Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70s, P-läge

Produkter
(logga in för att koppla)

stooss

Aktiv medlem
Jag blir inte klok på min instruktionsbok. Vad betyder egentligen P-läget på min kamera?
Jag kör bara A, S, och M-läge där det är ganska uppenbart vad man styr. Men P-läget är ganska vagt beskrivet i instruktionsboken.
 
P brukar väl stå för Program automatik, dvs att slutartid och bländare ställs in automatiskt.
 
Brukar väl vara att man väljer miljö.. natt, inne, ute, sol mmm och så sköter automatiken förhållandet på bästa möjliga vis. typ..
 
Det där har jag också funderat lite på. A-läget och P-läget förefaller ju vara ganska lika tycker jag. Nu när ämnet togs upp så kikade jag lite hastigt och kunde hitta iallafall två olikheter. Tid och bländare ställs in automatiskt i båda lägena men i P-läget kan man välja exponeringsläge, spot-, centrumvägd- eller matrixmätning. I P-läget kan man också ändra på vitbalansen.

//Stefan
 
Som Jimpawa sa med tillägget att du kan själv ändra de föreslagna inställningar, exponeringen blir samma men du fipplar till slutartid/bländare själv.

Brutalsnott från DPreview:

Programmed Auto (flexible)

In this mode the camera automatically selects aperture and shutter speed based on the current metered exposure value, exposure compensation and selected ISO sensitivity. The D200's flexible program allows you to select one of a range of identical exposures (using different combinations of aperture and shutter speed) by turning the main command dial. Example:

• 1/125 sec, F9 (turn left one click)
• 1/160 sec, F8.0 (turn left one click)
• 1/200 sec, F7.1 (metered)
• 1/250 sec, F6.3 (turn right one click)
• 1/320 sec, F5.6 (turn right one click)
 
Men är det skillnad om jag väljer A-läget och bländare 5,6 eller om jag använder P-läget som jag skruvar till samma bländare?

exponeringskompensation, spot-, centrumvägd- eller matrixmätning och vitbalans kan jag ju ändra i båda lägen...

För- och nackdelar, eller är det ingen skillnad?
 
I exponeringen blir det ingen skillnad.

Enda skillnaden är i vilket värde du som fotograf kan kontrollera.

M = Fotografen kontrollerar BÅDE slutartid och bländare. Kameran gör inget. Det är upp till fotografen att hitta rätt kombination för att exponeringen skall bli bra.

A = Fotografen kontrollerar bländare. Kameran väljer en lämplig slutartid utifrån ljusmätaren i kameran. Bra ifall du vill kontrollera skärpedjupet.

T = Fotografern kontrollerar slutartiden. Kameran väljer en lämplig bländare utifrån ljusmätaren i kameran. Bra ifall du vill ha en kort slutartid för att frysa rörelser.

P = Kameran väljer BÅDE slutartid och bländare utifrån ljusmätaren i kameran. Fotografen kan välja olika kombinationer genom att vrida på rattarna - större bländare ger kortare slutartid och vice versa.

Man kan alltid mata in exponeringskompensation i alla lägena.

Det enda det handlar om är egentligen hur bekväm man vill vara och hur mycket kontroll man vill ha själv. Antingen gör man allt själv (M), samsas med kameran (A eller T) eller så gör kameran allt (P).

Sedan beror det på ljusmätningen (matrix, spot, center) HUR kameran avgör vad som är en korrekt exponering. Och så kan man ju labba med ISO't också - men på en D70:a får man vara försiktig med det...
 
Senast ändrad:
Tackar för detta utförliga svar. Nu förstår jag P-läget lite bättre, även om det känns lite onödigt att ha ett helautomatiskt läge där du själv kan justera bländar/tid-kombinationer. Eller så är det ett jättebra alternativ? Jag blev mest fundersam när jag skruvade på kameran och kunde ändra bländare/tid i helautomatiska läget...

På tal om ISO som du nämde, hur högt vågar man gå egentligen? Jag har ganska många ISO 800 bilder som jag tagit inne i moskeer, på natten etc. Bruset i dessa är på tok för högt tycker jag. Skall man behöva släpa på stativ i fortsättningen?
 
Michael: Du vågar gå till ISO 1600 men det är viktigt att du exponerar rätt för bilden tål i regel mindre efterbehandling på höga ISO ... upplever jag!

Jag har flera ISO 1600 bilder på tex konserter inomhus som blir helt OK. Har även bilder på ishockey på både ISO 800 och 1600 som blir bra.

Det blir ibland lite onödigt mycket snack om brus på höga ISO. Min upplevelse är att bilder tål högre ISO än vad man tror. Risken är att man blir lite petig när man sitter framför datorn och tittar på bilderna i 100% ... och ibland 200%.

Kör hårt med höga ISO ... kan faktiskt blir många roliga effekter!

(Jag har Nikon D70 + D1X)
 
P-läget är bra när man vill ha kameran beredd för snapshots, dvs, när det dyker upp något snabbt så är det bara ställa in fokus och trycka utav.
 
stooss skrev:
På tal om ISO som du nämde, hur högt vågar man gå egentligen? Jag har ganska många ISO 800 bilder som jag tagit inne i moskeer, på natten etc. Bruset i dessa är på tok för högt tycker jag.

Prova skicka till labb för "framkallning", jag tror du blir överaskad av den höga kvalitén jämfört med vad du ser på skärmen.

Man har en viss tendens till att vilja kika på och bedöma kvaliten vid 100% visning på skärmen. Men detta förfarande skulle på en 6Mp bild motsvara en papperskopia på uppemot en meter med tanke på skärmens upplösning, dessutom en 1m kopia sedd på "datorskärms-avstånd"! Zooma ut till sisådär 18 - 25% och ha i åtanke skärmens låga upplösning, ca 80 - 110ppi jämfört med labbets ofta över 300, då först får man en uppfattning om papperskopior i normal fotoalbumstorlek och lite därutöver.
 
stooss skrev:
Tackar för detta utförliga svar. Nu förstår jag P-läget lite bättre, även om det känns lite onödigt att ha ett helautomatiskt läge där du själv kan justera bländar/tid-kombinationer. Eller så är det ett jättebra alternativ? Jag blev mest fundersam när jag skruvade på kameran och kunde ändra bländare/tid i helautomatiska läget...
Det finns en liten skillnad på halvautomatiskt läge och ett automatiskt läge där du kan välja exponeringsekvivalenta slutar/bländarkombinationer. I det första fallet tar du alltid bilderna med den bländare eller slutare du valt (beroende på om det är A- eller S-läge). I det senare kommer kameran föreslå en slutar/bländarkombination och du kan välja att justera den MEN kameran indikerar att du har valt en annan än den föreslagna (den lilla stjärnan).

I praktiken är det inte stor skillnad för handhavandet är ungefär detsamma. Just på grund av detta använder jag ofta P-läget när jag befinner mig i "actionsituationer" för jag kan ju faktiskt göra justeringar om jag märker att jag har den extra tiden, utan att behöva ändra exponeringsläge. Personligen tycker jag om denna finess.
 
ANNONS