Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50: blockera avtryck om blixten ej laddad

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag kan inte utröna om min D50 fungerar som den ska eller inte vad gäller blockering av avtryckaren. Handboken ger inget besked (tror jag).

Används den inbyggda blixten blockeras avtrycket när blixten inte är laddad. Detsamma gäller inte min externa blixt (SB-400), vilket hade varit önskvärt. Visserligen syns symbolen för blixtladdad i sökaren, men det vore bekvämt att slippa hålla koll på den.

Ni som har D50, beter sig era kameror likadant?

Per.

Lustigt att du tar upp just detta. Jag funderade på exakt samma sak för bara ett par timmar sedan..

Jag har exakt samma kombination (D50+SB400) och får precis samma effekt som du. Har inte testat med auto-läget, men i alla andra lägen.

Har D50n och har både använt SB-400an och 600an..
Och så vitt jag har fattat det så går detta inte att göra utan det får man hålla koll på själv.

Tack, Jesper och Clabbe!

Det är ju som sagt inget stort problem, men jag ville försäkra mig om att jag inte missat något fiffigt. Nu vet jag att jag inte har det, och håller ögonen på blixtsymbolen i sökaren.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto