upp sig kanske?

Förstår hur det känns. Man blir arg på sig själv.
Jag anser att jag är en försiktig person som alltid tänker några steg extra. Om jag gör så kanske det blir så, då är det bättre att gör såhär, osv. På så vis har jag kommit undan många olyckor.

Här om året var jag på ett museum under en semesterresa. Hade min lilla kompakt i handen. Jag hade alltid kameran avstängd när jag gick runt utan att fota, för att inte optiken skulle sticka oskyddad ut ur huset. Jag såg rätt så många motiv som behövde förevigas, varpå jag behöll kameran på. Sen gick den naturligtvis i golvet (inte mitt fel dock) och landade på objektivet. Allt höll utom objektivet :(
Bröt objektivet rakt igen och sen fungerade allt, utom zoomen.

Dajo skrev:
Det är nog inga som helst problem med försäkringsbolaget.

Har man bara allrisk är det lungt. Det är just för dom här situationerna man har allrisk till.
Det här "allrisk" är inget som det står nåt om alls på Trygg Hansas hemsida, så jag antar att det är nåt specifikt för nåt annat försäkringsbolag. Men det motsvaras förhoppningsvis av "hem plus", som uttryckligen är en drulle-försäkring.

Så en självrisk (normalt 1500kr) och sedan kan man hämta ut nya prylar från en butik.
Ett gyllene tillfälle att ev byta upp sig kanske?
Hur menar du då, med att byta upp sig? Om jag får pengarna i handen så kan jag ju välja själv, och då köper jag nog ett begagnat D70-hus faktiskt.
Optiken (Sigma 24/1,8EX) var jag väldigt nöjd med, så den vill jag ha igen:)

Det jävligaste är väl att jag kanske får betala dubbel självrisk, eftersom det ju faktiskt rör sig om två separata produkter som gått sönder. Visserligen satt de ju ihop, men ändå. Olika tillverkare till och med.

bullen_ skrev:
Förstår hur det känns. Man blir arg på sig själv.
Jag anser att jag är en försiktig person som alltid tänker några steg extra. Om jag gör så kanske det blir så, då är det bättre att gör såhär, osv. På så vis har jag kommit undan många olyckor.
Jag är också planerande och rätt så försiktig. Men jag har aldrig sabbat nåt av värde förr, och det händer ju förr eller senare tyvärr.
Tänk bara på hur ofta folk smäller med bilen.

Jag är också planerande och rätt så försiktig. Men jag har aldrig sabbat nåt av värde förr, och det händer ju förr eller senare tyvärr.
Tänk bara på hur ofta folk smäller med bilen. [/B]

Jag menade inte att du var oförsiktig om du tolkade det så. Tänkte mer på att man blir extra arg på sig själv när olyckor, som man kunnat undvika om man tänkt till som man brukar, händer.

Senast förra veckan hade jag lagt min sökarlampa i passagerarsätet på bilen. Inkopplad å allting.
Hamnade bakom en gammal skrotig bil som luktade brännt utav bara attan. Efter ca 4mil svängde bilen av, men lukten (som nu nästan stack i näsan) stannade kvar.
Hade kastat lite införskaffade saker på lampan och träffat av/på-knappen. Ett lagom fint hål i sätet på ca 20cm i diamater.

Jag har fortfarande inte släppt ilskan över mig själv. I normalfall skulle jag aldrig komma på tanken att ens ha en sökarlampa inkopplad när jag inte behöver den. Men man ska väl va glad att sätet inte brann ner totalt.
Om några år skrattar man väl säkert, men just nu är man bara arg.

Makten skrev:
Det jävligaste är väl att jag kanske får betala dubbel självrisk, eftersom det ju faktiskt rör sig om två separata produkter som gått sönder. Visserligen satt de ju ihop, men ändå. Olika tillverkare till och med.
Nej, så funkar det inte. Tänk dig själv om någon bryter sig in och snor din stereo. Inte behöver du då betala självrisken x3 för CD-spelare, förstärkare och högtalare! En havererad kamera är en havererad kamera oavsett hur många tillbehör och vilken tillverkare. Och med din försäkring ska det inte vara några som helst problem att få ut pengarna. En typisk plötslig och oförberedd händelse.

/Pontus

Mycket riktigt, jag ringde just Trygg Hansa, och det verkar som att jag får ut allt på försäkringen:)
Ska skicka det till en reparatör, så får de avgöra om det är värt att laga huset, vilket är mycket möjligt att det är. Objektivet blir väl ett nytt, eftersom det knappt finns något kvar av det.
Självrisk för övrigt endast tusen spänn. Det tackar vi för:)

Slowfinger skrev:
Härligt att höra!
Verkligen! Nu återstår bara hur jag ska gå tillväga rent praktiskt. Om jag tolkade tanten rätt så kan jag lämna skrotet till vilken reparatör som helst, och om jag ska få tillbaka den i bra skick (så tillvida att den GÅR att laga), så vill man ju anlita en välrenommerad firma. Till saken hör ju att objektivet som pajjade var ett Sigma, så jag vet inte om Nikon i Lapplands Väsby ens vill ta i det, hehe.
Har mailat dem och väntar på svar.

Det tråkiga är att eftersom det är reparation som gäller primärt, så lär jag inte ha nåt kamerahus till jul, och jag far med några vänner till Åre under nyårsveckan, och vi hade tänkt fota järnet där.
Visserligen är det ju ett ypperligt tillfälle att vara "tvungen" att fota lite analogt; det är ju skitkul det med, men tyvärr väldigt dyrt för min väldigt ansträngda studentplånbok.
Visserligen har vi varit på en del fotoexpeditioner innan jag köpte kameran, då jag tycker att det är rätt kul att vara med ändå:)

Har vi väldig tur så har en av kompanjonerna fått sin beställda D200 till dess, så kanske jag kan låna hans D70, om han nu litar på mig efter detta, hehe.

Makten skrev:
Verkligen! Nu återstår bara hur jag ska gå tillväga rent praktiskt. Om jag tolkade tanten rätt så kan jag lämna skrotet till vilken reparatör som helst, och om jag ska få tillbaka den i bra skick (så tillvida att den GÅR att laga), så vill man ju anlita en välrenommerad firma. Till saken hör ju att objektivet som pajjade var ett Sigma, så jag vet inte om Nikon i Lapplands Väsby ens vill ta i det, hehe.
Har mailat dem och väntar på svar.

Det tråkiga är att eftersom det är reparation som gäller primärt, så lär jag inte ha nåt kamerahus till jul, och jag far med några vänner till Åre under nyårsveckan, och vi hade tänkt fota järnet där.
Visserligen är det ju ett ypperligt tillfälle att vara "tvungen" att fota lite analogt; det är ju skitkul det med, men tyvärr väldigt dyrt för min väldigt ansträngda studentplånbok.
Visserligen har vi varit på en del fotoexpeditioner innan jag köpte kameran, då jag tycker att det är rätt kul att vara med ändå:)

Har vi väldig tur så har en av kompanjonerna fått sin beställda D200 till dess, så kanske jag kan låna hans D70, om han nu litar på mig efter detta, hehe.

Gå till närmaste fotohandlare och hör med dom.
Det kan hända att deras åsikt räcker för att kameran ska kasseras.
Annars ber du butiken skicka prylarna till verkstad (kameran till nikon och optiken till Ziegers) och fakturan till försäkringsbolaget.

Dajo skrev:
Gå till närmaste fotohandlare och hör med dom.
Det kan hända att deras åsikt räcker för att kameran ska kasseras.
Annars ber du butiken skicka prylarna till verkstad (kameran till nikon och optiken till Ziegers) och fakturan till försäkringsbolaget.
Problem ett: Jag köpte kameran hos OnOff, och de lär inte ha nån som helst koll på kameror i den omfattning som krävs. Det känns bara som att jag kommer att förlora massa tid på att låta det gå via dem.

Problem två: Optiken är inte köpt på samma ställe, och alltså borde jag inte skicka prylarna till samma ställe?

Det känns som att det bästa vore att skicka det hela, hus och objektiv, till en bra reparationsverkstad som också är auktoriserad Nikon-verkstad.
Finns någon sådan i Stockholmsområdet? Det vore skönt att kunn knalla dit med grejjerna och diskutera öga mot öga istället för att skicka det nån annanstans med fraktkostnader, mailkontakt och andra jobbiga hinder.

Makten skrev:
Problem ett: Jag köpte kameran hos OnOff, och de lär inte ha nån som helst koll på kameror i den omfattning som krävs. Det känns bara som att jag kommer att förlora massa tid på att låta det gå via dem.

Problem två: Optiken är inte köpt på samma ställe, och alltså borde jag inte skicka prylarna till samma ställe?

Det känns som att det bästa vore att skicka det hela, hus och objektiv, till en bra reparationsverkstad som också är auktoriserad Nikon-verkstad.
Finns någon sådan i Stockholmsområdet? Det vore skönt att kunn knalla dit med grejjerna och diskutera öga mot öga istället för att skicka det nån annanstans med fraktkostnader, mailkontakt och andra jobbiga hinder.

