Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D60: Skärmen vill inte lysa i solljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Tell

Aktiv medlem
Min granne köpte sig en Nikon D60 i förra veckan och har nu ett litet litet problem.
Står man i direkt solljus så vill inte skärmen som visar bländare, slutartid osv lysa. Trycker man en gång på plus eller minusknappen (vilken det nu är man trycker för att få upp den) en gång så händer inget. Trycker man en gång till kommer man dock till menyn där man får ändra alla inställningar. Det som hjälper för att få fram menyn igen är att antingen ta ut batteriet eller helt enkelt skugga skärmen. Vanlig "restart" funkar inte. Dock så går den "sönder" den igen så fort man trycker ner avtryckaren igen.

Är det verkligen tänkt att det ska vara så här eller är det nåt fel på hennes kamera?

Verkar som sensor till displayn som sitter under sökaren inte klarar av för starkt solljus. Jag har själv inte haft detta problemet, men jag har iofs inte haft kameran i jättestarkt ljus.

Displayn slocknar så fort man trycker ner avtryckaren halvvägs, men ska tändas igen om du släpper den (om du inte har kamerna vid ögat förstås).

ANNONS