Annons

D50 med konstig foukusering

Produkter
(logga in för att koppla)

frans

Aktiv medlem
Det verkar som om min D50 med strax under 20000 exponeringar har börjat fokusera konstigt.

Den lägger fokus lite strax bakom målet verkar det som. Och gör det alldeles för ofta. Det sker med alla objektiv jag har, och jag har både med och utan inbyggd fokusmotor.

Ibland blir det perfekt, men jag misstänker att det är i samband med SB-600-blixt som det blir bra.

Vad kan detta bero på?

är väl ganska många som råkat ut för detta, skulle tro att du kan söka på front el bakfokusering i forumet typ

jag har inte råkat ut för det, men vad jag fattar är det en justeringssak, snacka med nån verkstad vettja

är väl ganska många som råkat ut för detta, skulle tro att du kan söka på front el bakfokusering i forumet typ

jag har inte råkat ut för det, men vad jag fattar är det en justeringssak, snacka med nån verkstad vettja

Njae, det kanske det är. Jag trodde inte att front- eller bakfokus dyker upp hipp som happ, och inte heller att den kan dyka upp i en bild, men inte i en annan.

Vad jag förstår finns det bara en Nikon-verkstad i Sverige, och den ligger i Stockholm. Trist men sant.

vet inte om det dyker upp hipp som happ direkt
(hos folk alltså andra än du)
vet att en del justerar objektivet direkt nyköpt för att det felfokuserar
det finns ju också nån sorts test man kan göra

sb600 har jag för lite erfarenhet av för att kunna uttala mig

Har pratat med Nikon idag, och de vill ha in den. Hade hoppats på att få slippa, men det var visst inget man kunde göra själv.

Det finns ju som sagt ingen verkstad söder om Stockholm i Sverige längre, så det blir till att skicka.

Nåväl. Nu skall jag leta upp den gamla kartongen bara! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto