Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket är mitt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

grummel

Aktiv medlem
Det är ett mycket bra och skarpt objektiv. Dock är autofokusen långsam. Det fungerar att fota sport med, men kräver mer av dig som fotograf.

Sigmas motsvarighet har snabbare autofokus. Kolla på det istället, är dock aningen mindre skarpt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har kollat hos dem tidigare men kunde inte hitta så mycket, utbudet var ganska litet, så det var därför jag vände mig till pricerunner istället
Det du ser är ALLT du kan köpa nytt, det finns inte fler modeller under tillverkning.
Du kan omöjligt hitta fler modeller på Pricerunner.
Däremot kan du hitta bättre pris på Pricerunner hos andra återförsäljare men det är ju en annan sak.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det Tamron du länkar till i sista inlägget är en äldre modell. Den rekommenderar jag inte att man köper ny. Andrahandspriset kommer att bli lågt.
Den nya modellen har bildstabilisering och skall ha betydligt skärpa ovh vara bättre och snabbare på att sätta fokus.

Då tycker jag att ett begagnat Canon utan bildstabilisering är ett mycket bättre alternativ.
 

eskil23

Aktiv medlem
Vad har ni för tankar kring detta objektiv?
Känns i rimlig prisnivå, f/2.8 och 70-200 men utöver det är jag ganska ute på djupt vatten..
Enligt recensionerna så verkar det vara hyggligt skarpt och prisvärt, men saknar det bildstabilisering och autofokusen verkar inte alla vara nöjda med.
 

apersson850

Aktiv medlem
Canons EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM är ett mycket bra objektiv, och kostar därefter. Det fungerar dessutom rätt bra ihop med EF Extender 1,4I III, vilket i praktiken förvandlar det till ett 98-280 mm f/4.

Men det är som sagt dyrt därefter. Kolla på hur billigare alternativ fungerar med förlängare. Det ger ju en annan flexibilitet.

Är det riktigt uselt ljus i sådana här sammanhang kombinerar jag två fasta objektiv, exempelvis EF 135 mm f/2L USM och klumpedunsen EF 300 mm f/2,8L IS II USM på två olika kameror samtidigt. Då går det ändå snabbt att byta mellan dem och man har i alla fall två olika förstoringsgrader, i det här fallet med en faktor 2,2 mellan dem.

Men det blir förstås lätt ännu dyrare.
 

PMD

Aktiv medlem
Bland dessa har jag personligen bara använt Tamron-alternativet och jag älskar det objektivet. Möjligtvis är Canons egna ännu bättre (jag har Tamronet med en annan fattning), men det är frågan om de är värda prisskillnaden?
Enligt FOTOs test av telezoomar nyligen så är de i stort sett likvärdiga optiskt. Canon-objektivets fördel är att det är "vädertätat", men det har man inte så jättestor nytta av om inte kameran också har liknande skydd.
 
ANNONS