Annons

D50, Ljusa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin Fransson

Aktiv medlem
Hej!. Jag har fotat ett tag med min kamera nu. Men jag upplever att alla bilder blir väldigt ljusa. Färgerna blir matta o tråkiga. Finns det någon inställning i kameran som kan fixa till det här?

tacksam för svar.
/Martin

En exempelbild är mer eller mindre obligatorisk vid dylika frågor;-)
Du har flertalet inställningar i menyerna som sköter kontrast, färgmättnad, färgprofil, med mera. Om du exempelvis fotograferar i AdobeRGB så blir bilderna grådaskiga i nästan alla program utom Photoshop, eftersom de inte begriper sig på den profilen. De behöver konverteras till sRGB för att det ska se bra ut i en webläsare.
Om du inte efterbehandlar bilderna nämnvärt så bör du också ställa upp färgmättnad och kontrast i kameran.
Är bilderna ljusa på grund av överexponering så kan du exponeringskompensera (se manualen). Vissa objektiv kräver konstant kompensation för att exponera rätt.

Martin Fransson skrev:
Hej!. Jag har fotat ett tag med min kamera nu. Men jag upplever att alla bilder blir väldigt ljusa. Färgerna blir matta o tråkiga. Finns det någon inställning i kameran som kan fixa till det här?

tacksam för svar.
/Martin

Hej Martin

Jag upptäckte tidigt på min D50 att den gärna överexponerar, detta gäller speciellt med "kit"objektivet 18-55mm.

Ställ exponeringskompensationen på -0.3 ständigt så får du genast mycket bättre resultat. men jag skulle råda dej att titta på ett bättre objektiv om du använder kitgluggen.

/Niklas

Du har inte råkat ställa om kameran från matrismätning till spotmätning möjligen?

Eller råkat ställa om exponeringskompensationen?

Plåta också alltid i råformat så kan du justera exponeringen och vitbalansen i efterhand.

Hej!Tack för alla goda tips.. ska genast börja bläddra i instuktionsboken o kolla alla de där inställningarna :p

hoppas det blir bättre!
/Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto