Annons

D50 - svarta bilder i låg belysning !?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad131111

Avslutat medlemskap
Hej;

Köpt ett par D50 till mina barn begagnade då jag tycker det är en kanonbra kamera och mycket prisvärd begagnad och dessutom funkar med alla mina gamla Nikonobjektiv.

En av kamerorna har dock ett konstigt "fel"....

Utomhus och i normalt ljus fungerar alla lägen perfekt och på Auto funkar allt bra i alla situationer MEN...på P, S & M så blir det i vissa fall (innomhus och vid svaga ljuslägen mm) bara en svart bild dvs bilden registreras inte alls...

Någon som stött på detta förut? Kan det finnas någon inställning som gjorts som påverkar detta ? Kan man återställa fabriksinställningarna ?

Tacksam för tips!
Jon

Låter som att den tror blixen är uppe, borde iofs inte spela någon roll på M...

Byt minneskort mellan dem annars, så kan du ju utesluta det...

Snabbtest visar att du har rätt.... funkar på AUTO och M precis som du trodde men inte på P, S & A när det är mörkt och behövs blixt.... drar jag upp ISO och kameran kan undvika blixt blir det OK!

Mysko - således något i kopplingen blixt/sensor/programvara !???

JOn

Jag tror signalen från givaren som talar om att blixen är nere saknas (trasig switch) och på M så ställer du blixtens styrka manuellt...
Fäller du upp blixten funkar det nog på a, s och p med eller hur?

Nix - detta tips gick inte hem....
Provade med P och mörkt inne och 200 ISO och vare sig jag fäller upp blixten så den går av eller inte så blir det svart bildruta,,,, drar jag upp ISO till 1600 blir det utmärkt och på Auto och M funkar det också.

Problemet går ju att leva med - antar det kan kosta mer än det smakar att fixa.

Jon

Provat att använda en extern blixt i blixtskon? Om kameran funkar ok med den så lär det vara ett "lokalt" fel, begränsat till flip-up blixten.

JonR skrev:
Nix - detta tips gick inte hem....
Provade med P och mörkt inne och 200 ISO och vare sig jag fäller upp blixten så den går av eller inte så blir det svart bildruta,,,, drar jag upp ISO till 1600 blir det utmärkt och på Auto och M funkar det också.

Problemet går ju att leva med - antar det kan kosta mer än det smakar att fixa.

Jon
Så det blixtrar men det blir ändå bara svart? Kan det vara ett synkningsfel isf?

Japp - både när jag fäller upp blixten (som blixtrar) och när jag inte har blixten uppe så får jag i lägen där blixt behövs innomhus på lägena P, A & S mörk ruta!

Jon

ANNONS
Götaplatsens Foto