Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50 exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

abdibile

Medlem
Jag har sedan ett halvår en D50 med standard kitoptik . Jag är allt annat än nöjd med vad den presterar. Speciellt i solljus får bilderna en gulaktig matt sljöja och bilderna är utan sting. Jag har alltmer övergått till att fota i RAW men även här krävs en hel del efterarbete inna bilden duger.

Att fota jpeg i fullautoläge ger ett mycket sämre resultat med min D50 än vad jag får med t ex de billigare kompaktdigitalare som jag har på jobbet.

Se bifogad bild för ett exempel på gröna växter fotade i full sol. WB i autoläge. Jpeg Fine. iso 400. Adobe RGB. Resultat=mörkt, gulton, matt.

Bilagor

• mattgul_slurry.jpg
    mattgul_slurry.jpg
    44.2 KB · Visningar: 582
För att börja med kan du sänka ISO om du inte vill ha mer brus än nödvändigt i dina bilder. Det ändrar dock inte färgballansen i bilden.

Du kan ändra på kontrast, ton och färgrymd i dina bilder. Om du inte är nöjd med inställningarna du har nu, gå in i menyerna och försök att ändra dem.

DSLR brukar ha ”tråkigare” standardinställningar jämfört med kompakterna. Å andra sidan blir det mer information kvar i bilderna vilket underlättar justeringar i något bildbehandlingsprogram. RAW är naturligtvis bäst men små justeringar går att göra även på jpg.

Håller med att det är lite gulaktig slöja över bilden. Trodde att du fotograferade i en solnedgång. :) Jag skulle gissa på att kameran missat vitballans vilket är lite konstigt då dagsljuset brukar kamerorna hantera bra. Kan det vara så att för mycket grönt har lurat auto WB? Blir det gulaktig ton på alla dina bilder eller på vissa specifika? Kan du posta någon bild där finns även andra färger förutom grönt?

P.S. Att behålla exif informationen i bilden när du postar hit underlättar för oss att göra bedömning vilka inställningar skulle kunna vara annorlunda. ;-)

Om man fotograferar en enfärgad yta, typ gräsmatta, finns det ingen kamera som kan ställa vitbalansen korrekt.
AWB förutsätter en mix av färger för att kunna avgöra vitbalansen, men även där kan kameran aldrig justera fullt ut. Därför finns möjligheten till manuell vitbalans.

Jag har iofs ingen D50 men många som går från kompakt till system gör samma upptäckt som du gjort, oftast klagar folk på "mjuka" bilder dvs dålig skärpa. Många skyller på kitobjektiven men samtidigt så är parametrarna för jpeg komprimeringen snällare ställda på en system än en kompakt, precis som Timour skriver.

Jag tror inte du tjänar speciellt mycket på att springa iväg och köpa dyra objektiv utan börja med att leka med inställningarna i kameran för
skärpa, kontrast, färgmättnad osv.
Där borde du kunna hitta en inställning som liknar dina kompaktreferenser.

Att konvertera en RAW borde också kunna ge en överlägsen bild men RAW konvertering kräver lite erfarenhet.

Fler exempel

Tack för de intressanta synpunkterna.

Problemet upptäder dock på alla bilder som jag ser det, inte bara sådana som tagits på tex enhetliga gröna ytor eller motsv. Även då jag fotograferar RAW har bilderna i utgångsläget en dragning åt det gulmatta, stinglösa hållet. Många gånger vill man inte sitta och pilla med RAW-filer ut vill att kameran skall producera en duglig bild pang på bara. Nedan följer ytterligare ett exempel med ett mer blandat motiv.

/Johan

Bilagor

• kambobja_boat1.jpg
    kambobja_boat1.jpg
    98.9 KB · Visningar: 495
Senast ändrad:
..och så här någonting....

...minns jag att det såg ut på riktigt.

/Johan

Bilagor

• kambobja_boat3.jpg
    kambobja_boat3.jpg
    19.8 KB · Visningar: 491
Senast ändrad:
abdibile skrev:
Jag har sedan ett halvår en D50 med standard kitoptik . Jag är allt annat än nöjd med vad den presterar. Speciellt i solljus får bilderna en gulaktig matt sljöja och bilderna är utan sting. Jag har alltmer övergått till att fota i RAW men även här krävs en hel del efterarbete inna bilden duger.

Att fota jpeg i fullautoläge ger ett mycket sämre resultat med min D50 än vad jag får med t ex de billigare kompaktdigitalare som jag har på jobbet.

Se bifogad bild för ett exempel på gröna växter fotade i full sol. WB i autoläge. Jpeg Fine. iso 400. Adobe RGB. Resultat=mörkt, gulton, matt.

De billiga kompaktkamerorna ger dig en kontrastrikare bild pga att de klipper både i högdager och lågdager. Bättre är att du lär dig hantera din kamera som ger ett mer nyanserat resultat vad det gäller gradiation från det svartaste till vitaste.
Välj en annan kontrastkurva i kameran för jpg och likaså i ditt rawprogram. Vi som arbetar med bilder eftersträvar precis som vid kopiering en nyansrik bild, inte en som för ögat ser bättre ut på skärmen.
Din kamera sätter inte gränsen för en bra bild - det gör ditt handhavande och dina fotokunskaper
Mikael

Re: Re: D50 exponering

macrobild skrev:
De billiga kompaktkamerorna ger dig en kontrastrikare bild pga att de klipper både i högdager och lågdager. Bättre är att du lär dig hantera din kamera som ger ett mer nyanserat resultat vad det gäller gradiation från det svartaste till vitaste.
Välj en annan kontrastkurva i kameran för jpg och likaså i ditt rawprogram. Vi som arbetar med bilder eftersträvar precis som vid kopiering en nyansrik bild, inte en som för ögat ser bättre ut på skärmen.
Din kamera sätter inte gränsen för en bra bild - det gör ditt handhavande och dina fotokunskaper
Mikael

Här kommer en väldigt basic fråga, hur väljer man en annan kontrastkurva, snarare vart?

Mvh Kristoffer

Angående kontrastkurva så tycker jag att D50:n behöver ett lyft i mellantonerna ofta. Jag fotade nästan bara i RAW när jag hade D50, och om man utgår från en lätt S-kurva (förstärkt kontrast) så kan man med fördel dra upp en punkt ungefär på mitten några procent. Det ger lite mer "filmlika" bilder. Nåt sånt här:

Bilagor

• kurva.gif
    kurva.gif
    2.7 KB · Visningar: 298
Re: ..och så här någonting....

abdibile skrev:
...minns jag att det såg ut på riktigt.

/Johan

Vad jag kan se så är det kontrasten som behöver dras upp lite, det kan du göra direkt i kameran eller vid efterbehandlingen, använder du NX så visas även kamerainställningarna på Rawfilerna.

/kent.

När jag tog tag i D50 för första gången blev min reaktion den motsatta. Jämfört med kompakten (Sony P150) krävde D50-bilderna mindre skärpning-och hade betydligt bättre klipp i färgerna. Även med kit-objektivet.

abdibile skrev:
JAtt fota jpeg i fullautoläge ger ett mycket sämre resultat med min D50 än vad jag får med t ex de billigare kompaktdigitalare som jag har på jobbet.

Kan du ge ett exempel på en "billig kompaktdigitalare" som du har på jobbet, så vi får samma referens som du?

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto