Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D700; spotmätning i live view beter sig konstigt

Produkter
(logga in för att koppla)

genne

Aktiv medlem
Hej folks...

Jag spenderade närmare en halvtimma idag med att gå igenom D700 idag på mediamarkt... Förutom att det ett otroligt gött kamerahus med lika otroliga prestanda så upptäckte jag en grej...

När jag körde i Live View läget, bländarprioritet och spotmätning, upptäckte jag att det verkade inte spela någon roll vart jag mätte i bilden, kameran exponerade bilden likadant hela tiden, typ som om den använde.. Matrix mätning eller vad det heter, iaf den som analyserar hela bilden. Ljusheten på skärmen ändrades dock efter hur jag flyttade mätpunkten, men det var också allt. Samma slutartid stod i LCD-sökaren oavsett var jag mätte, den ändrades bara om jag ändrade bländare.
När jag stängde av Live View funkade allt som vanligt, och kameran exponerade exakt där jag mätte.

Någon som har liknande erfarenhet eller vet om jag kanske missat nån inställning?

Ha det gött
 
Hej folks...

Jag spenderade närmare en halvtimma idag med att gå igenom D700 idag på mediamarkt... Förutom att det ett otroligt gött kamerahus med lika otroliga prestanda så upptäckte jag en grej...

När jag körde i Live View läget, bländarprioritet och spotmätning, upptäckte jag att det verkade inte spela någon roll vart jag mätte i bilden, kameran exponerade bilden likadant hela tiden, typ som om den använde.. Matrix mätning eller vad det heter, iaf den som analyserar hela bilden. Ljusheten på skärmen ändrades dock efter hur jag flyttade mätpunkten, men det var också allt. Samma slutartid stod i LCD-sökaren oavsett var jag mätte, den ändrades bara om jag ändrade bländare.
När jag stängde av Live View funkade allt som vanligt, och kameran exponerade exakt där jag mätte.

Någon som har liknande erfarenhet eller vet om jag kanske missat nån inställning?

Ha det gött

Ljustmätaren sitter väl i prismat? och med spegelen uppfälld så mäter den väl kanske bara över hela bilden. Det gissar jag på:)
 
Det är mer än jag vet, men även om så är fallet så är det ju konstigt då den förhandsgranskade exponeringen i Live View ändrades allt eftersom man flyttade runt punkten vid spotmätning.
 
Ingen som har liknande erfarenhet? Ganska störande att man inte kan använda Live-view samtidigt som man spot-mäter...
 
Varför ens krångla till det? kolla exponeringen på histogrammet, är det fel kompensera och ta om bilden. Spotmätning, lös ljusmätare använde jag på dia tiden när facit (histogrammet) inte fanns.
Personligen tycker jag att alla olika ljusmetoder idag spelar mindre roll eftersom du kan checka exponeringen, däremot är det bara så att du får en chans på ett motiv så kan det vara bra att kolla exponeringen innan, om möjligt innan du tar bilden.

Men med live view så står ju kameran oftast på stativ och då har man oftast rätt gott om tid på sig.
 
Tack för svar Ove, även om jag knappast tycker det är att krångla till det... Spotmäter jag med liveview och liveview visar (iaf skall) visa korrekt exponering efter var man mäter, man sedan tar bilden och att den ändå använt matrix-metering tycker jag att en stor fördel med live-view faller bort... Funkar ju bra på canons kameror så borde ju funka smärtfritt på en av nikons toppmodeller. Gott om tid att kolla histogrammet efter varje exponering, tja det kanske kan funka om man gör det till vana, men i mitt användningsområde känner jag att det verkligen är att krångla till det, jag har sällan gott om tid; jag vill visuellt direkt via liveview innan exponering konstatera att bilden blir som jag vill ha den.
 
ANNONS