Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50 o 80-200 Skjutzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf F

Aktiv medlem
Har kommit över ett gammalt hederligt AF Nikkor 80-200 2:8, i mycket fint skick. Men jag får nästan inga skarpa bilder på längre håll, oavsätt om den står på 80 eller 200. Om jag fotar ex himlen o soluppgång från vår kaj, blir det MKT suddigare än med mina normalobjektiv . Fotar jag däremot nått som är närmare blir det skarpt o fint. Kan det vara nått med att den digitala kameran inte gillar det gammla "analoga" objektivet?? Har någon nån idé...??

Du får kolla. Det låter inte riktigt rätt.

Snurrar optiken ut till oändligt? Problemet kan bestå i att mekanismen inte är alldeles pålitlig. och man kan börja att kolla om avståndsvärdena som visas på skalan är rimliga. Zoomoptik med AF är inte alldeles underhållsfri heller. En sådan skjutzoom kan vara 15 år, och har den legat stilla och samlat damm kan den "bara" behöva rengöras. (motion är bra för mekanismer (också). Det räcker att det ligger en dammtuss med litet fett, så blir det en buffert mot "oändligtläget". Man kan förstås inte utesluta det motsatta problemet heller, slitage som gör att mekanismen inte går ända ut.

Det är i så fall inte hela världen att göra rent eller shimsa upp mekanismen rätt, men låt en kvalificerad reparatör säga sitt i så fall.

Tack för det.

Ska börja med rengöring. Låter troligast hitills... Törs man ge sig på det själv?? (Tummen sitter inte helt i mitten av handen...:)

En ideé

Är det inte ngn form av focusbegränsning på den gluggen. Längst fram finns det en ring som du kan justera, prova att flytta på den.

McRill

Jag "kan" inte bedömma om det egentligen behövs städas hemma alla gånger, men städar det gör jag.....;-)....:)

Ok, inte rengöra själv....tänkte bara..:)
Vet ni om det finns någon som kan sånt i Norrbotten?

Det är inte "begränsarringen"

Kollat med ett service ställe nu. Inget fel på objektivet. "Problemet" är helt avhjälpt när man vrider om till manuell focus. Det är helt enkelt nått man får leva med. D50 och övriga digitalkameror pratar inte riktigt samma språk.

Det låter märkligt att D50 inte skulle kunna hantera AF på ett Nikkor AF-objektiv. Har Nikon sagt detta, eller är det den som sålt optiken till dig som påstår det? Personligen hade jag inte låtit mig nöja med det svaret och det kan nog ha sitt intresse för andra att få veta litet mer ?

Det säger heller inte att optiken är "felfri" att du kan fokusera manuellt - du är ju starkare än en AF-motor (tröghet) och "handfokus" verkar direkt på snäckan, medan det finns en mekanism som skall fungera för AF.

Hej. Om kameran är i AF-s läget skall ju inte bilden tas om inte kameran bedömer att det finns skärpa. Har själv ett likadant objektiv till min D70s och har ej haft det problem du tyvärr har. Om nu detta på något vis kan vara till någon hjälp. Ett jättebra objektiv som möjligen kanske är lite långsamt.

Nej det är inte Nikon som sagt. Det var fotograf som jobbar mkt med Nikon och som tyckte att det ibland blir lite "lustiga" saker med gammla objektiv på nya kameror. Så visst, en riktig genom gån skada inte, men kanske man kan leva med manuell focus när man "till horisonten"...bedömning ska förståss.

Jag har inte betalat nått överpris till någon som tjänat en massa pengar på mig, utan fått låna det av en god kamrat.

Jag har gamla objektiv som används till DSLR också, och sådant som att fokuseringen är dålig utan skäl har jag inte sett. Om något blir AF bättre och snabbare med de nya kamerorna.Men det gäller Nikkoroptik, pirater, bl a Sigma, kan vara annat.

Är objektivet lånat förstår jag reparationsdilemmat fullständigt, Vem skall du egentligen klaga hos - och på vad? Jag hade också suckat och accepterat faktum i ett sån't läge.

HeHe. Nä det är svårt att klaga på lånade prylar.

OffTopic mode on //

Anders S, är Du en kille som just skickat en bälg
till mig ?

OffTopic mode off //

Tanken var snarare att se o höra vad det fanns för erfareheter runt problemet. Det kunde ju funnits fler med liknande problem. Och kanske liknande lösningar oxå....

Fotar vidare med ett förövrigt fantastiskt objektiv.

Klart du skall göra. Men det är något som inte stämmer och det är sannolikt något skitfel i AF-mekanismen. Du kan ju felsöka enkelt: Byter du kamera (lånar) och felet kvarstår, sitter felet nog i objektivet. Funkar objektivet med annan kamera är din kamera mer misstänkt.

Till Anders Roos: Ja, det är det. Världen är begränsat stor, uppenbarligen.

/för närmast sörjande/

Jo, det handlar om b-älg. Saken är att jag under ett antal år haft en mycket fin Nikonbälg liggande. Denna var mycket för fin för att utsättas för mitt "Elektrisk AF-kapabel bälg"-projekt. Nu har jag sytt ihop en sådan, och då kan den gamla (fast "nya") bälgen komma till nytta eller prydnad hos någon annan.

ANNONS
Götaplatsens Foto