Annons

D7000 finjustering - tips önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Har sett flertalet inlägg där man talar om att kameror inte per automatik tar optimala bilder. Det behövs handpåläggning och erfarenhet av fotografen...

Vilka är era konkreta tips när det just gäller Nikon (i mitt fall en D7000), finns där något som alltid/oftast behöver tweakas/justeras? Vissa märke kanske konsekvent underexponerar, eller vissa märke ska alltid skärpas upp osv. osv. (ni förstår säkert vad jag menar). Eller räcker det kanske med de förinställda mallarna som finns i kameran (standard, neutral, livfull osv.)
Eftersom jag ställer frågan så förstår ni säkert att jag i huvudsak fotograferar i jpeg, och använder oftast P eller A.

Tacksam för tips!

Hej!

Jag tycker inte att skärpan är ok i de förinställda mallarna. Så jag kör oftast med ökad skärpa i mallarna det tycker jag ger bättre "sting" i bilderna. Annars tycker jag att de övriga inställningarna i mallarna är ok. Jag kör oftast vivid med max på skärpa, men om man t.ex. fotar konserter och annar med mycket färg och ljus då kör jag standard med ökad skärpa för att inte få för mycket färg.

Men som sagt, testa att maximera skärpan och ta några bilder och sen samma motiv med default-inställningarna så kan du jämföra och se om du också tycker att det blir bättre.

Dela/ladda ned picture control

Hej,
det finns en möjlighet att dela och ladda ner olika picture control som funktionen heter på utrikiska. Googlar du på det så kan du hitta några som går att ladda ner. Har hittat några som försökt "återskapa" vanliga filmsorter, t.ex. Kodachrome. Håller annars med om att såväl skärpa som färgmättnad är ganska försiktig i flera av de stilar som finns. Värdet av att använda picture control kanske är störst om man vill ha "färdiga" bilder ur kameran, för den som alltid efterbehandlar spelar det väl mindre roll.
hoppas du blev klokare av detta!
Mvh
Fredrik

Vilka är era konkreta tips när det just gäller Nikon (i mitt fall en D7000)
Det bästa tipset är att köra i råformat och justera inställningarna efteråt i datorn. Det finns ingen bildkontroll i kameran som ger perfekt resultat för alla situationer.

Om du inte vill arbeta med varje bild för sig kan du använda gratisprogrammet ViewNX2, välja en bildkontroll som är anpassad för den senaste fotosituationen och sen köra igenom alla bilderna automatiskt. Tar bara någon minut av extra arbetstid och några minuters självständigt jobb för datorn.

På filmtiden valde man ju inte en film som sen användes för alla fotograferingstillfällen utan materialet anpassades till situationen. Ofta hade man (i alla fall jag) flera hus med olika filmer laddade, speciellt för att kunna ha tillgång till olika ISO.

Jag kör iofs i stort sett endast i råformat, men jag kan iofs dela med mig av mina kamerainställningar i alla fall.
Den typ av mall du väljer kan vara viktig även om du fotar i råformat, eftersom historgrammet som genereras i kameran är beroende av dessa mallar. Själv kör jag Neutral med kontrast -1. Inte för att jag tycker att bilderna ser så där jätteroliga ut med den inställningen, utan mer för att jag tycker att histogrammet som genereras för den mallen ger en bra fingervisning för hur jag kan jobba vidare med råfilen.

För de fall då jag fotar jpg använder jag Standard, med sharpness boostad 2 steg från default, och oftast med vitbalansen ställd på AUTO2.

Under U1 har jag sparat de inställningarna som jag använder när jag planlöst irrar omkring med kameran.
Aperture priority mode
AE/AF knappen är konfigurerad till AF-ON
Fn knappen till AE-Lock
Fokus med AF-C och en fokuspunkt.
Auto ISO, med max ISO 3200, slutartid 1/320. (Man kan såklart använda en längre slutartid, men jag har kommit fram att detta funkar bra för de objektiv jag oftast använder, samt om man fotar folk/prylar i rörelse)
ADL till Off (för jpg har jag dock ADL på Normal, och hade jag kört Nikons råkonverterare skulle jag använt ADL Normal även på råfilerna)
Centrumvägd exponeringsmätning: I situationer där kontrasterna inte är så stora brukar jag låsa exponeringen mot det område jag bryr mig mest om, eller så låser jag inte alls utan bara knäpper bilden. Centrumvägd brukar funka ok i de flesta fallen. Är det starka kontraster, brukar jag i huvudsak mäta mot de ljusare delarna. Tex två tredjedelar himmel och en tredjedel landskap och låsa exponeringen där.
Matrismätningen är ok, men överexponerar gärna på D7000 för att rädda skuggor, och gillar du det så funkar denna metod också fint.

För de tillfällen då jag har tid på mig eller vill vara mer kreativ med exponeringen använder jag Manuell mode, och punktmätning.

Råfilerna laddar jag sedan in i lightroom, sorterar bort skräpet, lägger till taggar, applicerar presets som jag tycker passar en eller flera bilder, och slutligen kan jag om jag tycker det behövs gå in och editera vissa bilder individuellt. Använder dock aldrig PS utan tycker jag klarar mig på det som erbjuds i Lightroom.

Mycket nöje med din D7000
/Rikard

Senast ändrad:
Tack för tipsen, väldigt värdefulla och precis vad jag var ute efter...
Instämmer även med dig Double-Tree, jag ska ta mig tiden att hitta ett bra flöde för RAW

ANNONS
Götaplatsens Foto