Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

D50 & D40

Produkter
(logga in för att koppla)

fina

Aktiv medlem
Ska köpa extrakamera. Står mellan en Nikon D40 (ny) eller D50 (beg). Vilken rekomenderas?
Jag skall kunna använda den i akuta jobb utifall min "riktiga" kamera skulle pajja, det skallv ara en liten slit och släng kamera, nåt att ta med på resor, knöla ned i väskan när man går på äventyr etc.

Det som står som plus ch minus på D40 för mig är storleken, plus är att den är så liten, lätt att ha med, minus att den är så liten, är det inte jobbigt att jobba med en så liten minikamera?

Jag vet inte rikigt.. har bara fått för mig att d50n är mer robust och tålig. Som en volvo ungefär.. :)
Tänk inte på priset... jag har fått bra pris på båda....
En virrig fråga från trött fotograf.

Ska du använda kitoptik eller något annat på din extrakamera? Tänk på att din fina optik kanske inte är av typen "slit och släng"... Ska du använda kitoptik, duger ju andra märken också, om så skulle vara.Men du kanske är Nikon trogen?

Som Kristian påpekar så finns begränsningen med D40 att den inte har någon egen AF-motor: vill du ha AF måste du använda Nikons AF-S-objektiv.

Per.

Har du kännt på en D40? Som du skriver så tycker jag att det kan bli ganska jobbigt att jobba med en så liten kamera som D40. Vidare tycker jag även att D40 känns billigare och plastigare byggd än D50, återigen som du själv säger så tycker även jag att D50 känns mer rejäl och tålig. Och som redan nämt så finns det ju ingen AF-motor i D40, nackdel. Nu vet jag ju inte vad du har tänkt att ha för glugg på din andrakamera, men D40 och ett större tele och kanske blixt blir väldigt instabilt och vingligt.

Min röst faller på en D50!

det finns ju ett men dock till d40s fördel, d40s bildkvalite är bland de bästa o speciellt d40x. Betydligt bättre än d50, nästan i klass med canons 5d, så med rätt optik skulle jag nog valt d40(x)

D40 har en mycket bättre skärm vilket jag tycker är viktigt, när man ändrar exponeringar och vitbalans vid fototillfället, 3 istället för 2.5 bild per sec. tycker min är underbar att arbeta med, den är väldigt smart designad så den blir skön att jobba med trots dess litenhet. och plastig? nä inte någon skillnad mot min tidigare F80.

Jag har ingen erfarenhet av D40, men har tagit nästan 12 000 bilder och åkt 1000 mil MC med min D50 på 1 1/2 år. Stryktålig, större objektivsurval, bra batteritid. Nöjd.

Men D40 är säker oxå bra....

JL 666

ANNONS
Götaplatsens Foto