Annons

D70 Autofokus problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas K

Aktiv medlem
Hej,

Har en fråga angående hur autofokusmodulen fungerar i D70'n.
Problemet som jag fått är att centrum fokus arean inte fungerar hela tiden.
När jag följer rörliga objekt så hittar den objektet om det ligger nära i fokus, men sedan så tappar fokusen låset och stegar i små ryckiga steg tills allt är ur fokus.

Så om det jag vill fokusera på ligger för långt bort i fokusområdet från där jag har min fokuspunkt så startar inte autofocusen att leta ens.
Men om jag manuellt rattar in så att objektet nästan är i fokus så hittar AF igen och låser.

Här kommer det intressanta, dom övriga fokuspunkterna fungerar som dom ska, dvs enbart centrumarean som är påverkad.

Kameran har aldrig betett sig så här tidigare så jag skulle uppskatta alla tips och synpunkter-förslag.

Är det olika kontakter för olika fokuspunkter i kopplingen till objektivet?

Hmm.. låter konstigt. Se till att ha AF-C (continous focusing) aktiverat när du följer rörliga objekt. Kolla också om det är "closest subject priority" som spökar. Ibland så fungerar inte vissa fokuserings- och exponeringslägen i vissa mätpunkter och fokuseringssystem. Har du samma problem med alla dina AF-gluggar? Har du möjlighet att testa ett AF-S objektiv med din kamera och kolla om det är nåt med kamerans motor som spökar? Jag vet inte hur D70:n fungerar så jag kan inte säga så mycket eller komma på något annat. Se i kamerans menyer och manual. Hoppas att flera, som kan mer än jag, kan ge dig råd och tips. Lycka till!

Du har väl kollat att du inte har skit på kontakterna mellan objektivet och kamerahuset (så det är dålig kontakt)?

Johannes, jo AF-C använder jag som regel.
Har tittat på kontakterna men inte hittat något som ser ut som skit som skulle kunna ställa till det tycker jag.

Har din kamera varit inne på reparation för gröna döden? Jag frågar för min kamera beter sig på ett liknande sätt och det dök upp cirka en månad efter reparationen.

Se http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=59828

Som du ser var jag i början osäker på om det var kameran eller min 105:a, men efter att ha testat alla mina objektiv insåg jag att det var kameran som krånglade. Kameran är nu hos Nikon. De sa, när jag talade med dem, att de inte kämde till något liknande sedan förut, men jag har hittat folk med samma eller liknande problem på Nikonians och det verkar komma efter gröna döden-rearationer.

Tack för informationen Eva.
Jag hade kameran hos Lasses för justering av bakfokus problem.
Kanske läge att kolla med honom eller Nikon i Upplands Väsby.

ANNONS
Götaplatsens Foto