Nej, nej, nej...

Det är ingen reklamation du ska göra utan du ska anlita någon som antingen dömer ut dina prylar eller reparerar dom.

Gå till en riktig fotoaffär så hjälper dom dig med allt detta. Glöm inte att om DU betalar någonting (frakt, undersöknignskostnad) ska du skicka kvittot till försäkringsbolaget så att du får ersättning. Detta blir lättast om du går till någon av dom större butikerna.
Svcandinavian Photo har ju en stockholmsbutik numera. Det finns förmodligen en handfull stora fotobutiker i stockholmstrakten som kan avgöra detta utan att skicka det vidare.

Nikon finns i Upplands-Väsby men dom tar inte emot ditt objektiv ens mot betalning.

Innan du blandar in flera olika verkstäder ska du nog kolla med försäkringsbolaget innan du lämnar in grejorna.

Var du köpt kameran spelar ingen som helst roll.

Dajo skrev:
Nej, nej, nej...

Det är ingen reklamation du ska göra utan du ska anlita någon som antingen dömer ut dina prylar eller reparerar dom.

Gå till en riktig fotoaffär så hjälper dom dig med allt detta. Glöm inte att om DU betalar någonting (frakt, undersöknignskostnad) ska du skicka kvittot till försäkringsbolaget så att du får ersättning. Detta blir lättast om du går till någon av dom större butikerna.
Svcandinavian Photo har ju en stockholmsbutik numera. Det finns förmodligen en handfull stora fotobutiker i stockholmstrakten som kan avgöra detta utan att skicka det vidare.

Nikon finns i Upplands-Väsby men dom tar inte emot ditt objektiv ens mot betalning.

Innan du blandar in flera olika verkstäder ska du nog kolla med försäkringsbolaget innan du lämnar in grejorna.

Var du köpt kameran spelar ingen som helst roll.
Jaha, men frågan är varför Scandinavian Photo skulle bry sig om att jag pajjat en kamera köpt hos OnOff? De är ju inte någon reparationsverkstad direkt:-S
Jag har som sagt mailat försäkringsbolaget, för det är något luddigt hur jag ska gå till väga.

Makten skrev:
Jaha, men frågan är varför Scandinavian Photo skulle bry sig om att jag pajjat en kamera köpt hos OnOff? De är ju inte någon reparationsverkstad direkt:-S
Jag har som sagt mailat försäkringsbolaget, för det är något luddigt hur jag ska gå till väga.

Glöm var du köpt kameran. Detta är inget garantiärende. Du ska inte ens visa något kvitto utan lägga upp prylarna på disken och fråga "går det att göra någonting åt detta? Kan ni fixa ett kostnadsförslag till mitt försäkringsbolag?"

Scandinavian Photo tar naturligtvis betalt för att få lämna ett kostnadsförslag till försäkringsbolaget och hoppas nog på att få leverera den nya utrustningen om det inte går att reparera.

Dom är inga nybörjare på foto så dom kan nog ganska omgående avgöra hurvida du har en bit skrot i handen eller något som kanske eventuellt kan repareras. om det är det senare så ber du dom helt enkelt om hjälp med att få den undersökt av en tekniker som fixar kostnadsförslag.

Voila...

Det ligger i ditt intresse att du får nya prylar istället för gamla reparerade.
Blandar du in 2 st verkstäder så får du 2 st felsökningskostnader om man sedan inte anlitar dom för reparation.

Dvs bolaget väljer mellan
1. reparatonskostnad på upp till nyvärde.
2 nyinköp (9400) + undersökningsavgiften från 2 verkstäder eftersom man inte reparerade.
Det som är billigast blir verklighet.

Senast ändrad:
Dajo skrev:
Glöm var du köpt kameran. Detta är inget garantiärende. Du ska inte ens visa något kvitto utan lägga upp prylarna på disken och fråga "går det att göra någonting åt detta? Kan ni fixa ett kostnadsförslag till mitt försäkringsbolag?"

Scandinavian Photo tar naturligtvis betalt för att få lämna ett kostnadsförslag till försäkringsbolaget och hoppas nog på att få leverera den nya utrustningen om det inte går att reparera.

Dom är inga nybörjare på foto så dom kan nog ganska omgående avgöra hurvida du har en bit skrot i handen eller något som kanske eventuellt kan repareras. om det är det senare så ber du dom helt enkelt om hjälp med att få den undersökt av en tekniker som fixar kostnadsförslag.

Voila...

