Annons

D700-fråga...

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr_Dobermann

Ny medlem
Har just uppdaterat mig till ett D700-hus. Bildkvaliteten är grymt bra, tycker jag(Seriös amatör). Däremot så har jag en fundering ang självutlösaren i själva kamerahuset.

När man slagit på Live-View:n och komponerat klart bilden i skärmen, finns det något sätt att ta bilden med självutlösaren, UTAN att behöva vrida på utlösarvredet? Då stängs ju Live-view:n av innan bilden tas...

Eller tvärtom, kan man ställa in självutlösarläget, och sen slå på Live-View:n? Det har jag än så länge inte klurat ut... En brist på D700:an?

På D90:n så kan man ju dels slå på storskärmen utan att trycka på utlösarknappen, samt att man kan ställa utlösarläget så skärmen visar bilden, ända tills den precis tas, vilket jag tycker är en bra funktion.

D700:an känns lite... Gammal?

Tacksam för svar/Synpunkter.

MVH Kimmo.

Nu är ju detta inget svar på din fråga och hjälper ju inte om du absolut vill använda kamerans självutlösare, men jag tycker personligen att det är mycket smidigare att använda trådutlösare än självutlösaren (oavsett kamera) och beroende på vilken trådutlösare man har så kan man även med en sådan använda tidsfördröjd självutlösare.
Kan man leva med att denna inte är Nikon original så finns de för ett par hundralappar inkl. frakt från utlandet.

Sen TROR jag inte att det finns något sätt att använda LV tillsammans med självutlösaren nej. Men jag har bara pillat på D700 som hastigast. Jag har dock inte hittat någon sådan möjlighet på D300, som ju är i stort sett samma kamera, men med mindre sensor.

Man har även funktionen "exposure delay mode" om nu frågan gäller att använda live-view och slippa stöta till kameran med avtryckarfingret. Den fäller dessutom upp spegeln i förväg för att minska vibrationerna. Kritik har framförts för att fördröjningen är lite för kort.
Föredrar också trådutlösare/fjärrutlösare framför fördröjning i de allra flesta fall.

Man har även funktionen "exposure delay mode" om nu frågan gäller att använda live-view och slippa stöta till kameran med avtryckarfingret. Den fäller dessutom upp spegeln i förväg för att minska vibrationerna. Kritik har framförts för att fördröjningen är lite för kort.
Föredrar också trådutlösare/fjärrutlösare framför fördröjning i de allra flesta fall.

Förstår inte hur man kan klaga på att fördröjningen är för kort, det är ju det som är meningen. Använder man stativ använder man MUP-funktionen istället.

Om jag nu förstod det korrekt, så visst går det att använda LV och självutlösning utan att byta utlösningsmetod... Bind en favoritknapp (i menyera f5 eller f7) till LiveView, ställ kameran på självutlösning och tryck på favoritknappen för att aktivera liveview. Komponera bilden och tryck av, vänta på att tiden ska ticka ut osså.. ere klart. Om det nu var korrekt uppfattat av mig.

Jag använder aldrig självutlösaren på min D700, intervall utlösaren är för mina behov mycket smidigare. Då får man ett gäng bilder där chansen att få bra på folk är större. Jag brukar köra ett var annan sekund.

/Karl

ANNONS
Götaplatsens Foto