Annons

D70 - konstigt fel på bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Heinrich

Medlem
Hallo.

Följande märkliga (?) fel uppstår i bland på bilderna, till synes helt slumpmässigt på min D70s. Jag har försökt, men kan inte provocera fram felet. Kanske har det hänt på 10 bilder av 10 000, men det är ändå rättså irriterande.

Någon som har tips? Skall jag reklamera kameran?

(Ursäka den töntiga bilden.)

Tacksam för assistans.

/Henrik

Bilagor

• dsc_2810.jpg
    dsc_2810.jpg
    63.2 KB · Visningar: 426
Hur ser bilden ut obeskuren? Om jag förstår innebörden av felet så är ett segment i nederkant förskjutet i sidled. Hur ser det ut i kanten av bilden?

Skulle mycket väl kunna vara fel med minneskortet eller något som kanske händer i överföringen till datorn.

Testa med annat minneskort.
Prova olika sätt att överföra bilderna, tex med minneskortsläsare och med kabel mellan kamera och datorn.

Om inget utav detta avhjälper felet kanske det sitter i själva kameran.

Fragmenterat minneskort?

Om man fotar länge, dvs skriver över gamla filer många gånger, utan att formattera minneskortet så skulle det kunna bli problem att skriva korrekt på det.

En vanlig hårddisk kan ju bli vedervärdigt långsam om den är fragmenterad.

AndreasOnTheWeb skrev:
Skulle mycket väl kunna vara fel med minneskortet eller något som kanske händer i överföringen till datorn.

Testa med annat minneskort.
Prova olika sätt att överföra bilderna, tex med minneskortsläsare och med kabel mellan kamera och datorn.

Om inget utav detta avhjälper felet kanske det sitter i själva kameran.

Hur gör jag för att defragmentera minneskortet? (Nej - jag är ingen hacker....)

Formatera om kortet med jämna mellanrum. Det gör du enkelt i kameran. Tänk på att tömma det först bara. /FW

När jag var på DSchool introduktionen så sa läraren att formatera alltid minneskortet i kameran varje gång du tömmer det.

Har haft det som vana och ta i trä men det har funkat bra än så länge...

Heinrich skrev:
Bilden är beskuren, men det finns ingen skillnad i kanterna. Den ser ut så här hela vägen ut.
Hur kan den det, när underkanten är förskjuten? Vad är det som tar vid i vänsterkanten där nere? Det kan ju inte gärna vara bildyta som kameran normalt inte registrerar.

Har själv några sådana bilder från 2005. Nederdelen är förskjuten till vänster, och det som var till vänster, hamnar istället på högerkanten.

Golvbiten till höger ska egentligen vara på vänster sida.

Bilagor

• foto.jpg
    foto.jpg
    31.3 KB · Visningar: 160
Makten skrev:
Hur kan den det, när underkanten är förskjuten? Vad är det som tar vid i vänsterkanten där nere? Det kan ju inte gärna vara bildyta som kameran normalt inte registrerar.

Du har naturligtvis rätt. Hade inte tänkt så långt. Det är en bit i vänster hörne som skall vara i höger...

Bilagor

• dsc_2810_2.jpg
    dsc_2810_2.jpg
    29.3 KB · Visningar: 151
ANNONS
Götaplatsens Foto