Det ligger i ditt intresse att du får nya prylar istället för gamla reparerade.
Blandar du in 2 st verkstäder så får du 2 st felsökningskostnader om man sedan inte anlitar dom för reparation.

Dvs bolaget väljer mellan
1. reparatonskostnad på upp till nyvärde.
2 nyinköp (9400) + undersökningsavgiften från 2 verkstäder eftersom man inte reparerade.
Det som är billigast blir verklighet.
Åhå, intressant! Det kan alltså löna sig för min del att inte gå direkt till en verkstad, eftersom en fotohandlare med större sannolikhet skulle rekommendera ny utrustning, och i så fall att man köper den av dem? :-D
Det borde ju också gå betydligt snabbare än att få kameran reparerad.
Tack för tipset!

Edit: Dessutom köpte jag faktiskt Sigma-objektivet hos just Scandinavian Photo, så det verkar ju lämpligt att gå dit.

Makten skrev:
Åhå, intressant! Det kan alltså löna sig för min del att inte gå direkt till en verkstad, eftersom en fotohandlare med större sannolikhet skulle rekommendera ny utrustning, och i så fall att man köper den av dem? :-D
Det borde ju också gå betydligt snabbare än att få kameran reparerad.
Tack för tipset!

Edit: Dessutom köpte jag faktiskt Sigma-objektivet hos just Scandinavian Photo, så det verkar ju lämpligt att gå dit.

Dom rekomenderar inte med större sannolikhet men är det uppenbart att det itne går att laga till rimliga priser så brukar det gå bra att dom intygar det.
Det blir förmodligen enkalst och snabbast för dig och du får nya garantier från SP på dom nya prylarna.

Har dom en fax (så dom kan faxa intyget till försäkringsbolaget) kan du nog få besked om hur dom ska göra med en gång och om du har tur kan du gå från butiken med nya prylar mot att du betalar självrisken på plats.

Dajo skrev:
Dom rekomenderar inte med större sannolikhet men är det uppenbart att det itne går att laga till rimliga priser så brukar det gå bra att dom intygar det.
Det blir förmodligen enkalst och snabbast för dig och du får nya garantier från SP på dom nya prylarna.

Har dom en fax (så dom kan faxa intyget till försäkringsbolaget) kan du nog få besked om hur dom ska göra med en gång och om du har tur kan du gå från butiken med nya prylar mot att du betalar självrisken på plats.
Ok, det låter vettigt.

Nu är det tyvärr så att jag tydligen måste ligga ute med kostnaden själv, och jag har inte ett öre. Det blir ingen kamera på ett bra jäkla tag alltså:-( Skramla ihop till självrisken skulle jag väl kunna göra med nästa CSN-"lön", men flera tusen till objektiv och reparation kommer jag definitivt inte kunna ligga ute med.

Det verkar lösa sig! Jag behöver inte ligga ute med pengarna heller:-D
Imorrn knallas det till Scandinavian Photo för utvärdering av vad som skall göras.

*hoppas stenhårt på nya grejjer så att jag kan fota under nyår*

;-)

Hej.
Nu har jag inte lusläst hela tråden men om kamerahuset och objektivet skadades vid samma händelse/tillfälle så ses det som EN skada oavsett skilda fabrikat.

Jag har upplevt exakt det du råkade ut för. Skillnaden i mitt fall var att fallet blev så mjukt (mot högt gräs) att allt höll.

Jag hade dragit åt stativbenen så att det räckte, trodde jag, men det räckte inte. Utan då jag vände ryggen åt fällde ett ben ihop sig. Lurigt.

Måns H skrev:
Jag har upplevt exakt det du råkade ut för. Skillnaden i mitt fall var att fallet blev så mjukt (mot högt gräs) att allt höll.

Jag hade dragit åt stativbenen så att det räckte, trodde jag, men det räckte inte. Utan då jag vände ryggen åt fällde ett ben ihop sig. Lurigt.
Nu var det i och för sig snäpp-lås på mitt stativ, men jag kan bara inte komma på nån annan anledning till att skiten föll. Skulle vara om jag lyckades komma åt det när jag vände mig om, men det borde jag ha känt. Hörde bara det ytterst obehagliga skramlet av massa delar som sprids ut över en hård yta:-S
Det blåste visserligen en del, men inte fan så mycket att hela skiten skulle välta av det. Dock var väl stativet aningen underdimensionerat för DSLR + rätt så tungt objektiv.

Beträffande självrisken så betraktas det tydligen mycket riktigt som en enhet, och således betalar jag självrisk för ETT olyckstillfälle; 1000 spänn.

ANNONS
Götaplatsens Foto