Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D60 mot 10D
- Trådstartare garwin
- Start datum
geronimo13
Aktiv medlem
garwin skrev:
Hej på er,.
Jag vill ha er hjälp alla.
Jag har idag en D60 som jag är nöjd med, men har nu blivit förfrågad om jag vill köpa en 10d.
Jag är mycket frågande hur jag vill göra med detta.
Vad rekommenderar ni??
Är det vårt att gå upp till 10d??
Tacksam för hjälp.
Vad har du för behov?
Vad fotograferar du?
Nöjd med d60 idag?
Vad får du ge för 10d?
Kommer du använda båda husen eller sälja d60?
garwin
Aktiv medlem
Re: Re: D60 mot 10D
Vad fotograferar du?
Jag fotar allt möjligt men när det gäller jobb är det mest Bröllop och Proträtt men även till allt annat.
Nöjd med d60 idag?
Både ja och Nej , man får bra bilder men tyvärr är den inte så snabb och kan även ha lite problem med WB.
Vad får du ge för 10d? Jag kommer få ge mellan 6000-7000 SEK för en BEG.
Kommer du använda båda husen eller sälja d60? Jag kommer nog sälja min goa d60
geronimo13 skrev:
Vad har du för behov?
Vad fotograferar du?
Nöjd med d60 idag?
Vad får du ge för 10d?
Kommer du använda båda husen eller sälja d60?
Vad fotograferar du?
Jag fotar allt möjligt men när det gäller jobb är det mest Bröllop och Proträtt men även till allt annat.
Nöjd med d60 idag?
Både ja och Nej , man får bra bilder men tyvärr är den inte så snabb och kan även ha lite problem med WB.
geronimo13
Aktiv medlem
Re: Re: Re: D60 mot 10D
Hej!
Fotar du bröllop så ska du helt klart ha 2 kameror, skulle aldrig i världen ens tänka mig att åka till bröllop med endast en kamera. Minst 1 backup iaf, man vet ej va som kan hända.
Tror tyvärr inte 10d är speciellt mkt snabbare än d60, marginellt i så fall. Men vad jag vet så är bufferten större. Köp en 10d och behåll din d60 är mitt råd.
Då har du 2 hus på bröllop och även fördelen av att du kan ha 2 olika gluggar redo direkt.
Så kör jag i dagsläget med 20d som primärt hus och 10d som reserv/andra hus.
garwin skrev:
Vad fotograferar du?
Nöjd med d60 idag?
Hej!
Fotar du bröllop så ska du helt klart ha 2 kameror, skulle aldrig i världen ens tänka mig att åka till bröllop med endast en kamera. Minst 1 backup iaf, man vet ej va som kan hända.
Tror tyvärr inte 10d är speciellt mkt snabbare än d60, marginellt i så fall. Men vad jag vet så är bufferten större. Köp en 10d och behåll din d60 är mitt råd.
Då har du 2 hus på bröllop och även fördelen av att du kan ha 2 olika gluggar redo direkt.
Så kör jag i dagsläget med 20d som primärt hus och 10d som reserv/andra hus.
sagan
Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Re: D60 mot 10D
"Vastly improved auto focus system, focuses twice as quickly, works in much lower light"
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos10d/page23.asp
10D har avsevärt snabbare AF, det märks allra tydligast i svagt ljus.geronimo13 skrev:
Tror tyvärr inte 10d är speciellt mkt snabbare än d60, marginellt i så fall.
"Vastly improved auto focus system, focuses twice as quickly, works in much lower light"
geronimo13
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: D60 mot 10D
Sorry jag syftade på läs/skrivhastighet. Glömde skriva detta.
Tittade lite snabbt på robgalbraiths sida, visade sig att d60 har högre läs/skrivhastighet.
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6012
sagan skrev:
10D har avsevärt snabbare AF, det märks allra tydligast i svagt ljus.
Tittade lite snabbt på robgalbraiths sida, visade sig att d60 har högre läs/skrivhastighet.
madsen1
Aktiv medlem
var på väg att själv göra detta byte, men tyckte inte att skillnaden var tillräkligt stor för att befoga pengarna det handlade om
D60 är en bra kamera, men fotar man i dåligt ljus är den inte så bra. Visst kan man lära sig AF men bröllop har man inte så mycket tid på sig och då kan det vara bra med en säker AF
Jag gick från D60 till 350D. En mycket mindre kamera med mycket bättre prestanda.
Klart att rekomendera
/Adam
D60 är en bra kamera, men fotar man i dåligt ljus är den inte så bra. Visst kan man lära sig AF men bröllop har man inte så mycket tid på sig och då kan det vara bra med en säker AF
Jag gick från D60 till 350D. En mycket mindre kamera med mycket bättre prestanda.
Klart att rekomendera
/Adam
garwin
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: D60 mot 10D
Detta kan jag hålla med om, då jag även har en extra Backup idag så kommer jag nog ev sälaj d6o, men jag håller med om att man behöver en xtra.
geronimo13 skrev:
Detta kan jag hålla med om, då jag även har en extra Backup idag så kommer jag nog ev sälaj d6o, men jag håller med om att man behöver en xtra.
geronimo13
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: D60 mot 10D
Vilken kör du som backup?
Kika på 350D så får du även mer mpix
garwin skrev:
Kika på 350D så får du även mer mpix
garwin
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: D60 mot 10D
Jag har gjort det men enl Säljarna kan det bli problem med utnötning med för stora Objektiv..
Men den ligger i mitt sinne oxå..
geronimo13 skrev:
Kika på 350D så får du även mer mpix![]()
Jag har gjort det men enl Säljarna kan det bli problem med utnötning med för stora Objektiv..
geronimo13
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: D60 mot 10D
Utnötning? hur menar du
garwin skrev:
Utnötning? hur menar du
garwin
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: D60 mot 10D
Enl en kille på tror det var Kameradoktorn.
Så är hela huset i Komposit och detta göra att objektivet sitter fast med 4 skruvar i kompositen.
OM man har en stor Glugg och har denna på stativ fäst i kamern så kommer du få en kraftig nötning på huset och risken finns att den tillslut släpper.
Nu är detta i ett speciellt fall men funderingar finns.
Vet ej om det stämmer eller ej.
geronimo13 skrev:
Utnötning? hur menar du
Så är hela huset i Komposit och detta göra att objektivet sitter fast med 4 skruvar i kompositen.
OM man har en stor Glugg och har denna på stativ fäst i kamern så kommer du få en kraftig nötning på huset och risken finns att den tillslut släpper.
geronimo13
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: D60 mot 10D
Så tror jag inte är fallet. Finns in princip inga gluggar som är jättetunga som inte har stativfästep å gulggen. DE tyngre gluggarna 70-200 2,8 och uppåt har detta. 1kg belastning ska kameran klara. Ingen är så korkad att man fäster kameran på stativet med tex en 400mm 2.8 fastsatt
garwin skrev:
Så tror jag inte är fallet. Finns in princip inga gluggar som är jättetunga som inte har stativfästep å gulggen. DE tyngre gluggarna 70-200 2,8 och uppåt har detta. 1kg belastning ska kameran klara. Ingen är så korkad att man fäster kameran på stativet med tex en 400mm 2.8 fastsatt
froderberg
Aktiv medlem
Fotograferar man lanskapsbilder eller arkitektur finns det ingen anledning attbyta upp sig.
De största skillnaderna ligger i brus och autofokus. Sedan är 10D-huset trevligare också med metall och så.
I svagt ljus är förbättringen av AF påtaglig.
Bruset hos d60 ser illa ut vid iso 400 och kameran bör helst hålla sig på iso 100, max 200. I nödfall kan man gå upp till 800 men iso 1000 är katastrof.
I 10D är bruset märkbart lägre och dessutom av en mer behaglig och naturlig karaktär, mer filmlikt. Möjligheten till iso 1600 och 3200 är toppen.
Men 350D är det bästa köpet för den som prioriterar bildkvalitet, dessutom avsevärt snabbare skrivning på minneskortet,
De största skillnaderna ligger i brus och autofokus. Sedan är 10D-huset trevligare också med metall och så.
I svagt ljus är förbättringen av AF påtaglig.
Bruset hos d60 ser illa ut vid iso 400 och kameran bör helst hålla sig på iso 100, max 200. I nödfall kan man gå upp till 800 men iso 1000 är katastrof.
I 10D är bruset märkbart lägre och dessutom av en mer behaglig och naturlig karaktär, mer filmlikt. Möjligheten till iso 1600 och 3200 är toppen.
Men 350D är det bästa köpet för den som prioriterar bildkvalitet, dessutom avsevärt snabbare skrivning på minneskortet,
j3n5
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: D60 mot 10D
Skulle inte lyssna på Kameradoktorn om detta, då skulle man nog gå därifrån med en Nikon..
garwin skrev:
Skulle inte lyssna på Kameradoktorn om detta, då skulle man nog gå därifrån med en Nikon..
Daniel Ahlin
Aktiv medlem
Hur är skillnaden på autofokus mellan d60 och 350d i bra ljust?
froderberg
Aktiv medlem
FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Hur är skillnaden på autofokus mellan d60 och 350d i bra ljust?
Mellan 300D och D60 är inte skillnaden så stor. Båda klarar medljus bra och motljus dåligt.
Men 20D och 350D är påtagligt bättre än 10D/300D/D60.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Vad jag tycker:garwin skrev:
Vad rekommenderar ni??
Är det vårt att gå upp till 10d?
Hoppa över en generation och välj antingen 350D eller 20D. kan du sälja den gamla D60 så gör det annars behåll D60 som backup.
froderberg
Aktiv medlem
Re: Re: D60 mot 10D
Håller med. En 350D är ett rejält uppköp i bildkvalitet.
Erik Schalin skrev:
Vad jag tycker:
Hoppa över en generation och välj antingen 350D eller 20D. kan du sälja den gamla D60 så gör det annars behåll D60 som backup.
Håller med. En 350D är ett rejält uppköp i bildkvalitet.