Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50 + objektiv alt. D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin Fransson

Aktiv medlem
Mina föräldrar ska åka inom kort till USA. Jag har tänkt att lämna en beställning med dem.
Just nu har jag en Nikon D50 med diverse objektiv bland annat 70-300mm 4,5-> men är sugen på en 80-200mm 2,8 VR objektiv. Kan tjäna några tusen på att köpa den där. Men mina funderingar går också mot att köpa mig en D300 istället med kit objektiv,

Hur tycker ni jag skall göra? Objektiv är ju aldrig dåligt köp men om jag köper mig 80-200mms objektivet kan jag nytja det fullt ut med min D50? Eller är det bättre att köpa D300an och sen aldrig behöva oroa mig för att jag behöver en ny kamera? För en ny kamera kommer jag ju behöva köpa förr eller senare endå?

Snälla ge lite kreativa förslag.
Kan tilläggas att jag har endast fotat i ca 1,5 år.
MVH Martin

Tja. Jag antar att du i reda pengar tjänar mer på att i USA köpa VR 70-200 (antar att det är den du menar) till din D50 och köpa D300 vid ett senare tillfälle, kanske här hemma.

/K

Martin Fransson skrev:
Objektiv är ju aldrig dåligt köp men om jag köper mig 80-200mms objektivet kan jag nytja det fullt ut med min D50?

Visst kan du det.

Martin Fransson skrev:
Eller är det bättre att köpa D300an och sen aldrig behöva oroa mig för att jag behöver en ny kamera?

Ha! Optimist! Du kommer alltid att behöva köpa en ny kamera. Varför skulle just D300 var slutet på utvecklingen? Det kunde ju lika gärna vara det som D50 representerar, eller hur?

Köp du ett objektiv, speciellt som jag läst här att Nikonsgarantin bara gäller i USA för kamerahus köpta där, medan världsgaranti gäller för objektiv.

Per.

Om du inte ofta känner att du är missnöjd med D50 tycker jag absolut inte du skall byta. Mkt bättre att köpa ett bra objektiv. Ett D300-köp kan du dessutom mkt väl ångra om du bara har fotat i 1,5 år. Den är en mycket mer krånglig kamera än D50. Du bör gilla tjocka bruksanvisningar och vara beredd att lära dej en massa nya inställningsvarianter om du skall trivas med D300. Det är helt enkelt en mkt "teknisk" kamera :)

sitter själv med D50n, köp objektivet säger jag!
80-200 2,8 är min favoritglugg, bilderna blir fantastiska helt enkelt.

du kommer tro att du bytt kamera, så stor skillnad är det!

dunderhake skrev:
sitter själv med D50n, köp objektivet säger jag!
80-200 2,8 är min favoritglugg, bilderna blir fantastiska helt enkelt.

du kommer tro att du bytt kamera, så stor skillnad är det!

Jo, jag tvivlar inte på att objektivet är bra. Men jag har läst recensioner som säger att det slukar batterier och kameror (D200) som inte klarar av AF-S osv.
Sen är jag trött på D50s usla brus vid isotal övet 200. Vad jag har förstått är D300an mycket bra vid höga iso-tal.Så jag är fortfarande inne på kameran.

Aton_ skrev:
Om du inte ofta känner att du är missnöjd med D50 tycker jag absolut inte du skall byta. Mkt bättre att köpa ett bra objektiv. Ett D300-köp kan du dessutom mkt väl ångra om du bara har fotat i 1,5 år. Den är en mycket mer krånglig kamera än D50. Du bör gilla tjocka bruksanvisningar och vara beredd att lära dej en massa nya inställningsvarianter om du skall trivas med D300. Det är helt enkelt en mkt "teknisk" kamera :)

Nja, jag håller inte riktigt med. Med något sånär grundläggande kunskaper i exponeringsteknik osv, så tycker jag att D300 kan vara en enklare kamera att använda då dedikerade knappar finns för dom viktigaste inställningarna (till skillnad från D50). Där du i D50 måste in i kamerans meny och krångla så är du ofta en enkel knapptryckning från att växla mellan olika "lägen". D300 har ett "P"- läge för den något osäkre eller nybörjaren, men även mer avancerade funktioner då kunskaperna kommer med tiden. Den är därför en bättre kamera att växa med när törsten efter mer sätter in. Om plånboken passar vill säja.

/K

Martin Fransson skrev:
...Vad jag har förstått är D300an mycket bra vid höga iso-tal.Så jag är fortfarande inne på kameran.
Ja, D300 har extremt bra högiso-egenskaper. Så den "funktionen" kan du inte bli missnöjd med.

ANNONS
Götaplatsens Foto