Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D700 - AF assistlampan funkar ej

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Hej,

jag har en D700 och har problem med att AF-assistlampan inte lyser trots totalmörker och A6=ON och A9=ON. Sätter man på en blixt lyser inte heller den AF-assistlampan.

Har varit på kameradoktorn med den och de gick också bet. Jämförde alla inställningar med en annan D700 men allt var lika. Gjorde en factory reset av kameran och då hoppade den igång.

Sen igår fick jag tillgång till en annan D700 och den beter sig likadant (!), ingen AF-assist trots kolmörker. Så jag sparade alla inställningar på minneskortet gjorde en factory reset och mycket riktigt, lampan funkade igen. Sen läste jag in de sparade inställningarna och AF-assist fortsätter fungera.

Vad 17 är det som händer???

Var på Nikons huvudkontor igår i annat ärende och en tekniker sa att han "kanske" hade hört talas om ett sånt problem. Har ni?

Vilken AF-punkt är aktiv?

Har ingen D700 men på min D200 funkar AF-assist bara med de AF-punkterna som ligger i mitten.

Ola, jag har haft EXAKT samma problem. Fick den att fungera med nån inställning men sen var den väck igen, har bara inte orkat ta tag i det igen.
Hittar du generalfelet får du gärna dela med dig av det.

/Fredrik

Satt AF till AF-C? Då lyser inte lampan om jag minns rätt (kan tyvärr inte test själv just nu).

Ola, jag har haft EXAKT samma problem. Fick den att fungera med nån inställning men sen var den väck igen, har bara inte orkat ta tag i det igen.
Hittar du generalfelet får du gärna dela med dig av det.

/Fredrik

Häftigt! Då är det inte bara jag. Prova en factory reset (gröna punkterna i 5 sekunder) men spara inställningarna först.

Nej jag kan inte påstå att jag kommer ihåg direkt.
Men jag meckade väl med den tills jag tillslut fick ljuset att fungera igen, sen när jag stängde av det nästa gång så var det dött för evigt. Och nu funkar det igen efter återställning.

Jag har en obekräftad teori om att det kan vara kopplat till AF-väljaren och nån annan inställning dock.

/Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto