Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

D50 - En lättlurad sate?

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Ända sedan jag köpte min D50 så tycker jag att den antingen underexponerar eller överexponerar stora delar av de bilder jag tar. Jag tycker att mina tidigare digitalkompakter är mer förlåtande och inte gjorde skuggorna så mörka och högdagrarna så ljusa..känns lite som att det blir *antingen eller* om ni förstår mig.

Är det bara jag eller är D50 lättlurad av lite ljus här och där? Kör med evaluerande mätning och skulle gärna vilja få lite mer koll på ljuset i mina bilder. =)

Körde ett tag med att låsa AE vid halvnedtryck, men har senare börjar köra manuellt med AE-L knappen. Vet inte vad som är bäst egentligen, eller om jag använder saker rätt heller.

Har Nikons 18-70 på för tillfället.

Några tips? =) Tack på förhand och ha en bra fortsatt jul!!

/Fredrik

Jag antar att du fotar i JPG eftersom du ser detta som ett problem. Rådet är att ställa ner kontrasten i botten i kamerans inställningar. Den kan du dra upp i efterhand istället om det behövs.
Vill du ha maximal kontroll så bör du prova RAW.

Ok, ska ha detta i tanke. Är det så att kameran sätter tung kontrast som standard i Jpgläget? =/

/Fredrik

evaluerande mätning funkar bra på analoga men jag tycker inte det gör sig på en digitalare, testa med centrumvägd mätning istället.....funkar mycket bättre.

Tack för tipset! Ska byta och teta lite. =) Några andra inställningstips på min D50? Hur är det med att låta exponeringen låsas när avtyckaren är halvvägs? Kanske konstig fråga, men för mig har det funkat bra.

Sen hur funkar detta med Autofokus. Har ju bara kört genom att sikta med mitt...vad sjutton säger man...mittrektangeln och sedan ändra bildens utsnitt. Hur funkar det om jag kör med AF-punkterna istället? Om låt säg 2 personer står lite bakom varandra..är kameran smart nog att när den känner träffar på två ställen (om den gör det) då ökar skärpedjupet?

Hur kör ni annars på övriga inställningar som skärpa, konstrast och allt annat man kan ställa in? Tycker mina bilder rakt från kameran blir grymt mjuka (18-70).

/Fredrik

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto