Annons

D70 - spegeln hänger sig...

Produkter
(logga in för att koppla)

Metica

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon mer därute som varit med om att spegeln hänger sig i uppfällt läge vid fotografering med långa exponeringstider (i mitt fall runt 3-4 sekunder)?

Var ute på uppdrag igår (skönt att D1X:an var med också...) då detta hände. Det har även hänt tidigare, men då har den släppt självmant efter tio, femton sekunder. Nu fastnade den ordentligt, Tryckte på utlösaren när jag kom hem och efter sisådär 3 minuter släppte spegeln och for ner igen. Drog ner exponeringstiden till 1/80 sekund och tryckte sedan av ett antal fotofrafier utan problem.

Det ska väl tilläggas att kameran skjutit en sisådär 40 000 exponeringar vid det här laget, men i alla fall. D70 har också nyligen varit inne på reparation efter ett fall i backen. Nikon påstod dock att den var genomsökt utan att några tekniska problem hittats.

Det är inte brusreduseringen du pratar om va? Att den efter du tagit en lång exponering så tar den en till lika lång helt svart exponering.

Vid något enstaka tillfälle har det hänt mig och då har jag fått -E- på displayen. Dock har det alltid löst sig genom att jag har slagit av kameran och direkt på den igen.

ANNONS
Götaplatsens Foto